Wednesday, January 17, 2018

Siapa Calon PM PAS? Ini Cirinya. -Dr Mohd Khairuddin

Post Pic


SHAH ALAM: PAS tidak akan melayan 'cadangan' Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahukan parti itu untuk mengumumkan siapa calon perdana menteri mereka, demikian tegas ahli majlis Syura Ulama PAS Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali.

Walaupun begitu katanya, PAS mempunyai ramai calon perdana menteri yang boleh diketengahkan untuk menjawat jawatan tertinggi negara itu mengikut ciri-ciri serta sifat berteraskan Islam yang menjadi pegangan kepada parti itu.
"Kita tidak akan mengumumkan siapa (calon perdana menteri), kita hanya memberitahu sifat-sifat dan ciri-ciri, yang penting sifat-sifat itu mesti dipenuhi.

"Kita tidak akan mengumumkan siapa orangnya tetapi boleh dimaklumkan dengan sifat-sifat yang kita berikan.

00:42--1:06
"PAS meletakkan Islam sebagai asas dalam pentadbiran, maka calon perdana menteri PAS adalah.. 
  • mereka yang memahami Islam, 
  • yang beriman kepada Allah, 
  • soleh, 
  • amanah, 
  • yang bertaqwa kepada Allah 
  • dan boleh diterima oleh masyarakat Islam dan orang pelbagai kaum, 
itu adalah calon PAS," katanya kepada Antarapos.

Semalam, Dr Mahathir yang juga Pengerusi PPBM meminta PAS untuk mengumumkan siapa calon perdana menteri bagi parti itu.

Malah tidak cukup dengan itu, mantan perdana menteri itu juga mahukan PAS untuk memilih siapa calon perdana menteri yang disokong oleh mereka, sama ada calon daripada PH iaitu dirinya sendiri ataupun Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mengulas perkara itu, Khairuddin yang juga AJK PAS Pusat mempersoalkan apakah hak pemimpin itu untuk meminta PAS memilih siapa yang disokong oleh mereka.

Ujarnya, pandangan Dr Mahathir itu sama sekali tidak penting malah memaklumkan prinsip PAS selama ini adalah untuk memperjuangkan Islam di negara ini dan bukannya hanya fokus kepada mahukan jawatan perdana menteri itu sahaja.

"Siapa Dr Mahathir untuk mengarahkan kita memilih? PAS berkempen mengajak rakyat memberikan kuasa kepada Islam dan mengajak rakyat untuk berikan peluang kepada PAS untuk memimpin Malaysia dan selamatkan negara dengan Islam, dengan prinsip-prinsip Islam.

"Bagi saya tidak penting pandangan Dr Mahathir, yang penting pandangan rakyat," katanya lagi.

Sehingga kini, hanya PAS sahaja yang masih merahsiakan siapakah calon perdana menteri bagi parti itu sekiranya mereka berjaya merampas Putrajaya.
PH pula baru sahaja mengumumkan calon perdana menteri mereka pada 7 Januari lalu dengan melantik Dr Mahathir sebagai perdana menteri interim dan Presiden PH, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalannya.

Manakala Ketua Umum PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula hanya akan menjadi perdana menteri selepas dibebaskan daripada penjara dan mendapat pengampunan Yang Di-Pertuan Agung. -na-

36 comments:

Anonymous said...

Bagi PH pula calonnya pernah dikatakan kepala perosak negara oleh Mike Selfie. Calon ini juga pernah cop Anwar ada masalah moral. Anwar pula pernah kata beliau korup nepotism dan kronism. Calon ini juga pernah kata Kit Siang rasis

Anonymous said...

Aku peduli hapa dgn pm pilihan pas! Janji dpt dedak najib boleh belikn keta utk bini no 3!


_peminat hadi bewang_

Anonymous said...

Hangpa rasa anwar, mat sabu dan kit siang penipu atau calon ini penipu. Kah kah kah.

Yg aku tau PAN kena tipu sebab dapat bertanding ciput sampai Din Pudu Nangis

Anonymous said...

Banglo terlajak diskaun dan terowong pinang pun janji jugak. Tapi PAN kena tipu kerusi ciput. Kah kah kah

Anonymous said...

http://semuthitam80.blogspot.my/2018/01/psm-dakwa-janji-pakatan-ibarat-sampah.html?m=1

PSM DAKWA JANJI PAKATAN IBARAT SAMPAH!!!

Orang ramai dinasihatkan supaya tidak termakan dengan janji manis yang terkandung dalam manifesto Pakatan Haprak yang telah diumumkan pada konvensyen parti itu Ahad lalu.

Ini kerana, janji yang ditabur dalam manifesto pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) oleh Rejim Pakatan Haprak pada ketika itu sehingga eke hari ini masih tidak dilaksanakan sepenuhnya.

Aktivis politik propembangkang, Khalid Mohd Ismath ketika menyarankan nasihat itu berkata, apa yang dilakukan oleh PH menerusi manifesto terbaharunya tidak lebih sebagai usaha untuk meraikan sokongan rakyat.

Ketua Pemuda PSM menjelaskan, apa yang diingatinya, Rejim PR Selangor ketika itu berjanji akan menaikkan gaji minimum guru Kelas Fardhu Ain (KAFA) sebanyak RM1,500 sebulan, tetapi setelah lima tahun berlalu, ia tidak dilaksanakan.
“Saya memang dari dulu tak pernah percaya manifesto Pakatan. Yang PRU lepas (PRU 13) punya pun masih tak dapat dilaksanakan lagi.
“Gaji minima RM1,500 yang dijanji kepada guru KAFA di Selangor, mana?” soal beliau menerusi status yang dimuat naik dalam akaun Facebooknya hari ini.
Kerana janji itu juga, pada April 2015 sekumpulan guru KAFA diketuai Ekhsan Bukharee Badarul Hisham telah dihalang daripada memasuki Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Shah Alam, untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Susulan itu, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bertindak memecatnya, dengan alasan prestasi pengajaran dan pembelajaran guru itu mendapat markah rendah, bukan berkaitan dengan isu provokasi yang dilakukan Ekhsan Bukharee.-

Mohd Noor Salleh said...

Kalau nak menang hanya 40 kerusi boleh ke calon Pas jadi PM? Pas cuma kena pilih Najip atau Madey saja...

Anonymous said...

Islam dihina dicaci difitnah pejuang islam difitnah dengan bermacam2 sehinggakan tidak dapat difikirkan akan fitnah puak anti islam. Moga umat islam malaysia kembali kepada islam sebenar kalahkan puak musuh islam dan dapatkan kuasa memerintah moga umat islam beroleh rahmat dan kejayaan dari allah swt.ameeeen

ikan said...

kaki ponteng ada dalam senarai calon tak. geng PASubunga boleh dijadikan calon ke

Anonymous said...

Parti ultra kiasu roket memang rasis kerana berani menghina perlembangan negara, ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam termasuk kaum Melayu.

Anonymous said...

Siapa peduli parti kuali kena kencing kaw kaw. Yang pwnting macai roket dapat bekalan dedak cap roket yang hanya sesuai untuk babi ternakan towkay dedak cap roket.

Anonymous said...

PAS telah buat pengumuman bahawa PAS akan bertanding di seluruh negara maka isu 40 kerusi tidak timbul.

Anonymous said...

Awas! Sebilangan macai kafir harbi sedang menulis komen berunsur fitnah untuk menghina dan memfitnah agama Islam, ulama Islam dan parti Islam.

Puak kafir harbi ini mahu memecah-belahkan umat Islam supaya mereka benci pejuang Islam dan menyokong pemimpin kafir harbi dan pemimpin munafik liberal.

Anonymous said...

Wah mahafiraun tergila-gilakan jawatan PM sehingga memaksa parti Islam menyokongnya. Desperate sangatlah tu !

Parti Islam pimpinan tidak akan melayan ugutan mahafiraun yang menjadi boneka Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi roket.

Anonymous said...

Mengapa macai dedak 4:28 pm tidak mengutuk pemimpin-pemimpin Pakatan Haprak yang ponteng parlimen dan DUN? Ikan kepala bapak hipokrit.

Anonymous said...


Jika benar ada komen yang berunsur fitnah maka ada lah kewajipan Admin membuang komen tersebut. Sekiranya tidak Admin akan di persoalkan kerana menyebarkan komen berunsur fitnah.

Bagaimana pun fitnah pada si polan tak semestinya fitnah pada orang lain. Hanya penyokong PAS yang suka hukum seseorang fitnah kerana tidak berupaya berhujah dengan lawan.

Wallahualam.

Anonymous said...

Dalam pandangan manusia seseorang itu yang beriman, soleh dan bertaqwa kepada Allah apabila selalunya ke mesjid dan rajin baca Al Quran. Sedangkan kita di larang mempersoalkan ketakwaan dan iman seseorang. Zaman Nabi Sallahhualihiwsallam para sahabat terkejut apabila di beri tahu ada seseorang yang begitu begini di dalam kampung ini adalah ahli syurga.

Pendekata, hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Amanah mungkin boleh di ukur atau di lihat dengan perbuatan seseorang seperti...

Ponteng dari menjalan kan kewajipan.
Cakap suka buat U Turn.
Berbangga menghadiahkan kereta mahal pada isteri.
Mengaku tak kisah di kencing berkali-kali.
Dan seterusnya.

Untuk tahu samada seseorang ada kualiti beriman, bertakwa dan soleh, pemimpin PAS kena mengaku mereka yang lebih baik iman nya atau taqwa nya.

Jadi semasa berkempen jangan lupa perkara ini.

Tambahan. Ada pemimpin yang beristeri dua atau tiga, adakah mereka menjaga ibu dan ayah mereka dengan baik?

Anonymous said...


Ini pasal ponteng tak ada sebab.
Ponteng yang lari dari tajuk perbahasan yang penting.

Kalau dah ketua nya tak ada, balaci pun tak boleh buat apa-apa.

Anonymous said...

Hidup ..Parti Islam Semalaysia..PAS

Anonymous said...

Macai 6:37 pm gagal menjawab soalan anon 6:12 pm! Jawapan yang diberi 'lari dari' soalan 'yang penting'.

Pemimpin parti Islam kerana alasan munsabah seperti sakit.

Bagaimana pula pemimpin Pakatan Haprak yang ponteng tak ada sebab?

Anonymous said...

Macai dedak roket 6:15 pm ,

Mana bukti kamu? Dakwaan tanpa bukti adalah fitnah.

Bukankah selama ini, macai dan barua ternakah Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi telah membuat pelbagai dakwaan karut seperti ketajaan UG, parti Islan majan dedak, rasuah dll untuk memfitnah ulama Islam dan parti Islam? Mana bukti?

Anonymous said...

Pakatan haprak..memang x boleh pakai langsung...nyanyuk..

Anonymous said...

Macai dedak 6:33pm ternakan Pakatan Haprak pimpinan sifu kafir harbi roket,

Orang yang soleh, bertaqwa beriman pada Allah dan RasulNya akan berjuang untuk menegakkan ajaran Islam dan mengamalkan amar makruf wa nahi munkar iaitu melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran dan kesesatan.

PAS sebagai parti Islam yang menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan PAS iaitu asas perjuangan PAS maka jemaah Islam PAS yang benar-benar memperjuangkan dan membela agama Islam dan hak umat Islam tergolong kepada umat Islam yang beriman, beramal soleh dan bertaqwa.

Malangnya terdapat parti-parti munafik liberal pimpinan Melayu liberal yang bersekutu , berkerjasama dan bersekongkol dengan parti kafir harbi roket untuk menghina, memfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam seperti Hudud, hukum menutup aurat, khutbah, fatwa dll.

Dan musuh-musuh Islam inilah yang sedang memfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam kerana parti Islam PAS berusaha membela dan menjadikan Islam sebagai cara hidup umat Islam dan membela agama Islam dan hak umat Islam dan menyeru manusia kepada kebenaran.

Kamu sendiri menulis komen berunsur fitnah untuk memfitnah parti Islam PAS dan ulama Islam. Kamu sendiri gagal untuk menunjukkan sebarang bukti untuk menyokong dakwaan kamu yang tidak berasas.

Anonymous said...

Terjadi nya isu ponteng ini ialah MP Marang yang cukup tahu hukum rezeki halal harap.

Sakit tapi tak ada surat dari doktor. Kalau ada surat dari Doktor tunjukkan atau namakan doktor yang bagi MC.

Tak perlu jawab 'suka hati saya lah'

Anonymous said...

UG di tolak oleh beberapa pemimpin PAS sendiri dan bila tak jadi, nak bukti apa?

Bukti nya ialah apabila UG jadi. Bagaimana pun pimpinan UMNO sendiri mengaku berunding dengan PEMIMPIN PAS.

Husam mendakwa melihat penyata akaun yang berjuta-juta ringgit. Namun sampai 2018, satu notis mohon Husam minta maaf pun tak ada. PAS boleh tuntut ganti rugi dan merosakkan imej Husam yang begitu popular.

Ulama apa kah yang mendakwa Amanat Hadi keluar kerana Mahathir memerintah dengan zalim. sedang Mahathir jadi PM pada July 1981? Ini satu contoh..

Parti Islam? Parti Islam yang di tolak oleh orang Islam sendiri adalah parti yang memalukan umat Islam. Bentang RUU pun terketar-ketar.



Anonymous said...

Parti PAS menguna Al Quran untuk tujuan politik dan menjual Islam kepada orang Islam yang malas berfikir.

Orang yang benar-benar beriman tidak akan terpedaya dengan dakyah pemimpin PAS yang menakut-nakut orang.

PAS pernah menamakan Tengku Razaliegh sebagai PM tapi nak calon PM sendiri pun kena syarat. Kenapa tak berani cakap yang Hadi lah calon PM PAS.

Anonymous said...

Hidup dengan 4 kerusi sahaja.

ok.

Anonymous said...

Macai dedak 10:20pm ternakan parti kafir harbi roket,

Parti PAS adalah parti Islam yang menjadikan AlQuran dan Sunnah sebagai dasar perjuangan politik PAS. Penguatkuasaan undang-undang Islam memerlukan kuasa politik. Bahkan politik adalah subset kepada Islam.

Maka tindakan kamu mengkritik PAS kerana PAS menggunakan AlQuran menunjukkan kamu bodoh berlapis-lapis.

Adakah kamu mahu PAS menggunakan Bible seperti puak evangelis yang memimpin parti kafir harbi roket? Adakah kamu mempunyai masalah mental?

Anonymous said...

Macai dedak 10:08pm ternakan parti kafir hatbi roket,

Komen kamu tentang UG jelas menunjukkan kamu pendusta kerana membuat andaian karut konon jika UG jadi. baru ada bukti. Ini bererti UG tidak wujud sama sekali.

Mengapa selama ini pemimpin dan macai Pakatan Haprak sibuk menjaja fitnah UG untuk memfitnah parti Islam sedangkan mereka tahu UG tidak berlaku?

Ini jelas membuktikan pemimpin dan macai Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi adalah pendusta yang amat tidak bermoral.

Nampak sangat puak pakatan ini terlalu desperate @ terdesak untuk menghapuskan PAS kerana PAS berpotensi untuk memenangi PRU14.

Apa nak dihairankan Parti Islam PAS ditolak oleh puak jahiliah, munafik dan kafir jika Nabi sendiri ditentang oleh puak jahiliah, munafik dan kafir.

Sekarang pun pemimpin munafik liberal sanggup bersekongkol dengan parti kafir harbi roket menentang Islam dan menindas umat Islam.

Anonymous said...

Jika Husang kuasa 10 pernah melihat penyata akaun tersebut,mengapa dia tidak buat laporan kepada pihak berkuasa?

Dia sepatutnya menunjukkan bukti untuk menyokong dakwaannya bukan setakat buat dakwaan tanpa bukti. Mana buktu tersebut?

Kalau setakat buat dakwaan tanpa bukti, penjual ubat kaki lima pun boleh dakwaan tentang kehebatan ubat mereka . Seperti biasa tiada bukti.

Anonymous said...

Macai dedak roket 9:53pm masih gagal jawab soalan tentang pemimpin pakatan haprak ponteng parlimen dan DUN tanpa sebab yang munasabah. Macai ini gagal SPM sebab tidak menjawab soalan. Jawapan di luar tajuk sebab dia takut tak dapat dedak cap roket. Kesian.

Anonymous said...

Setelah melihat sebahagian jumlah tersebut yang di masukkan secara berperingkat dengan jumlah yang besar maka Husam telah meminta duit apa yang begitu banyak masuk ke akaun individu tersebut?

Duit apa dan duit dari mana?

Ya, mungkin bukan duit dedak dan mungkin duit yang sumber nya betul tapi kenapa PAS tak jawab?

Kerana beranggapan wang yang begitu banyak adalah duit dari sumber yang betul tetapi belum tentu halal nya maka tidak ada keperluan untuk membuat laporan.

Salahkah kalau UMNO yang bagi? Ikut undang-undang tak salah tapi salah tetap salah jika mengikut perjuangan parti suci?

Anonymous said...


PAS NAK JADI KING MAKER.

KALAU DAH BERTANDING SELURUH NEGARA ISTIHAR KAN PAS MAHU TUBUH KERAJAAN. BUKAN NYA BERTANDING TAPI TAK NAK MENANG.

SIAPA JADI PM PAS?
DAN CORAK PEMERINTAHAN MACAMANA KERAJAAN PAS?

Anonymous said...

Pemimpin PAS langsung tidak memberi gambaran sebagai pemimpin yang baik dan mereka gagal menunjukkan kebijaksanaan dengan menguna Al Quran.

Kuasa politik kuat atau kuasa Allah yang kuat? Jika PAS memimpin dengan akhlak dan kebijaksanaan, Allah akan bantu PAS menang tetapi selama ini pemimpin PAS gagal dengan akhlak yang buruk dan hujah yang dangkal.

Di sini lah perlu sebut nama Almarhum TGNA yang mendapat penghormatan yang tinggi kerana telah menepati ciri-ciri sebagai pemimpin. Almarhum guna Allah dengan menunjukkan akhlak sebagai insan yang mulia padahal dalam urusan politik Almarhum bergantung pada pandangan dan nasihat orang yang dipercayai nya.

Siapa kah pemimpin PAS sekarang yang menjadi ikutan orang dan sanjungan ramai? Jangan terkejut kerana dalam politik, Najib lagi bagus dari Hadi. Terima lah hakikat ini.

Jika begini cara PAS yang hanya mendabik dada tetapi jauh dari apa yang Al Quran kehendaki maka tak perlu lah PAS perasan sangat.. Guna Bible pun PAS tak layak.

Hujah nya mereka yang baca dan mengkaji Bible pun ramai yang mengakui kebenaran Muhammad sallahhualihiwassallam.

Wallahuaklam.

Anonymous said...

Adakah kamu Macai dedak roket 5:51 am mempunyai bukti yang boleh nenyokong dakwaan wang banyak masuk ke dalam ke akaun individu tertentu? Mengapa kamu tidak membuat laporan kepada pihak berkuasa?

Setakat ini kamu hanya membuat andaian karut yang tidak berasas.

Anonymous said...

Macai dedak 7:25 am ternakan parti kafir harbi DA-Pig,

Kamu telah menulis pelbagai dakwaan karut tanpa sebarang bukti untuk memfitnah dan memburuk-burukkan ulama Islam dan parti Islam PAS.

Semua dakwaan karut kamu ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ akademik dan tidak boleh diguna pakai di mahkamah kerana tidak mempunyai sebarang bukti.

Komen kamu jelas menunjukkan kamu seorang pendusta @ habitual liar @ compulsive liar.

Ulama Islam dan parti Islam adalah jauh lebih baik dari macai dan pemimpin Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi DA-Pig kerana:

1. Ulama Islam dan parti Islam PAS telah menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai dasar perjuangan PAS dan mereka sentiasa berusaha menegakkan ajaran Islam dan membela hak umat Islam di negara ini.

2. Pemimpin dan macai Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi DA-Pig menjadikan ideologi buatan manusia kafir seperti sekularisme, liberalisme, pluralisme yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Maka ridak hairanlah Pakatan Haprak pimpinan DA-Pig sentiasa menghina, memfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam seperti undang-undang Syariah, mahkamah Syariah, ulama Islam, mufti, fatwa, institusi Islam, parti Islam.

Bahkan Pakatan Haprak pimpinan DA-Pig telah dan sedang membela dan memperjuangkan kemungkaran, kesesatan dan murtad.

Kamu juga adalah sesat kerana kamu menyokong Pakatan Haprak pimpinan DA-Pig memfitnah ulama Islam dan parti Islam yang sedang memperjuangkan dan membela ajaran Islam dan hak umat Islam.

Memang PAS hanya layak menggunakan AlQuran dan Sunnah sebagai asas perjuangan PAS kerana AlQuran dan Sunnah adalah asas agama Islam.

PAS tidak layak menggunakan Bible sebab agama Islam tidak mengiktiraf Bible. Bahkan Bible sekarang mengandungi pelbagai ralat @ error , percanggahan, perubahan, penyelewengan dll. Maka jelas Bible sekarang bukan kitab Allah kerana Allah tidak pernah melakukan kesilapan.

Kamu mendakwa konon RAMAI mengakui kebenaran Nabi Muhammad setelah mereka membaca dan mengkaji Bible.

Jika benar dakwaan kamu, mengapa majoriti orang Kristian belum memeluk agama Islam? Pada hakikatnya majoriti orang Kristian belum mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.

Saya tidak berminat untuk berbahas dengan macai bodoh sombong seperti kamu yang suka membuat dakwaan karut terhadap ulama Islam dan parti Islam PAS.

Anonymous said...

Pembetulan no.2 dalam komen 9:54 am:

2. ....... sebagai dasar perjuangan Pakatan Haprak pimpinan parti kafir harbi DA-Pig.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails