Tuesday, January 16, 2018

Kekeliruan Jantina Jakim Jumpa Sajat Sekarang -Dr Izwan Yusof


JABATAN Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah menyuarakan hasrat untuk bertemu dengan usahawan kosmetik Nur Sajat berikutan desas-desus yang mengatakan dia merupakan perempuan transgender.
Hajat itu disuarakan menerusi ‘mesej terbuka’ oleh Penolong Pengarah Kanan, Cawangan Sosial, Bahagian Pembangunan Keluarga Sosial dan Komuniti, Jakim, Dr Izwan Yusof khusus buat Sajat.
Menurut Izwan yang merupakan pakar dalam menangani isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di Jakim, beliau berhajat untuk berjumpa Sajat memandangkan isu yang timbul kebelakangan ini menimbulkan banyak persoalan di kalangan masyarakat.
“Kami menjemput Sajat untuk hadir ke Jakim supaya kita lebih mengenali antara satu sama lain dan juga berbincang berkenaan situasi dan keadaan Sajat.
“Atau kami sedia berjumpa dengan Sajat di mana-mana sahaja yang dirasakan selesa. Kami sedia dihubungi 24/7,” katanya menerusi satu ‘posting’ di laman sosial Facebook pada petang Isnin.
Pada masa sama, cadangan Izwan itu turut disokong oleh Ketua Pengarah Jakim, Tan Sri Othman Mustapha.
Menerusi Twitternya, Othman bersetuju berhubung hasrat Jakim untuk bertemu dengan Sajat.“Assalamualaikum, Dr Izwan Yusof, setuju dan aturkan pertemuan dengan Nur Sajat. Kita bantu bukan menghukum,” kata Othman.
Meskipun semua telah maklum tentang hinaan dan pembulian siber yang dialami oleh Sajat di dalam media sosial, namun pihak Jakim berkata mereka mengambil pendirian berkecuali dan tidak menyokong atau menghukum mana-mana pihak.
“Dalam masa yang sama, kami mengambil maklum cemuhan dan kata-kata kasar daripada netizen terhadap Sajat.
“Saya dan rakan-rakan di Jakim sentiasa terbuka membantu dan beri khidmat nasihat berhubung isu kekeliruan identiti dan jantina menurut perspektif Islam,”katanya.
Tahniah JAKIM, dalam menangani masalah rakyat. Dan syabas!   ..dari Weblog Ibnu Hasyim. (IH)

Terbaru! JAKIM Jumpa Nur Sajat Sekarang ..

KONTROVERSI berhubung jantina sebenar usahawan dan personaliti media sosial Nur Sajat akan dirungkai oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) petang ini.

Penolong Pengarah Kanan, Cawangan Sosial, Bahagian Pembangunan Keluarga Sosial dan Komuniti, Jakim, Dr Izwan Yusof, yang meluahkan hasrat untuk bertemu dengan Sajat melalui surat terbuka di Facebook, mengesahkan bahawa pertemuan itu bakal diadakan di Wisma Nur Sajat di Shah Alam pada pukul 3 petang.

“InsyaAllah saya akan berjumpa dengan Sajat pukul 3 petang ini di Wisma Nur Sajat.
“Saya telah berhubung dengan beliau dan inilah waktu yang diberikan kepada kami untuk perjumpaan ini,” katanya kepada portal mStar pada Selasa.
Izwan berkata, kunjungan tersebut turut disertai beberapa pegawai di bahagian sama di Jakim.
“Diharapkan pertemuan bersama Sajat berjalan lancar,” tambahnya.
Sebelum ini, Sajat telah menyatakan kesediaannya untuk berjumpa dengan pihak Jakim berhubung isu berkaitan dirinya hingga menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat. 
Lihat sebelum ini..
Siri Politik Islam Masakini..

1 comment:

Anonymous said...

Macam itu lah bila ada rupa sikit..

Di mana-mana dan bila-bila masa..

Hanya Allah yang tahu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails