Tuesday, January 23, 2018

Halang Jadi Peguam Kerana Berhijab. Lebih Kurang M'sia Juga?



Nigeria: Seorang graduan muslimah lulusan undang-undang Nigeria, Amasa Firdaus Abdulsalam telah dinafikan haknya untuk menjadi seorang peguam gara-gara kerana tidak mahu membuka hijabnya.

Menurut laporan yang disiarkan oleh Al Jazeera, beliau tidak dibenarkan oleh Body of Benchers untuk memasuki Pusat Persidangan Antarabangsa di mana tempat berlangsungnya kemasukan panggilan ke Bar. Selain itu, Fakulti Undang-Undang Nigeria yang berpangkalan di Lagos mendakwa bahawa Firdaus telah melanggar kod pakaian yang ditetapkan oleh pihak universiti. 

Walau bagaimanapun, beliau yang lengkap berpakaian tetap berkeras mengenakan hijab dengan memakai ‘wig’ di atas hijabnya. Ekoran daripada itu, Firdaus menyeru agar masyarakat menolak tindakan Fakulti Undang-Undang tersebut kerana didapati melanggar haknya dibawah kebebasan beragama yang dilindungi oleh seksyen 38 UUD 1945. 

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Peguam Nigeria (NBA) A.B. Mahmoud berjanji akan meneliti kes tersebut. 

“NBA akan menerima kepelbagaian dan toleransi dalam profesion undang-undang di Nigeria,” kata Mahmoud sambil menambah bahawa “isu hijab ini akan dapat diselesaikan”. 

Kes larangan berhijab ini juga telah mencetuskan perdebatan sengit di media sosial. Rata-rata netizen dilihat banyak memberi maklum balas tentang isu Firdaus dengan menggunakan hashtag #JusticeforFirdaus sebagai tanda sokongan. 

Sebelum ini, di Malaysia, Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (Uni-MLC) mendedahkan aduan daripada pekerja Muslimah dalam industri perhotelan yang dilarang bertudung oleh majikan dan perkara ini menimbulkan kekecohan dan kemarahan di kalangan Muslim. (menara.my/)


Apa hukum labur dalam dagang 'Bitcoin'?

10 comments:

Anonymous said...

https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/pkr-kecam-nuj-nasihat-wartawan-jangan-seksi/

PKR Kecam NUJ Nasihat Wartawan Jangan Seksi

KUALA LUMPUR – Nasihat Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) kepada wartawan wanita supaya jangan berpakaian menjolok mata atau seksi sewaktu bertugas tidak sensitif dan beretika.
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar berkata, kenyataan yang dibuat oleh Presiden NUJ, Mohd. Taufek Razak itu juga satu perkara yang memalukan dan tidak mempedulikan isu sebenar.

“Saya menggesa Taufek supaya menyatakan sokongannya terhadap keselamatan wartawan dan bukan menyalahkan wartawan wanita kerana pakaian mereka.

“Saya desak NUJ lebih proaktif melindungi kebajikan dan menyediakan keperluan yang relevan untuk wartawan Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Presiden NUJ sebelum ini menasihati wartawan wanita supaya membuat penampilan diri yang sesuai dan pendirian yang tegas ketika bertugas.

Mohd. Taufek dipetik berkata, antara penampilan yang sesuai jangan berpakaian menjolok mata atau terlalu seksi sewaktu bertugas.

Pendirian yang tegas pula seperti menolak untuk ditemuramah di tempat-tempat yang tidak sepatutnya seperti di kelab malam.

“Wartawan wanita perlu mempunyai integriti yang kuat dan cara yang sesuai untuk mendapatkan berita,” kata Mohd. Taufek. – MYNEWSHUB.CC

Anonymous said...

https://terengganutimes.com/biadap-mp-dap-marah-terengganu-kemuka-garis-panduan-aurat

Biadap! MP DAP marah Terengganu kemuka Garis Panduan Aurat

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng membantah langkah kerajaan Terengganu mahu melaksanakan garis panduan pemakaian bagi pelancong terutama wanita.

Beliau menyindir kerajaan Terengganu melaksanakan langkah ekstrem itu berikutan laporan bahawa negeri tersebut mencatatkan bilangan pelayaran tertinggi di laman web lucah sebelum ini.

“Baru beberapa minggu menyatakan akan menangkap mereka yang tidak sembahyang Jumaat dan membawa mereka menaiki van jenazah sebagai hukuman. Kita masih tertanya-tanya tentang mekanisme yang akan digunakan oleh penguatkuasa untuk menangkap mereka yang tidak sembahyang Jumaat sedangkan mereka sendiri sepatutnya hadir solat Jumaat.

“Saya minta kerajaan segera mengekang dasar-dasar keagamaan melampau oleh kerajaan Terengganu ini, kerana jika ia tidak dipantau dan dihentikan segera, barangkali mereka akan mengharamkan penjualan pakaian dalam di pasar malam atau pusat beli-belah atau mengharamkan atlet wanita memakai baju tidak berlengan atau seluar pendek dalam sukan badminton, bola tampar, acara renang dan sebagainya,” katanya. – Mynewshub

Anonymous said...

https://terengganutimes.com/tindakan-exco-dap-kritik-khutbah-jumaat-disifatkan-amat-jahil-mufti


Tindakan Exco DAP kritik khutbah Jumaat (Aurat) disifatkan amat jahil – Mufti

KUALA LUMPUR 10 Feb. – Tindakan Exco Pulau Pinang, Chong Eng mengkritik khutbah Jumaat oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berhubung aurat wanita pada minggu lalu disifatkan sebagai amat jahil.

Menurut Mufti Pe­rak, Tan Sri Harussani Zakaria, Chong Eng tidak seharusnya mencampuri urusan negeri lain khususnya berkaitan dengan agama Islam.

“Kenyataan yang dikeluarkan oleh Exco Pulau Pinang itu me­nunjukkan beliau tidak tahu apa-apa tentang agama Islam.

“Oleh hal yang demikian, Chong Eng dinasihatkan supaya jangan membuat sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan orang Islam,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi, di sini hari ini.

Semalam, Chong Eng dalam satu ke­nyataan mengkritik JAIS menyampaikan maklumat mengelirukan berhubung aurat wanita dalam khutbah Jumaat lalu yang bertajuk ‘Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri’.

Beliau mendakwa, penekanan JAIS mengenai aurat wa­nita adalah tidak tepat apabila dilihat ‘meng­hukum’ golongan ter­sebut atas kegagalan menutup aurat sehingga me­nyumbang kepada kes serang­an seksual.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadut berkata, isu menutup aurat dalam Islam adalah berdasarkan ajaran al-Quran dan hadis.

Sehubungan itu katanya, orang bukan Islam tidak mempunyai hak untuk mengkritik sebarang isu berkaitan agama Islam.

“Sebagai ahli politik, Chong Eng seharusnya lebih faham tentang isu sensitiviti agama dan kaum di negara ini.

“Kalau nak komen, komen tentang politik sahajalah, ja­ngan ma­suk campur urusan agama kerana hal itu boleh mencetuskan ketegang­an,” ujarnya. – Utusan

Anonymous said...

Sama saja PH dan Kamal Atrturk kerana mereka menentang undang2 mengenai hijab.

SAY NO TO PH

Anonymous said...

Kalau lebai pas tgk wartawan seksi terangkat serban!

Anonymous said...

MENGAPA DAP MENOLAK UNDANG2 MENGENAI AURAT. HANYA SATU SAHAJA JAWAPANNYA----- KERANA DAP ADALAH ANTI ISLAM.

SEBAB DAP ANTI ISLAMLAH MENYEBABKAN PAN MENJADI KHADAM SUKARELA BAWAH DAP

Say no kpd DAP yg anti Islam dan sekutu2 dlm PH

http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/691126-10-bukti-dap-anti-islam-menurut-ridhuan-tee.html

10 Bukti DAP Anti-Islam Menurut Ridhuan Tee

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,



“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



“Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

Anonymous said...

Terangkat serban kerana terkejut.

Sifu banglo 66 skandal pula pesan pakai lebih seksi kalau mau interview sifu ... konon lebih dedah lebih bagus lebih motivasi untuk lawan Islam !

Kalau tak percaya, cuba tanya Mike Selfie Amoi Hempas Mikrofon.

Anonymous said...

Ada golongan Penghina Islam dalam Bersih. Bersih pula amat dihormati oleh PH. PH pula dikuasai oleh DAP yang Anti Islam

https://aidcnews.wordpress.com/2018/01/22/al-quran-kitab-cetak-rompak-pemimpin-himpunan-bersih/

Al Quran Kitab Cetak Rompak — Pemimpin Himpunan BERSIH

Kuala Lumpur: Clement Chin, pengasas bersama Himpunan Hijau Anti-Lynas menuduh al-Quran sebagai sebuah kitab cetak rompak, dengan 70% isi kandungannya dicedok daripada cerita-cerita lama yang ada sebelum kewujudan Islam itu sendiri.

Tuduhan tidak bertanggungjawab itu merupakan antara sebahagian daripada kenyataan beliau yang mengandungi sentimen-sentimen negatif terhadap Islam yang kerap beliau hasilkan menerusi aplikasi media sosialnya, facebook.

Clement Chin berkata, “Mengapa kamu membaca kitab cetak rompak? Kandungan al-Quran adalah 70% cerita-cerita yang wujud sebelum Islam yang ditiru.”

Beliau yang pernah terlibat dalam aktiviti untuk mengedarkan kitab-kitab Bible dalam laci hotel-hotel sewaktu berkhidmat dengan Gideon International di Kuantan ini juga menuduh kitab suci umat Islam tersebut telah diubah berkali-kali dalam tempoh ratusan tahun ini hanya untuk menjadikannya bermelodi dan mudah bagi dihafal.

Clement Chin yang pernah mengumumkan bahawa Himpunan Hijau adalah sebagai sebahagian daripada BERSIH itu juga menuduh umat Islam sedang memuliakan syiar Dewa Bulan Hubal sebagai tanda betapa makbulnya doa pagan Abu Sufyan ketika perang Badar sewaktu menentang umat Islam.

Beliau berkata, “Adakah dewa bulan Hubal tidak lagi “lebih tinggi”. Adakah Islam sepenuhnya bebas dari pengaruh “bulan”? Perhatikan dengan dekat kepada masjid-masjid di seluruh dunia, dan kamu tentu akan dapat menjumpai simbol Hubal, bulan sabit, diletakkan di bahagian yang paling tinggi di masjid.”

Anonymous said...

https://www.mysuara.net/kemarahan-melayu-kepada-dap-meningkat-kajian/

Kemarahan Melayu Kepada DAP Meningkat – Kajian

KUALA LUMPUR: Kemarahan orang Melayu khasnya di kawasan luar bandar terhadap DAP semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini, sesuatu yang dianggap penganalisis, kejayaan besar kempen Umno memburukkan parti itu sejak sekian lama.

Perasaan panas hati terhadap DAP kini boleh dikesan di mana-mana, hatta melalui komen di laman sosial termasuk Facebook dan kajian ilmiah pengkaji.
angan ini.

Menurut kajian Institut Darul Ehsan (IDE), badan yang terletak di bawah kerajaan negeri Selangor, ketakutan bercampur kemarahan orang Melayu terhadap DAP adalah tinggi di negeri itu, dan sentimen sama juga dipercayai berlaku di seluruh negara.

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin parti kafir harbi biadapig dan sekutu liberalnya memang gatal tahap maksimum kerana nafsu serakah mereka mengalahkan kuda. Maka kita tidak merasa hairan melihat mereka menghina dan menentang pakaian menutup aurat wanita Islam.

Bagi mereka , lebih dedah, lebih seksi, lebih bagus kerana boleh menjamu mata dan nafsu serakah mereka untuk melakukan skandal baru. Maka tidak hairanlah mereka menyokong pesta arak di mana betina mabuk akan dikendurikan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails