Friday, July 28, 2017

Menang! Rakyat Palestin Masuk Al Aqsha Bergemuruh Takbir.


Rayakan Kemenangan, Ribuan Warga Palestina Masuki Al Aqsha dengan Gemuruh Takbir

Tentera haramjadah Israel akhirnya akur permintaan ribuan warga Palestin yang mengepung Masjid Al-Aqsa untuk membuka Pintu Hittah, salah satu pintu Masjid Al-Aqsa.

Ribuan warga Palestin kelihatan berkumpul sambil membunyikan hon kereta apabila pagar keselamatan, palang besi dan tiang untuk pemasangan kamera dialihkan dari kawasan suci umat Islam itu.

Khamis semalam, Israel terpaksa mengakui tuntutan Palestin untuk mengeluarkan pengesan logam di pintu masuk Masjid al Aqsha menindak lanjuti desakan masyarakat antarabangsa dan demonstrasi tanpa henti yang dilakukan sejak minggu lalu.

"Hari ini adalah hari yang penuh dengan kegembiraan dan perayaan kemenangan tetapi pada masa sama kami turut bersedih dengan kehilangan nyawa dan beribu-ribu warga Palestin yang cedera dalam perjuangan ini," kata seorang warga Palestin yang berada di depan Masjid Al-Aqsa kepada wartawan Aljazeera.

AFP melaporkan sebanyak 46 warga Palestin cedera selepas bertempur dengan tentera Israel ketika mereka memasuki kawasan masjid tersebut.

Tokoh-tokoh agama dan ulama Al-Quds mensyaratkan pembukaan pintu Hittah untuk memasuki masjid yang menjadi kiblat pertama umat Islam tersebut.

Aljazeera di Palestin, mengatakan bahawa tokoh-tokoh agama Islam dan beribu-ribu warga Palestin yang berada di kawasan Al-Aqsa telah memasuki masjid tersebut untuk menunaikan solat Asar untuk pertama kalinya setelah dua minggu ditutup.

Menurut media ini, pihak penjajah sebelumnya menunda-nunda pembukaan Pintu Hittah tanpa alasan yang jelas.

Laporan wartawan Aljazeera Ilyas Karram menjelaskan bahawa warga Palestin ketika memasuki masjid Al-Aqsa melontar bom gas oleh tentera penjajah agar mereka tercerai-berai.

Najwan Simri yang juga wartawan Aljazeera melaporkan bahawa pasukannya mendapat serangan dari tentera pejajah di laman Masjid Al-Aqsa.

Reporter Aljazeera.net juga melaporkan terajadinya aksi saling serang antara tentera penjajah Israel dan warga Bait Al-Maqdis di Pintu Hittah yang menyebabkan jatuhnya korban luka dari pihak warga.

Sebelum warga Bait Al-Maqdis memasuki Masjid Al-Aqsa untuk pertama kalinya sejak ditutup 14 Julai 2017, tentera penjajah yang berjaga di sekitas Masjid Al-Aqsa telebih dahulu masuk ke dalam masjid untuk memeriksa dan membukakan pintu.

Pintu Hittah adalah tempat di mana berlaku pertempuran antara tentera Israel dan tiga warga Palestin yang mengakibatkan syahidnya tiga pemuda Palestin dan dua polis penjajah dua minggu lalu.

Hari Khamis, para ulama al-Quds mengajak warga Palestin untuk masuk ke dalam kompleks Masjid Al-Aqsa dengan mengumandangkan takbir dan bertahlil. Kemudian menyeru agar mereka berdoa agar Allah Subhanahu Wata'ala untuk menjaga Al-Aqsa.

Para ulama juga menyeru agar warga Palestin memasuki Masjid al-Aqsa pada solat Asar hari Khamis, meski Mahmoud Abbas menyeru mereka memasukinya pada solat Zuhur. Para ulama Palestin memutuskan perkara itu, untuk memberi peluang kepada umat Islam di berbagai wilayah untuk mempersiapkan diri.

Sejak hari Khamis malam, media-media sosial di seluruh dunia melaporkan potongan kemenangan warga Palestin memasuki Kompleks Masjid al-Aqsa dengan gemuruh dengan laungan takbir. (IH)

Hasil carian imej untuk takbir aqsa

Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails