Thursday, July 27, 2017

Bongkar Lagi! K'jaan PP Beli Sijil Anugerah Palsu


Berita yang disiarkan di muka depan akhbar Guang Ming Daily pada hari ini sangat mengejutkan ramai. Anugerah-anugerah oleh Europe Business Assembly dikatakan adalah anugerah-anugerah yang “boleh dibeli dengan wang”.
Setelah dimaklumkan mengenai artikel oleh Guang Ming Daily tersebut semalam, saya membuat carian di Internet dan saya menjumpai banyak artikel yang mendakwa Europe Business Assembly (EBA) adalah satu organisasi yang tidak kredibel dan bermatlamat mencari untung dengan “menjual anugerah-anugerah” kepada sesiapa sahaja termasuk organisasi kerajaan dan perniagaan yang sanggup membayar kepada mereka.
Carian di Internet telah menemukan saya dengan artikel terbaru berhubung Europe Business Assembly bertajuk “Ukrainian businessmen trade on reputation of Oxford University to make millions selling ‘fake’ honours and awards” (Rujuk : http://www.dailymail.co.uk/…/Ukrainian-businessmen-make-mil…).
Saya turut menemui artikel ini, “Bought International Awards to Show Off at Home Turf”, (Rujuk: https://www.cin.ba/en/kicenje-placenim-nagradama/) yang mendedahkan Bandaraya Belgrade memenangi anugerah ‘The Best City’ dan Datuk Bandarnya Dragan Đilas memenangi anugerah ‘The Manager of the Year’ pada Julai 2012 dalam majlis yang diadakan di Dublin, Ireland. Setahun sebelum MBPP dan Dato’ Patahiyah Ismail memenangi anugerah-anugerah yang serupa.
Datuk Bandar Belgrade dilaporkan telah membayar hampir €11,000 wang dari kantung Majlis Bandaraya Belgrade sebagai “yuran penyertaan” dalam majlis anugerah tersebut kepada EBA.
Pada 26 Mac 2013, akhbar the Star melaporkan bahawa Yang DiPertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Dato’ Patahiyah Ismail akan menerima anugerah “Best Municipal Manager” manakala MPPP menerima “Best Municipality Award” daripada Europe Business Assembly (EBA) dalam satu majlis yang akan diadakan pada 1 dan 2 Julai 2013 di Montreux, Switzerland.
(Rujukan: http://www.thestar.com.my/…/2013/03/26/double-boost-for-co…/ )
Pada 8 Julai 2013 YAB Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam kenyataan selepas Majlis Angkat Sumpah Ahli-Ahli Majis MPPP telah dengan bangganya memaklumkan kepada umum dua anugerah daripada EBA yang telah diterima Dato’ Patahiyah dan MPPP tersebut.
(Rujukan : http://www.themalaymailonline.com/…/guan-eng-penang-should-…)
Pada 2 Julai 2014, Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dan Yang DiPertua MPSP pada masa itu, Dato’ Maimunah Mohd Sharif turut memenangi anugerah yang dimenangi oleh MPPP dan Dato’ Patahiyah Ismail pada tahun sebelumnya daripada EBA. Maklumat mengenai penerimaan augerah dan pengiktirafan daripada EBA dipaparkan di laman web Majlis Perbandaran Seberang Perai. (http://www.mpsp.gov.my/index.…/…/program-kualiti-cs/anugerah). Majlis Anugerah EBA bagi tahun 2014 telah diadakan di Stresa, Itali. Malah MPSP turut menerima Sijil pengiktirafan bagi : (1) Best Holiday Destination, (2) Best Cities dan (3) Top Medical / Travel / Hospitality Web-site.
Sehubungan dengan pendedahan yang dibuat oleh Akhbar Guang Ming Daily pada hari ini, saya mendesak dan menggesa Kerajaan Negeri Pulau Pinang atas slogan Cekap, Akauntabel dan Telus untuk memberi penjelasan kepada rakyat Pulau Pinang samada MPPP dan MPSP turut membuat bayaran wang kepada Europe Business Assembly, sebuah organisasi yang dikatakan tidak kredibel tersebut untuk mendapatkan anugerah-anugerah ?
Apakah wang milik rakyat Pulau Pinang telah dibelanjakan untuk mendapatkan anugerah-anugerah tersebut? Adalah agak menghairankan DUA Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam negeri yang sama di Malaysia boleh memenangi anugerah yang sama daripada sebuah organisasi antarabangsa di Eropah pada dua tahun berturut-turut.
Apakah dalam keghairahan untuk mencari pujian dan pengiktirafan antarabangsa dengan niat untuk menunjuk-nunjuk yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan DAP adalah terbaik, MPPP dan MPSP telah “membayar wang” untuk mendapatkan anugerah-anugerah dan pengiktirafan dari sebuah organisasi yang “bogus”?
Adalah amat mendukacitakan dan memalukan seluruh rakyat Pulau Pinang sekiranya benar MPPP dan MPSP telah turut membayar wang kepada EBA untuk mendapatkan anugerah-anugerah tersebut pada tahun 2013 dan 2014 lalu. Perbuatan sebegitu tidak ada bezanya dengan mereka yang “membeli ijazah yang dijual oleh universiti-universiti atas talian.
Datuk Muhammad Farid Bin Saad
Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang
Kawasan Pulau Betong
IKLAN IH
Hasil carian imej untuk tukang gunting rambut lelaki
Dikehendaki Segera!! Tukang Gunting Rambut Lelaki 

4 comments:

awas said...

waahaii anak hashim sesekali tolong bongkar juga penipuan pada rakyat oleh kerajaan Kelantan yg pimpinan ahli ugama.

salah satu kes ialah Binjai.banyak lagi.
kalau benar pp beli sijil, memang memang satu kesalahan TAPI penipuan ahli agama di Kelantan lagi besar kesalahannya,sebab mereka ahli agama.guna agama utk kepentingan sendiri.


Anonymous said...

Cuba ko yg bongkarkan,,boleh kita tegur kerajaan pas kelantan. Jgn fitnah je.

Anonymous said...

Samprong semperiit librel anti islam fitnah amalan dia

Anonymous said...

samprong samperiit

Sila bongkar apa yang kamu fitnahkan itu. Baru cakap kamu bermaruah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails