Friday, July 28, 2017

Askar Pondan, Galak Seks? Diharamkan Trump.


WASHINGTON DC – Pengumuman Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump secara mengejut mengharamkan golongan pondan jadi askar atas alasan kos perubatan menjadi tular di negara itu.

Menerusi akaun Twitter rasmi dirinya pada Rabu, beliau mendedahkan bahawa kos perubatan tinggi yang terpaksa ditanggung Jabatan Pertahanan untuk merawat tentera trangender  sebagai faktor utama keputusan drastik itu.
“Tentera kita mesti fokus untuk mencipta kejayaan cemerlang dan tidak wajar dibebankan dengan isu kos rawatan besar yang disebabkan masalah kesihatan oleh kelompok pondan dalam perkhidmatan ketenteraan,” kicau Trump.

Trump Haram Askar Pondan, Galak Tentera Kuat Seks

Beliau bagaimanapun tidak memberikan sebarang fakta atau angka untuk menyokong dakwaan itu tetapi satu kajian Jabatan Pertahanan dijalankan firma Rand Corp. tahun lalu mendedahkan potensi kos disebabkan askar pondan.
Menurut laporan penyelidikan bebas itu, tentera transgender yang masih dalam perkhidmatan mengakibatkan pihak Pentagon membelanjakan hampir AS$9 juta (kira-kira RM38 juta) setahun untuk rawatan dan penjagaan kesihatan.
Kajian Rand itu namun tidak melibatkan pondan dalam kalangan anggota simpanan, pesara atau ahli keluarga mereka kerana individu terbabit memiliki kelayakan amat terhad untuk menerima akses fasiliti kesihatan tentera.
“Implikasi yang mungkin berlaku dalam senario paling buruk sekali pun… kami menjangkakan hanya 0.13 peratus daripada AS$6.2 bilion (hampir RM27 bilion) peningkatan dalam perbelanjaan kesihatan,” rumus panel Rand.
Di sebalik dakwaan Trump itu, analisis sama oleh portal berita ketenteraan ternama AS, Military Times mendapati askar negara tersebut berbelanja AS$84 juta (RM359 juta) setahun untuk kos rawatan kegagalan zakar tegang.
Ia adalah 10 kali berbanding penjagaan perubatan untuk tentera trangender yang ‘mati pucuk’, manakala AS$41.6 juta (RM178 juta) lagi untuk ubat kuat seks Viagra oleh askar normal iaitu lima kali lebih daripada askar pondan.
Sebagai perbandingan kasar, kos perubatan tahunan kelompok transgender itu hanya satu per sepuluh daripada harga sebuah jet pejuang F-35 baharu atau satu per seribu daripada satu peratus bajet Jabatan Pertahanan.
Justeru laporan kajian tersebut menyebabkan ramai penganalisis pertahanan berpendapat bahawa tindakan drastik Trump itu lebih kepada usaha diskriminasi terhadap golongan askar pondan. – Agensi


IKLAN IH
Hasil carian imej untuk tukang gunting rambut lelaki
Dikehendaki Segera!! Tukang Gunting Rambut Lelaki 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails