Tuesday, July 05, 2016

Siri Jelajah Bela LGE. DAP Tak Sepatutnya, Menurut Tunku Aziz.


Post Pic
SHAH ALAM: Seorang bekas tokoh DAP membidas langkah DAP menganjurkan jelajah ‘Sokong, Simpati dan Solidariti untuk Lim Guan Eng’ kerana tuduhan rasuah dihadapi Ketua Menteri Pulau Pinang itu adalah berkaitan undang-undang.

“Beratus-ratus orang lain yang kena tangkap kerana rasuah itu tidak buat siri jelajah pun. Kita bukan tidak ada sistem keadilan, jadi biarlah jalan mengikut undang-undang," kata bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Aziz Tunku Ibrahim.

Katanya, Guan Eng tidak sepatutnya mengadakan siri jelajah itu kerana apa yang dihadapi beliau adalah berlandaskan kepada undang-undang dan beliau tidak perlu gusar sekiranya tidak bersalah.

"Tidak patutlah buat secara itu kerana pertuduhan rasuah itu telah dibuat berlandaskan kepada undang-undang. Jadi apa lagi nak (adakan jelajah penerangan) kepada rakyat,” katanya kepada Antarapos. 

Jumaat lalu, Jawatankuasa Kerja Pusat DAP memutuskan untuk membentuk satu jawatankuasa kebangsaan untuk menganjurkan jelajah sebagai tanda sokongan bagi Guan Eng. 

Semalam 5,000 orang menyertai program ‘Solidariti Bersama Guan Eng’ di Lebuh Pantai bagi menyatakan sokongan mereka terhadap Guan Eng yang sedang berhadapan dua pertuduhan rasuah dan salahguna kuasa.

"Kalau mengikut undang-undang ada prosedur, ini apa pula? Kalau kena tangkap katanya hilang motivasi dalam politik (political demotivated), ini apa yang dia buat? Bukankah ini situasi politik tidak bermotivasi (political demotivated demonstration), demonstrasi jalanan?
"Dalam situasi Guan Eng ini sebagai ketua menteri dia sepatutnya hormati undang-undang. Ada undang-undang bukan kita sebuah negara yang tidak ada undang-undang," tambah Tunku Aziz.

Tindakan DAP Pulau Pinang mengumpul kutipan derma RM1 juta sebagai wang ikat jamin Guan Eng turut dibidas Tunku Aziz yang menyifatkan langkah itu sekadar lakonan semata-mata untuk menunjukkan sokongan terhadap Setiausaha Agung DAP itu.

Malah dakwaan rasuah terhadap Guan Eng adalah bersifat peribadi kerana ia melibatkan sebuah banglo yang dibeli di bawah harga pasaran daripada pemilik yang mungkin mempunyai urusan negeri atau mendapat manfaat daripada jawatannya sebagai Ketua Menteri.

"Cuba kita tengok, ini duit ikat jamin boleh diambil kembali bila dah habis kes, duit itu akan bagi balik bukan kerajaan atau mahkamah nak pegang, jadi ini satu lakonan untuk tunjuk rakyat sokong dia. Yang RM1 juta itu dari seorang sahaja yang bagi bukan 10,000 orang. Cuba kita tengok apa motif dia. 
"Lagipun satu lagi ini nak buat rakyat keliru pasal RM1 juta kononnya untuk ikat jamin, macam saya katakan tadi itu bukan kerajaan nak pegang, dah habis kes nanti akan diserahkan kembali. RM1 juta itu hanya untuk pastikan dia tidak boleh larikan diri," katanya lagi.

Guan Eng pada Rabu didakwa dibawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana membenarkan permohonan pengezonan semula lot pertanian kepada lot perumahan milik syarikat Phang Li Koon, Magnificent Emblem Sdn Bhd; dan Seksyen 165 Kanun Keseksaaan kerana membeli hartanah pada harga bawah nilai pasaran. (antarapos)

3 comments:

Anonymous said...

LGE suruh Khir Toyo resign. Sampai kat dia, dia tak mau resign. Pembohong macam abu lahab

Anonymous said...



BUKIT MERTAJAM: Konvensyen Tahunan DAP Pulau Pinang di sini, pada Ahad dikejutkan oleh seorang perwakilan yang secara terbuka dalam perbahasannya mengkritik parti tersebut.

Perwakilan dari Chai Leng Park, Seberang Perai, Shamsher Singh Thind mempertikaikan tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, yang membeli kereta mewah sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri bagi menggantikan kereta terdahulu yang masih elok.

Katanya, Lim yang juga setiausaha agung parti itu telah mengkritik kerajaan negeri Terengganu yang membeli kereta Mercedes serupa pada 2008 tetapi beliau telah melakukan perkara sama dalam pentadbirannya.

“Saudara Guan Eng sendiri membeli kereta Mercedes Benz, Apa sudah jadi?,” katanya ketika sesi perbahasan.

Keberanian Shamser Singh mempersoal isu berkaitan kerajaan negeri di hadapan Guan Eng menyebabkan lebih 309 orang perwakilan lain tergamam.

Shamser Singh, pensyarah undang-undang di sebuah institusi pengajian tinggi di sini, turut mempersoalkan kelebihan kuasa Guan Eng yang kebal daripada tindakan penguatkuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

“MPPP sungguh beria-ia menunda kereta orang awam termasuk kereta pelajar kolej, tetapi MPPP buat bodoh apabila kereta Ketua Menteri diletakkan secara salah,” katanya.

Namun, persoalan itu dijawab oleh Guan Eng dan Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow, yang berkata akan memberi arahan kepada MPPP untuk memberi saman kepada pemandunya.

Guan Eng turut menyalahkan media yang didakwanya sering memperbesarkan isu kecil serta melaporkan berita berat sebelah mengenai dirinya.

“Apabila saya bercakap mengenai perkara yang lebih mustahak, media langsung tidak laporkan. Tetapi isu mengenai kereta saya, ia menjadi begitu besar,” katanya.

Anonymous said...

Soalan,
1, apakah keluar pas. hukumnya. Berdosa,,???
2, jika. Berdosa....wajibkah. kita taubat. Nasuha,??
3, jika. Pas. Dan umno. Bergabung. Apakah hukumnya,???
4, jika. Pengabungan dapat pahala dan. Di tuntut...
Mengapa pas tidak. Lakukan sekarang,???

Sekian ......
T.kasih
Ampun.....beribu ribu ampun........
Sembah. Patik harap. Di ampun..............

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails