Tuesday, July 05, 2016

Ambil Tindakan! LGE 'kebal' Terang-terang Hina Mahkamah? -Tan Tuan Tat

tuan tat
BEKAS Pengerusi DAP Taman Seri Sungai Pelek, Tan Tuan Tat mendakwa, Guan Eng seolah-olah ‘kebal’ apabila berani menjalankan program awam yang terang-terang suatu tindakan menghina pihak mahkamah.
Satu sesi penerangan Ketua Menteri bersama rakyat telah diadakan di Pulau Pinang semalam dan program sebegini sebenarnya jelas merupakan satu penghinaan terhadap institusi mahkamah.
“Saya berharap pihak berwajib ambil tindakan memandangkan kes yang dibawa ke mahkamah tidak boleh dibincang menggunakan platform lain,” ujar Tuan Tat pada sidang media di sini, hari ini.

Menurut Tuan Tat, kepimpinan Guan Eng turut disifatnya sebagai gila kuasa kerana menggunakan status sebagai Ketua Menteri dan Setiausaha Agong DAP dijadikan alasan berlindung di sebalik tuduhan peribadi ke atasnya.
Jawatan di dalam kerajaan dan di dalam parti tidak boleh disalahgunakan demi kepentingan diri.
Kes ini merupakan satu kes peribadi, oleh itu Guan Eng patut menjawab pertuduhan dihadapinya di dalam mahkamah bukannya menganjurkan perhimpunan di jalanan,” katanya.
Tuan Tat menambah, hakikat Guan Eng perlu segera meletak jawatan adalah wajar disebabkan pertuduhan rasuah yang dikenakan oleh mahkamah terhadapanya masih lagi di bawah siasatan.
“Saranan melepaskan jawatan adalah wajar kerana setakat yang umum ketahui tidak ada seorang pun penjawat awam yang terus menjawat jawatan semasa kes dibawa ke mahkamah.
“Contohnya, kes rasuah melibatkan seorang Ketua Pengarah tidak lama dahulu, beliau meletakkan jawatan setelah kes dibawa ke mahkamah, dan setelah terbukti tidak bersalah, jawatan itu diberi semula kepada beliau,” katanya.
Khamis lalu, Guan Eng didakwa atas dua tuduhan rasuah berhubung isu pembelian banglo di Jalan Pinhorn yang dibelinya di bawah nilai pasaran dan menggunakan kedudukannya bagi meluluskan permohonan pengezonan semula lot pertanian kepada lot perumahan. (IH/MYNEWSHUB.CC)

3 comments:

Anonymous said...

AIDCNews – 04/7/16 –Roadshow yang dilancarkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng belum tentu boleh menyakinkan rakyat berkaitan dengan pertuduhan rasuah yang dikenakannya kepadanya di mahkamah, kata Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Sivamurugan Pandian.

“Bagi penyokong setia parti, sudah pasti Guan Eng tak bersalah. Namun bagi golongan atas pagar, sesi penerangan ini diadakan untuk mendekati mereka yang merasakan Guan Eng bersalah atau tidak. Mungkin yang jadi tumpuan adalah percaya atau tidak, atau beri keyakinan kepada mereka seolah-olah Guan Eng tidak bersalah,” ujarnya.

Pandian turut berpendapat penganjuran roadshow seumpama itu tidak lebih sebagai cubaan menagih simpati.

Anonymous said...

CARA BARU DAP HALAU MELAYU DARI PULAU PINANG

Melihat pada situasi sekarang begitu banyak kemusnahan penempatan dan pengugatan perniagaan kaum Melayu, ini lah caranya halus yang digunakan oleh pihak pembangkang untuk memusnahkan penempatan Melayu.

Mereka akan menerima dan mengunakan pendatang asing terutama dari Bangladesh dan mereka dibenarkan memiliki lesen dan premis perniagaan dalam masa yang sama mereka merobohkan gerai atau premis perniagaan orang Melayu.

Ini lah tektik yang mereka gunakan, apabila kerajaan mahu menaikkan levi baru yang tinggi kepada pekerja asing menyebabkan mereka mengkritik Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Kritikan mereka terhadap kenaikkan levi tersebut jelas membuktikan motif mereka yang terbeban dengan levi baru tersebut, kerana ia akan membebankan kewangan mereka untuk mengimport seramai mungkin pekerja asing dan melakukan ‘etchnic cleansing’.
Dari sudut lain mereka di lihat seolah-olah membantah kemasukkan pendatang asing kononnya boleh menimbulkan pelbagai masalah, tetapi bila kerajaan membuat sekatan dan mengenakan syarat-syarat tertentu mereka juga yang mengkritik kerajaan.

Jelaslah ktitikkan pembangkang bukan untuk kepentingan negara tetapi lebih kepada kepentingan politik untuk menguasai dan berkuasa.

Ibnu Hasyim said...

T.kasih kapada maklumat-maklumat tuan-tuan pengomen beri.
Al-hamdulillah atas kerjasama..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails