Saturday, July 02, 2016

Ikat Jamin G/Eng Langsai, DAP Permain Derma RM10 Dari Rakyat?

42045f6b-3cc7-4820-9b9f-71e8d93eecb8-1

PELIK bin Ajaib. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang ditahan atas tuduhan rasuah telah pun dibebaskan dengan bayaran ikat jamin sejumlah RM1 juta pada Khamis, oleh penjamin yang dikenali sebagai Phee Boon Poh.

Pun begitu, DAP Pulau Pinang menerusi Setiausaha Agung parti itu tetap mengeluarkan satu kenyataan merayu rakyat Malaysia menderma RM10 seorang bagi menampung wang ikat jamin tersebut, semalam.

Apa yang menimbulkan persoalan, jika wang ikat jamin RM1 juta itu telah pun selesai dibayar mengapa parti itu masih mahu meminta simpati wang orang ramai?

Malah, individu yang melangsaikan wang ikat jamin tersebut bukanlah calang-calang orang kerana beliau merupakan jutawan yang memiliki 8 hartanah, 24 saham syarikat dan 6 akaun unit trust.
Tambahan pula, wang ikat jamin tersebut akan dipulangkan apabila Guan Eng selesai menjalani perbicaraan terhadap dua pertuduhan rasuah tersebut.
Oleh itu, ada yang meluahkan kerisauan sekiranya wang dari rakyat itu akan disalah gunakan oleh pihak DAP. Sudah tentu, apabila habis perbicaraan wang kutipan tambahan tersebut tidak akan dikembalikan kepada rakyat!
Maka, ramai yang berharap DAP berhenti daripada mempermainkan rakyat kerana mencari wang khususnya bagi orang susah bukanlah mudah waima bernilai RM10 Nampak sangat DAP kini mengambil kesempatan dengan menipu rakyat berhubung permohonan bantuan RM10 itu.
DAP kini pun dikritik hebat kerana dengan muka penuh tidak tahu malu masih mahu mengekalkan Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. Sedangkan ketika bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo berdepan dengan situasi yang sama, muka-muka apek ini jugalah berlagak wira meminta beliau berhenti dari jawatan yang disandang ketika itu.
Namun itulah sifat kaum yang mewakili DAP, mereka memang pandai putar alam dan putar belit. Keutamaan mereka juga berubah mengikut situasi. Umpamanya, seorang netizen dikenali sebagai Leng Teck Chiang, antara yang menyelar layanan DAP terhadap orang Sarawak berhubung isu derma RM10 kepada Guan Eng.
dap sarawak
Menurut Leng, ketika Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng menghidap sakit kanser dan memerlukan bantuan kewangan sejumlah RM1 juta, pihak DAP langsung tidak membantu. Sebaliknya, pihak Barisan Nasional (BN) Sarawak yang telah turun padang dan menghulurkan bantuan kewangan itu kepada Wong.
Dek kerana insiden itu, dia menyifatkan DAP Semenanjung langsung tidak menghiraukan kebajikan masyarakat Sarawak. Dia merasa sangat marah kerana Guan Eng anak kepada Lim Kit Siang, maka parti itu bersungguh mahu menyelamatkannya walaupun jelas dia melakukan kesalahan.
Guan Eng kini berdepan dakwaan menggunakan kedudukannya selaku penjawat awam iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, untuk mendapat suapan bagi dirinya dan isteri Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan Permohonan Perlingkungan Semula daripada Zon Pertanian kepada Zon Perumahan Awam di Daerah Barat Daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn. Bhd.
Beliau turut berdepan pertuduhan kedua, sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, telah mendapatkan untuk dirinya suatu barang berharga dengan suatu balasan yang diketahui tidak mencukupi, iaitu lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town di sini daripada ahli perniagaan Phang Li Koon dengan harga RM2.8 juta, yang nilai sebenarnya RM4.27 juta. – MYNEWSHUB.CC

1 comment:

Anonymous said...

Lakonan bodoh menagih simpati.. org islam yg bg derma terpalit sama dgn isu salah laku puak musyrikin penang.. pandai buat pandai la cari duit sendiri... sbnrnya duit tkde masalah pun.. sudah kebas sana kebas sini.. geng ala2 umno.. pandai dia belajar dgn kak mah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails