Wednesday, June 29, 2016

Cocos Malay of Sabah: Ke Mana Tujuan?


Seorang kanak-kanak di Kampung Balung Cocos, Tawau, Sabah. Kemana arah masa depannya? 

CATATAN PERJALANAN IBNU HASYIM

Siri 1: Aku Di Pulau Sebatik, Sebuah Pulau Ganjil Antara 2...
Siri 2: Pulau Sebatik Dalam Bahaya, Sama Seperti Sipadan, ...
Siri 3: Pakai Kupiah Berjubah Putih, Balaci Pelacur Malam ...
Siri 4: Kisah Kampung Melayu Cocos Tawau, Asal-usul Austra...
Siri 5: Cocos Malay of Sabah: Ke Mana Tujuan?

Masyarakat Cocos Sabah, Kemana Arah Dan Tujuan?



BERKATALAH jurucakap masyarakat Cocos Sabah, PECOS atau Persatuan Cocos Sabah, ditubuhkan sekitar tahun 80an di Balung Cocos, Tawau...

"Tujuan utama persatuan ini ditubuhkan adalah untuk mengeratkan silaturrahim masyarakat Cocos yang terdapat diseluruh Sabah dan juga yang terdapat di Kepulauan Cocos, Pulau Christmas dan yang berada di Australia."


Asal usul dan budaya orang-orang cocos ini memang unik, campuran budaya Inggeris Scotish, Melayu, Jawa dan berbagai-bagai hinggalah dipanggil orang COCOS dan kalau di Malaysia ini diistilahkan sebagai Melayu COCOS, kerana bahasa dan daileknya  yang hampir sama dengan bahasa Melayu dan bahasa indonesia.

Bangsa COCOS di Malaysia ini paling ramai di Borneo (Istilah orang COCOS), paling ramai di TAWAU (Balung Cocos dan Skim COCOS), Lahad Datu (Batu 6, Jalan Segama) dan Sandakan (Pamol). Dan dipercayai masyarakat COCOS ini ada di Johor dan Singapura. Dan dipercayai juga mereka ini ada di Ceylon (Sri Langka), Johanesberg (Afrika Selatan) dan Liverpool (UK). 

Sebab penghijrahan mereka ini kerana menjadi pelayar kapal dagang disekitar tahun 1940an hingga tahun 1950an. 

Apa Benar Beginikah Budaya Melayu Islam Cocos Di Sabah?

the dancers perform a type of Scottish Reel in their colorful costumes

Orang Cocos of Sabah (Cocos Malay) . http://ms.wikipedia.org.

The Orang Cocos are  originally from the Cocos (Keeling) Islands who settled in Malaysia in the 1950s. Along with them they brought their unique blend of scottish and malay desent.

The Orang Cocos  of Sabah are mostly living  in Lahad Datu, Kunak, Sandakan and in Tawau.

Orang Cocos now has a population of 4,000 in Sabah. (About 10 times larger than the population remaining in the Cocos Islands themselves) and with a home village of Kampung Cocos near Lahad Datu in Tawau Division in Sabah.
Their ancestors in Cocos Island worked in coconut plantations owned by the English. These early  Cocoa Malay  families shown a remarkable flair for adaptation. Elements of the English-Scottish traditions were  absorbed into Cocos Malay cultural practices. Certain foods, dances and musical influences have a western flavour. 
Tawau Cultural Festival 2011


Baju Kurung of the woman consists of a loose tunic (in which it refers to a long collarless shirt with a short neckline that is pinned together with a brooch) and is worn over a skirt or sarong.

The dance of Dansa or Nona Mansaya of  Orang Cocos usually performed by 4 or more couples.

They wear an eclectic mix of ruffled tops and native sarongs while dancing to the beat of the rythmic drum & violin. The men wear the Songkok and leather shoes while the women wear the Kebayak with heels.

Map of Cocos Island
The Island where Orang Cocos originally from. Cocos (Keeling) Islands, is a territory of Australia. There are two atolls and twenty-seven coral islands in the group. The islands are located in the Indian Ocean, about one-half of the way from Australia to Sri Lanka.


Tarian Dansa

Masyarakat Melayu Cocos merupakan satu kumpulan etnik minoriti yang tinggal di beberapa lokasi di Sabah. Antara lokasi penempatan mereka ialah di Lahad Datu, Kunak, Sandakan dan paling ramai di Tawau, Sabah. Masyarakat Cocos pada asalnya menetap di Kepulauan Cocos atau juga dikenali sebagai kepulauan Keeling yang kini merupakan sebahagian daripada Australia. 

Mereka juga telah mendapat status bumiputra oleh kerajaan persekutuan dan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan. Kedatangan Masyarakat Melayu Cocos ke Sabah turut membawa bersama keunikan gandingan budaya Scotland dan Melayu dalam tarian Dansa. Dansa amat popular di kalangan Masyarakat Cocos. 

“Dansa” berasal daripada perkataan “dance” (menari) dalam bahasa Inggeris. Sejarah timbulnya tarian dansa ini bermula sebaik sahaja orang-orang dari Kepualaun Jawa dan juga orang-orang serantau Asia yang telah dibawa ke Kepulauan Cocos telah diperkenalkan tarian-tarian orang Inggeris dan Scottish dan telah diubahsuai mengikut keadaan semasa.

Dansa dipersembahkan pada majlis-majlis perkahwinan mahupun keramaian sebagai satu bentuk hiburan disamping dapat merapatkan hubungan di antara ahli masyarakat.


Perlu dikaji balik, apakah benar tarian dansa tersebut dan yang sejenis dengannya, sesuai dengan 'Islam sebagai agama bagi Persekutuan' di negara ini.. 

Sekian.


Ibnu Hasyim, Catatan Perjalanan.
ibnuhasyim@gmail.com 
Jun 24, 2016
KL

2 comments:

Anonymous said...

Wahai Saudara2 sejalur dan seugama. Peringatan untuk berjaga2 dari Abdullah bin Ubay Modern yg merosakkan umat Islam di Malaysia. Jika baju Jingga PAN ini dtang ke kampung halaman, wajar abang2 adik2 halau mereka pulang. Kerana mereka adalah khadam DAP yg anti Islam

Bahaya fitnah menanti umat melayu. Fitnah ini dibawa oleh kumpulan PAN bberwarna Jingga dan Khadam kepada DAP. DAP pula anti Islam sebenci bencinya bagai Abu Lahab Modern.

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/06/mufti-pahang-memang-steady.html

MUFTI PAHANG MEMANG "STEADY"!!!

POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, JUN 28, 2016 WITH 2 COMMENTS SO FAR

Yeah!!! Memang terbaik la Mufti Pahang ni. Walaupun dia dikecam oleh pelbagai pihak, tapi dia takde nak tunjuk yang dia cuak apabila melabelkan DAPigs sebagai golongan Kafir Harbi.

Hakikatnya, kenyataan yang dibuat oleh Mufti Pahang ini telah disalah-tafsirkan oleh puak DAPigs tu sendiri yang membuat kesimpulan berdasarkan kepada kefahaman Kepala Lutut diorang.

Maka sebab itu diorang memutar-belitkan cerita KONONnya kenyataan yang dibuat oleh Mufti Pahang ni 'Menghalalkan Darah' demi untuk menghasut rakyat membenci umat Islam.

Walhal, apa yang cuba disampaikan oleh Mufti Pahang itu hanya bersifat sebagai amaran dan peringatan kepada umat Islam agar berhati - hati dengan pihak yang memusuhi Islam seperti DAPigs.

Realitinya, dasar Politik yang diamalkan oleh DAPigs memang menentang Islam. Cuma diorang tak laksanakan dasar itu secara terang - terangan. Sebaliknya, diorang buat secara subversif.

Jadi, isu yang diorang kata Mufti Pahang 'Menghalalkan Darah' dengan melabelkan DAPigs itu sebagai Kafir Harbi itu merupakan diantara gerakan subversif yang direncanakan oleh mereka.

Puak DAPigs itu sendiri yang men-JUMUD-kan pemikiran diorang dengan dakwaan sedemikian demi untuk mencetuskan kekeliruan serta menghasut rakyat agar membenci umat Islam.

Atas sebab itu Mufti Pahang kata, dia tidak akan meminta maaf atau menarik balik kenyataan yang telah dibuat sebelum ini. Apa yang pasti, mesej yang cuba disampaikan tu betul.
“Saya tidak akan meminta maaf dan menarik balik apa yang saya katakan ini. Apa yang saya cakap itu bukan khusus kepada DAP sahaja, kepada semua yang menentang Islam.
“Asas yang saya bagi tahu kepada akhbar itu (Utusan Online) dalam bentuk semua, namun kalau mereka kata (tulis) DAP pun tidak salah, sesiapa pun yang menentang Islam jika mereka tulis tidak salah,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.
Maka kesimpulannya, jangan la puak DAPigs tu nak mereka - reka cerita kononnya Mufti Pahang ni nak mengisytiharkan 'Perang' terhadap mereka. Kalau diorang tak tergolong dalam golongan yang memusuhi Islam, buat apa diorang nak takut tak tentu arah!!!

Hadi Al-Tahi said...

Apakah persamaan di antara aji hadi ulamak pas kepala taik sedunia dengan kepala taik pendahulu bagi najis yang mahu keluar?

1- Busuk
2- Najis
3- Kepala atau pendahulu bagi lain2 najis di belakang
4- Reput
5- Kesemua sekali... ;-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails