Monday, June 27, 2016

Ramadhan Night Market, 10 Malam Terakhir Berpuasa.

Sepuluh Hari Terakhir Ramadhan Tiba, Dubai Gelar Pasar Malam

MEMASUKI 10 malam-malam terakhir bulan suci Ramadhan 1437H, Dubai membuka pasaran terbesar "Pasar Malam Ramadhan" untuk awam hari Khamis (23/6/2016).

Pesta belanja tahunan itu menyajikan hiburan untuk keluarga, tawaran-tawaran khas, diskaun, serta peluang untuk memenangi hadiah-hadiah menarik bagi pengunjung yang datang. Di kawasan pasar malam juga disediakan pusat jajanan serba ada dengan menu-menu antarabangsa, serta arena permainan baik untuk anak-anak maupun orang dewasa.

Para peniaga menawarkan banyak produk mulai dari pakaian, perhiasan dan asesoris, produk kesihatan dan kecantikan, minyak wangi, peralatan rumah tangga, elektronik, mainan, kerajinan tangan, kenderaan bermotor, pakej pelancongan, bahkan ubat-ubatan.

Menurut Samantha Cordeiro Miranda, brand manager dari pihak penganjur Sumansa Exhibition, pasar malam Ramadhan yang telah berlangsung 5 tahun berturut-turut itu mengalami pertumbuhan progresif.

"Kami mendapat masukan penyemangat dari para pengunjung yang sangat menunggu-nunggu pasaran tahunan ini. Pasar Malam Ramadhan lebih daripada sekadar pesta membeli-belah, itu adalah kesempatan untuk berehat, menikmati makanan enak, gila mengepam adrenalin dengan permainan-permainan mencabar dan seru, dan masa untuk bersama keluarga. 

"Kami menyedari perlunya hiburan dalam bilik (indoor), khususnya semasa musim panas dan masa cuti kebanyakan anak-anak, "kata Miranda seperti dikutip Gulf News.

Kawasan Pasar Malam Ramadhan itu meriah dengan pelbagai hiburan dan permainan, patung-patung berukuran seperti aslinya, serta maskot watak kartun. Pengunjung juga boleh melakukan pemeriksaan kesihatan secara percuma. 

Ada "majlis henna" untuk kaum hawa, sementara anak-anak boleh bersenang-senang dengan berleluasa di kawasan permainan yang dipenuhi konfeti. Pengunjung boleh memilih pelbagai produk yang ditawarkan dengan potongan harga hingga 80%, baucar percuma, hadiah-hadiah, serta penghantaran percuma ke rumah untuk barang-barang tertentu yang dibeli.

Makanan dalam jumlah yang sangat banyak disediakan oleh kedai-kedai yang ada di satu tempat yang sangat luas.

Pasar malam itu diadakan mulai 23 Jun hingga 2 Julai di Za'abeel Hall 5, Dubai World Trade Centre. Pasaran dibuka setiap hari mulai pukul 8 malam hingga 2 pagi. Tiket masuk 5 dirham perorang dan percuma untuk kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. (Hidayatullah.com)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails