Sunday, June 26, 2016

Berpuasa, Bertarawih Di Kota Sydney. Jom Jengok!

Toko di Sidney Ini Tutup Total Selama Ramadhan [2]
Suasana malam di salah satu sudut Lakemba, Sydney, Australia.

Satu:

SAYA seorang Muslimah yang berkahwin dengan seorang doktor Muslim kebangsaan Australia. Saya menetap di Bankstown, Sidney, selama 17 tahun. Sehari-hari bekerja sebagai ibu rumah tangga, dengan 4 kanak-kanak serta 7 arnab kesayangan keluarga kami.

Selain mengurus keluarga, saya juga sambil belajar menuntut ilmu syari di sini, beberapa kali dalam seminggu. Sisa masa yang lain saya mengajar umahat dari Indonesia yang bekerja dan menetap di Sidney.

Di bandar ini, daripada statistik tahun 2011, terdapat kira-kira 4.9 juta penduduk, 4.7 peratus Muslim. Sebanyak 1.5 juta jiwa penduduknya lahir di luar Sidney. Di Bankstown sendiri jumlah penduduknya kira-kira 182,352 jiwa, 19 peratus Muslim (sumber: Google).

Alhamdulillah, saya boleh berpuasa dengan baik, tanpa halangan ataupun gangguan daripada pihak non-Muslim. Sehingga saya dan saudara-saudara Muslim lain boleh beribadah dengan khusyuk dan tenang.

Kerajaan Sidney mempersilakan kepada para Muslimin untuk tidak melaksanakan kegiatan Ramadhannya. Kerajaan tidak pernah melarang segala sesuatu yang berbau agama. Mereka menghormati setiap pemeluk agama. Sehingga, berbagai keyakinan tumbuh subur di sini.

Terbukti dengan bermunculan berbagai masjid dan sekolah Islam. Di kawasan rumah saya sahaja, untuk mencapai masjid cuma memerlukan masa 10 minit dengan memandu kereta. Begitu juga dengan beberapa kawasan lain.

Walaupun Muslim minoriti di sini, tetapi tidak pernah sekalipun disusahkan dengan peraturan-peraturan. Bahkan beberapa hari yang lalu, Perdana Menteri Australia ikut hadir dalam acara buka puasa bersama dengan beberapa tokoh penting Muslim di Sidney.

Program Iftar Project. [Foto: Ummu Raihanah]
Program Iftar Project. [Foto: Ummu Raihanah]

Tarawih yang Berbeza

Suasa solat tarawih di sini sangat berkesan dan mengesankan. Berbeza dengan waktu saya di Indonesia, solat tarawihnya terasa cepat kerana bacaan imamnya juga cepat.

Sedang di Sidney, selain setiap masjid atau mushalla mempunyai imam sendiri, beberapa imam didatangkan dari Timur Tengah. Mereka mengimami kami dengan suaranya yang merdu dan bacaan yang panjang.

Di beberapa masjid, setiap malam Ramadhan para imam ada yang membaca 1-2 juz bahkan lebih. Kita tinggal memilih mau pergi ke masjid yang mana, agar dapat solat tarawih dengan khusyuk dan tenang.

Selain di Sidney, pada masjid-masjid di kota yang lain seperti Canberra, Perth, dan Brisbane, solat tarawih juga dilaksanakan dengan kemudahan sama.
Untuk berbuka puasa, beberapa masjid dipenuhi dengan pelbagai macam makanan. Semuanya disiapkan oleh warga sekitar masjid.

Selain itu, berbuka puasa juga dimeriahkan oleh para anak muda yang melaksanakan Iftar Project di beberapa tempat.


Iftar Project adalah program di mana para anak muda mengumpul dana untuk berbuka dan dihantar ke beberapa tempat di luar negeri yang memerlukan. Hal ini yang membuat suasana Ramadhan terasa begitu istimewa. 

Dua:

Satu Bulan Khusus untuk Ibadah.

Ini cerita menarik lain tentang Ramadhan di bandar tempat tinggal saya, Sidney, Australia. Salah satu Toko Man'ush (pizza) langganan kami di Greenacre, tutup selama bulan Ramadhan. Masya Allah, saya benar-benar salut dengan pemilik kedai ini.

Walaupun kedainya tutup, pemiliknya harus tetap membayar sewa kedai yang tidak murah. Harga sewa kedai di daerah ini kira-kira 403.16 Australia Dollar (1AUD=RM3.04) iaitu kira-kira RM1,225 per minggu. Bererti selama sebulan Ramadhan ia membayar sewa lebih dari RM4,900.

Alasannya luar biasa, pemilik kedai yang juga penganut Islam itu ingin memberi tumpuan ibadah selama Ramadhan. Mereka tidak ingin masa yang hanya satu bulan ini disia-siakan. Secara duniawi mungkin kelihatan "rugi", tetapi bagi mereka keutamaan Ramadhan tidak boleh dinilai dengan materi.

Bukan tahun ini sahaja kedai tersebut tutup. Mereka istiqamah melakukannya setiap Ramadhan datang. Padahal kedai ini berada di kawasan minoriti Muslim, yang tidak mengharuskannya tutup selama Ramadhan. Sebenarnya sih mereka memang tidak rugi. 

Jika dikira, cukup rasanya 11 bulan untuk dunia (dengan membuka kedai) dan 1 bulan untuk Allah dengan beribadah Ramadhan. Selama 11 bulan itu pun, kedai ini selalu ramai. Sebelum jam 2 siang, jualannya sudah habis terjual. 
Pengumuman ''tutup selama Ramadhan'' Toko Pizza di Greenacre.
Pengumuman '' tutup selama Ramadhan '' Kedai Pizza di Greenacre.

Bukan kedai pizza itu saja yang membuat Greenacre menjadi kelihatan begitu menarik hati kaum Muslimin setempat. Di kawasan ini juga terdapat sekolah Muslim, Al-Noori Muslim School yang menampung hampir 1,000 pelajar Muslim dari jenjang dari pra sekolah hingga menengah atas.

Masih di kawasan yang berdekatan, terdapat Al-Hafidz Qur'an Institute. Institut penghafal al-Qur'an ini mempunyai ratusan murid yang berasal dari Arab, Pakistan, Bangladesh, Indonesia, serta beberapa negara lain.

Lakemba, Miniature Bandar Muslim

Salah satu kawasan di Sidney yang sangat kental dengan suasana Islami adalah Lakemba. Daerah ini menjadi sasaran warga Muslim untuk membeli-belah. Apalagi ketika hari Jumat dan akhir minggu, dapat dipastikan daerah ini menjadi sangat ramai dengan hilir mudik manusia.

Lakemba sangat berkesan, di mana-mana kita berjalan. Baik di pusat perbelanjaannya maupun di wilayah sekitarnya, akan sentiasa kita temui kaum Muslimin dan Muslimah berjalan dengan aman dan tenang.

Sifat-sifat keislaman terlihat jelas di sini. Kelihatan sebahagian ibu-ibu yang memakai tudung labuh dan bahkan bercadar. Di sini juga lah, kaum Muslimin diterima dengan baik. Majoriti penduduk Muslim Sidney bermukim di sini.

Di Lakemba terdapat pusat keperluan kaum Muslimin, dari makanan, daging, buku-buku Islami sehingga pakaian. Bahkan Lakemba tetap ramai ketika menjelang malam, kerana khusus di bulan Ramadhan, diadakan festival Bazar Ramadhan.

Pemerintah daerah tersebut memberikan jam izin kepada kedai untuk membuka perniagaannya sehingga pukul 03.00 pagi. Hal itu membuat Bazar Ramadhan bertambah semarak, kerana pemerintah daerahnya juga memberikan sokongan bagi kaum Muslimin setempat.

Vendor-vendor makanan tersaji di pinggir jalan Lakemba. Mulai dari makanan Timur Tengah, India, dan beberapa negara lain. Hari Jumaat menjadi magnet tersendiri di Lakemba. Yah, kerana hari itulah kaum Muslimin memadati bandar ini untuk melaksanakan solat Jumaat di Masjid Ali bin Abi Talib.

Lakemba menjadi tersekat dan padat, penuh dengan jamaah. Apalagi ketika selesai solat Jumaat, semakin ramai jamaah yang membeli-belah di pusat bandar. Saya pun kadang-kadang perlu menunggu sehingga mereka bubar, supaya tidak bercampur baur dengan jamaah lelaki.


Alhamdulillah, Ramadhan di Sidney begitu berkesan. Walaupun kadang ketika musim panas, kita agak payah berpuasa kerana siang lebih panjang daripada malamnya. Semoga AllahSubhanahu Wata'ala menerima ibadah kita di bulan Ramadhan 1437 ini.


Oleh Ummu Raihanah 
sebagaimana diceritakan kepada Febryan
(Hidayatullah.com)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails