Sunday, June 26, 2016

Artis Najwa Shihab, PAN, Lim Kit Siang, Sama?



HALAMAN HIBURAN

Kit Siang menceritakan mengenai expedisinya ke Timur Tengah, berjumpa dengan beberapa pelajar Malaysia di sana dan bertukar-tukar fikiran atau pandangan.

Kit Siang menceritakan apa yg dia baca dan beberapa pandangan yg telah beliau dengar di sana, termasuk pandangan Ketua Kesatuan Ulama Dunia, Syeikh Yusof Qardhawi.

Kit Siang sebut, dalam Islam rupanya banyak pendekatan dan pandangan tentang syarat dan perlaksanaan hukum Hudud. Maka, beliau bersetuju dengan pandangan bahawa banyak perkara lain yg lebih patut diutamakan sebelum memikirkan tentang Hudud.

Justeru itu Parti PAN mengatakan mereka sebenarnya bukan menentang hudud dan jika mereka mengambil keputusan menolak RUU 355 diparlimen bersama Pakatan Harapan mereka tidak tolak hukum Allah sebab dalam hati mereka ciptakan Hudud tetapi Hudud belum lagi dapat dilaksankan dalam negara kerana kekangan banyak perkara.

Lebih kuranglah seperti artis di atas....


Haji Hassan Omar 
http://hajihassanomar.blogspot.com
(TKO)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Siapa  NAJWA SHIHAB? 
Katanya: “Islam Tidak Mewajibkan Wanita Islam Berjilbab”
HARIANACEH.co.id — Salah satu komentar yang muncul pada tulisan dengan judul Mata Najwa Bukan Mata Biasa adalah mempertanyakan cara berpakaian host Mata Najwa, Najwa Shihab yang tidak berjilbab. Pertanyaan yang “wajar” mengingat dia adalah putri dari seorang ulama kondang, ahli tafsir, mantan rektor sekaligus mantan Menteri Agama Republik Indonesia era Soeharto, Prof. Dr. Quraisy Shihab yang wajahnya hingga kini masih sering tampil sejumlah di layar kaca.


Memang benar, wanita kelahiran Makassar 16 september 1977 ini hidup dalam lingkungan keluarga yang religius. Najwa menempuh pendidikan dasarnya di lembaga pendidikan berbasis agama, mulai dari TK Al-Quran di Makassar, lalu Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hidayah (setingkat SD), kemudian SMP Al-Ikhlas, Jeruk Purut, Jakarta Selatan.
Pendidikan keagamaan juga diterapkan secara ketat oleh keluarganya bersama lima orang saudaranya. Sudah menjadi rutinitas, sejak magrib harus sudah di rumah untuk berjamaah magrib, mengaji Al-Quran, dan membaca Ratibul Haddad bersama. Baru setelah memasuki bangku kuliah, Najwa sudah diijinkan keluar setelah maghrib karena padatnya jadwal dan kegiatan perkuliahan. Itu karena keluarganya memang sangat memprihatikan faktor pendidikan.
Pendekatan pendidikan di keluarganya tidak dengan menggunakan cara-cara yang otoriter, melainkan dengan cara yang demokratis. Kendati dididik dalam lingkungan yang religius, namun soal mengenakan jilbab tidak diwajibkan oleh orang tuanya. (HA)

12 comments:

Anonymous said...

Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.


yang buat kekangan tu sapa
manusia yang anti hukum hukum Allah dilaksanakan

apa yang takut sangat kalau tak buat jahat???

Anonymous said...

Kita semua telah tahu Ketua Musyrikin Penang dan parti dapig telah menghina dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah seperti khutbah Jumaat, pakaian menutup aurat dll. Dan mereka juga telah menghasut orang ramai secara terbuka menolak ajaran Islam dan hukum Allah. Maka jelaslah mereka memusuhi Islam dan umat Islam.

Bahkan berpuluh kampung Melayu telah dirobohkan semasa pemerintahan rejim dapig. Maka tidak hairanlah dapig menyokong negara haram Israel yang sedang menindas, merompak dan membunuh umat Islam di Palestin.

Barua-barua dan parti ternakan dapig pula mendakwa mereka beragama Islam tetapi lidah bercabang mereka mencipta pelbagai alasan karut untuk menolak ajaran Islam dan hukum Allah. Apa nak dihairankan, bapa borek anaknya tentu rintik !

Ahli politik sekular dan liberal juga mendakwa diri mereka beragama Islam tetapi mereka juga menjadi hamba abdi pemimpin kafir yang menjadi sekutu mereka menyebabkan mereka menolak ajaran Islam dan hukum Allah.

Mereka semua menolak ajaran Islam dan hukum Allah dengan alasan KONON rakyat belum memahami ajaran Islam dan hukum Allah.

Soalan kita untuk mereka ialah mengapa mereka boleh menerima pakai undang-undang sekular sedangkan rakyat tidak memahami undang-undang sekular. Mengapa mereka tidak menolak undang-undang sekular dengan alasan yang sama iaitu rakyat belum memahami undang-undang sekular? Maka jelaslah kemunafikan manusia yang mendakwa diri mereka beragama Islam tetapi menolak ajaran Islam dan hukum Allah.

Anonymous said...

WANITA WAJIB MENUTUP AURAT:

Dalam al-Quran Allah berfirman: (maksudnya)

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan jilbab (pakaian) mereka ke atas tubuh mereka; cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Juga firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31(maksudnya):

Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.

Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara: pertama; maksud “kecuali yang zahir daripadanya” ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain.

Anonymous said...

oleh kerana DAP adalah kafir Harbi & Amanah adalah pengkhianat marilah kita perangi & hapuskan mereka. Ostad shaharudin PIS telah memfukcwakan bahawa azan telah tiada lagi di P.Pinang.
Ibnu Hashim telah diberikan tugas sebagai panglima perang dgn keris panjang untuk memerangi Dap & Amanah.
Prof Shihab juga bersama2 dgn Hadi-Najibi di majlis SENDONDON.
PIS+umno+shihab sehatisejiwa.

Lelaki Dicermin said...

Sape haji hassan omar ni..adakah tulisan mcm ini nak jadi blogger ternama. Tak kena mengena ucapan amanah dgn artis.. saje nak di kaitkan.. artis ni kenal mat sabu ke.. sampai hj hassan omar nak kait kan

Anonymous said...

untuk makluman, hj hassan omar adalah bloger cari makan seperti ibnu hashim untuk menghentam Dap kafer harbi & Amanah pengkhianat.hj hassan & ibnu hashim tergolong blogers sampah yg melihat segalanya selain dari parti lebai/PIS adalah terburuk kerna sosok ini kekurangan dedak tahap bangang.oleh itu 'kait tak berkait' bukan disiplin bagi dua orang makhlok ini.
Cubalah tuan ajak dua bloger ini untuk berdialog/debat secara ilmiah, tentunya ibnu hashim akan sengap/lari seperti orang sasau.Kalau diugut untuk disaman tentunya hilang batu & batang seperti ostad shaharuddin lebai PIS itu

Anonymous said...

YDP PIS Padang Serai,Lebai Shaharuddin dah merayu2 dgn kerajaan harbi P.Pinang kerna takut disaman.
Lepas ni Ibnu Hashim & hj hassan pulak akan kena saman..hi hii

Anonymous said...

tak fitnah bukan ahli PIS yang taat .. Kepala dah kuat fitnah ahli tak fitnmah tak wala. mati tak masuk syurga. Dap jafir Hari kerana tak sokong hudud. Umno tak bat hududm, mca , mic gerakan parti sabah n sarawak tak sokong hudud tak jatuh hukum?? nilah agama yangdibawa oleh Ulamak haram jadah dalam PIs dan UMNO.

Anonymous said...

UMNO BN pun sama menolak untuk HUDUD. Macam alasan yang dikataknnya. Kuasa bukan pada pembangkang atau PAS atu Haji Hadi, tapi paa UMNO BN. Kalau UMNO BN nak laksanakan dah lama boleh laksanana tak perlu Haji hadi pada usus persendirian ke Parlimen.

Anonymous said...

Macai pandap dah meroyan merapu tak tentu kepanasan. Kalau dah macai pandap ni memg hidup untuk tentang islam aja.

Hadi Al-Tahi said...

marilah kita sama2 berjuang di dalam pas kerana pas adalah parti syumul yang membawa ke syurga di bawah kepimpinan hadi ulamak kepala taik sedunia. dengan kepimpinan hadi ulamak kepala taik sedunia umno boleh melakukan apa saja tanpa perlu mendapat tentangan dari pas lagi. mur-shit-samdol pas datuk haruan djin pun telah mendapat laba hasil dari bapa mertua din ayam iaitu hadi ulamak kepala taik sedunia berbaik2 dengan umno. ayuh kita sokong hadi ulamak kepala taik sedunia!!!!!

Anonymous said...

tak abis2 dgn fitnah geng2 PIS ni... try buat debat dgn ustaz PIS nak betumbuk tu... nak tngok gak berani tak dia... mgkin bloger ni buleh buat banner dia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails