Monday, June 27, 2016

KDN Indo Batal Perda 65 Qanun Syariat Aceh, Wakil Rakyat Lawan!

Mantan pasukan Inong Balee Gerakan Aceh Merdeka (GAM)  dari berbagai daerah di Aceh mengusung bendera berlambang bulan sabit setibanya di Mesjid Raya Baiturrahman, Banda Aceh, Senin (1/4)

KETUA Badan Legislasi DPR Aceh Iskandar Usman Al-Farlaky menyatakan pihaknya akan melakukan perlawanan berkaitan maklumat dasar pembatalan 65 Qanun Aceh. Pihaknya juga duduk bersama dengan Kerajaan Aceh untuk membicarakan permasalahan itu.

"Kekhususan Aceh jangan diusik, kita akan lawan itu. Kami sudah berinisiasi untuk mendapatkan maklumat yang tepat berkaitan maklumat ini. Kami akan menjemput pihak eksekutif untuk duduk bersama mengkajinya. Kemudian melakukan langkah advokatif terhadap dasar kerajaan pusat, "tandas Iskandar, Minggu (26/6).

Ahli politik muda Partai Aceh ini mendedahkan, khusus untuk Baharu berdasarkan pasal 235 ayat 4 UU 11/2006 tentang Pemerintahan Aceh, qanun yang mengatur tentang pelaksanaan Syariat Islam hanya dapat dibatalkan melalui uji materi oleh Mahkamah Agung (MA).

Dikatakan oleh bekas aktivis mahasiswa ini, untuk langkah selanjutnya berkaitan dengan pembatalan 6 Qanun Aceh, maka sebelum adanya Keputusan Menteri (Kepmen) mengenai pembatalan tersebut diterima, pihaknya belum boleh bertindak balas secara terperinci. 

"Kita juga akan lihat sama ada Kepmen soal itu sudah ada apa belum. Dalam Kepmen harus ada penjelasan kenapa dibatalkan, "beber Iskandar.

Kemudian, sambung Iskandar yang juga anggota komisi 1 DPRA ini, apakah yang dibatalkan seluruhnya atau sebahagian pasal. Apabila Kepmennya diterima secara rasmi dalam masa 14 hari kerja pihak Aceh dapat mengajukan keberatan kepada Presiden, apabila pembatalan tersebut diterima, maka paling lama 7 hari harus dihentikan pelaksaanaannya dan DPRA bersama gabenor mencabutnya.

Sebelumnya diberitakan, Kementerian Dalam Negeri (Kemendagri) Republik Indonesia secara rasmi telah mengumumkan 3.143 Peraturan Daerah (Perda) yang dibatalkan dan dinilai. Dari jumlah tersebut, terdapat 65 Qanun Aceh yang ikut dibatalkan.

Ke-65 qanun yang dibatalkan itu terdiri daripada enam qanun provinsi dan 59 qanun milik daerah / bandar. Untuk Aceh, qanun terbanyak yang dibatalkan adalah Qanun Retribusi, Qanun Pajak Daerah, dan Qanun Pengurusan Aset Daerah. Sedangkan di level kabupaten / kota, pembatalan qanun terbanyak berasal dari Aceh Besar. (Jk / akt)

Peringatan

Menteri Dalam Negeri seharusnya tidak lupa sejarah. Nanggroe Aceh Darussalam sudah terlebih dahulu berdiri, berkuasa, dan berdaulat, jauh hari, berabad-abad sebelum NKRI terbentuk. Bergabungnya NAD dengan NKRI semata-mata kerana kesamaan sebagai negeri Islam. Bung Karnolah yang menganugerahkan NAD sebagai daerah Istimewa Islam. Dan rejim koplo ini jangan bodoh bertindak macam-macam. (IH)

Lihat sebelum ini.E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

3 comments:

Anonymous said...

Kemunafikan kerajaan Indonesia terserlah apabila mereka cuba menghapuskan Qanun Syariat Aceh dan membiarkan ajaran sesat seperti ajaran sesat Qadiani @ Ahmadiah, Syiah dan Islam liberal bermaharajalela menyesatkan manusia di Indonesia.

Anonymous said...

Di malaysia pula puak puak minion bising bila mufti mengatakan dap itu kapir harbi.padahal sudah jelas mmg begitulah keadaan dap itu.lg pula yg dimaksudkan mufti itu supaya kita memahami keadaan sikapir harbi itu n memerangi dlm kontek sewajarnya dgn keadaan kita dimalaysia.ia sama keaadaannya spt pas memerangi umno iaitu dgn kaedah politik.minion biasalah putar belit cerita supaya ahli agama nampak jahat.dap yg dpt banglo discaun membuat adun pkr menangis n terowong yg mengangu alam sekitar nampak mulia sj pd pandangan mereka.minion bising takut hilang pengaruh agaknya lalu dikatakan takut hilang kepala pula.

Anonymous said...

Musuh islam dimalaysia dilindungi oleh puak2 librel sekulaer lgbt sis dan berbagai lagi yang telah ujud akibat dari amalan agama suku politik suku. Moga islam dilindungi di bumi malaysia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails