Friday, January 29, 2016

Kempen Barah Payudara, Tapi Tuntut Wanita Dedah/Bogel Saperti Ini..


SEKUMPULAN wanita di Brazil membuat demonstrasi dengan membuka bikini/coli mereka ketika bersantai di pantai Ipanema, Rio de Janeiro, sebagai sebahagian projek kempen kesedaran barah payudara, beberapa hari lalu.
Selain itu, agenda topless berkenaan sebagai salah satu cara untuk membantah peraturan tidak membenarkan mereka tidak memakai baju di pantai berkenaan yang dilaksanakan sejak tahun lepas.
Undang-undang yang diperkenalkan pihak berkuasa Brazil itu membuatkan mana-mana wanita yang melanggarnya boleh dikenakan hukuman penjara tiga bulan hingga setahun.
Justeru projek ‘Topless in Rio’ ini turut diadakan untuk memansuhkan peraturan itu daripada diaplikasikan kerana mereka menganggap kerajaan mendiskriminasi hak asasi kaum wanita.
Menurut presiden projek itu, Ana Paula Nogueira, sepatutnya hak wanita untuk berbogel atau tidak berbaju di pantai tidak dinafikan oleh pihak berkuasa.
“Kami akan meneruskan demonstrasi ini untuk meningkatkan kesedaran orang awam mengenai perkara yang sepatutnya mendapat perhatian mereka,” katanya.

Diharap penyakit ini tidak akan melanda Malaysia, kerana tanda-tanda wujudnya sudah mula terbayang. Di situ tidak perlunya sebuah negara sekular atau pemimpin sekular. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails