Saturday, December 05, 2015

Benarkah Pimpinan Amanah Marah Dipanggil PAN?

Pimpinan parti Amanah Negara marah nama partinya lebih popular dipanggil dengan singkatan ‘PAN’ berbanding dengan ‘Amanah’ yang dikehendaki mereka.
Perkara itu dibangkitkan Ahli Jawatankuasa PAN pusat, Aiman Athirah Al Jundi @ Raj Munni Sabu dan Setiausaha Organisasi PAN, Suhaizan Kaiat.
“Akhlaq Islam ajar kita kena panggil seseorang itu dengan nama yang baik dan beliau suka. Dah sebut berapa kali nama parti ini “AMANAH” tapi masih ikut perangai Umno gelar dan panggil parti ni sebagai PAN…nak kata apa lagi.
“Akhlaq semudah itu pun kalau tak boleh buat, toksah duk ngaku pejuang Islam dah lah…ini kan pula pewaris nabi. Cer muhasabah sikit,” kata Aiman Athirah yang juga Timbalan Ketua Wanita PAN.


aiman
Raj Munni Sabu@Aiman Athirah Al Jundi
Hujah Aiman Athirah dibidas oleh Hanisya Abdul Hamid yang berkata pimpinan PAN perlu lebih terbuka seperti pimpinan PKR dan parti-parti lain berkaitan dengan isu nama singkatan.
“Bila ada sikap inferiority complex menebal dalam jiwa dan mengalir pekat dalam darah maka akan bersuara nada sebegini .. baru panggil parti dengan PAN sudah naik angin satu badan dan menuduh yang bukan-bukan … kata profesional …
“Parti Keadilan Rakyat pernah pemimpin-pemimpinnya minta dipanggil ‘Adil’ tapi sehingga sekarang tetap digelar PKR tiada pula mana-mana pemimpinnya melenting macam kena rasuk.
“Begitu juga parti-parti utama negara dipanggil dengan akronim sahaja seperti UMNO, PAS, MCA, DAP, MIC, PPP, PBS, PBB, PBRS, LDP, SUPP, SPDP dan PSM ,”katanya.
Menurutnya, mesti ada sebab tersendiri kenapa orang ramai memanggil parti itu sebagai PAN dan bukannya Amanah sebagaimana yang mereka kehendaki.
“Ini baru berumur tidak sampai tiga bulan perlembagaan parti pun dikatakan belum ada sudah berkembang dada berang dipanggil PAN … masih bertegas dan paksa digelar AMANAH.
“Sebenarnya rakyat nak sebut AMANAH pun nak muntah loya tekak sebab nama tidak mencerminkan para pemimpinnya … tak panggil nama singkatan KHIANAT pun dah kira banyak untung.
“Kalau itu pun masih tak faham dan enggan terima kenyataan .. lebih baik berhenti menjadi manusia,”katanya lagi.


suhaizan
Suhaizan Kaiat

Suhaizan Kaiat pula berkata tidak ada parti PAN di Malaysia kerana dalam perlembagaan partinya singkatannya adalah AMANAH.
“Tiada parti politik bernama PAN dalam negara ini. Dalam Perlembagaan Parti Amanah Negara dinyatakan dgn jelas AMANAH adalah singkatan bagi parti ini.
“Pada pandangan saya mereka yang takut dengan perkataan “amanah” atau berniat buruk atau tidak suka dgn parti baru ini atau tidak faham sahaja yg akan menggunakan nama PAN. Anda bagaimana?,”katanya.
Kenyataan Suhaizan itu dibidas Aszfia Haris El Haraki yang meminta beliau membuktikan partinya itu sudah ada perlembagaan lengkap.
“Boleh tak bagi link perlembagaan parti AMANAH?? Tak pun tangkap gambar buku perlembagaan parti AMANAH,”cabarnya.
Cabaran Aszfia Haris El Haraki disokong oleh Fais Al-Hajari.
“Bukan ke PAN ni tak ada perlembagaan lagi? So jika PAN ni tak ada perlembagaan lagi, celah mana kata “dalam perlembagaan jelas Amanah adalah bla bla bla…”?
“Perlembagaan PKR fasal 1.1 jelas menyebut “Parti KeADILan Rakyat, yang nama singkatannya KeADILan…”, tapi tak ada pun mana-mana pimpinan depa marah kita mentiondepa sebagai PKR. Malah pimpinan depa sendiri pun address “PKR” kekadang.
“Kita bukannya takut dengan perkataan “AMANAH”, cuma kita rasa amat jelek dan tak sesuai perkataan semulia “amanah” dirujuk kepada segerombolan pengkhianat, pelanggar janji, pelari kerusi dan perembat harta wakaf. Memang tak sesuai langsung,”katanya.
suhaizan2
solleh
(AIDCNews)

9 comments:

Anonymous said...

Aku suka post pak hashim yg ada gambar seksi je. Ku benci politik pas. Hehe

Anonymous said...

Orang kafir, munafik memang tak suka orang bangunkan islam. Panas sebab dlm darah dia penuh dg syaitan. Orang ni sangat sesuai dg parti yg sekongkol dg DAP ... Macam PAN.

Anonymous said...

Teruk sungguh perangai suku sakat luat PAS..

Mat Bon said...

Saya rasa macam akhlak kita bersama rakan lah juga. Saya pernah memanggil kawan saya dengan nama Itam, Pendek, Gumok dan sebagainya. Bila dia diam, saya kata dia tak marah. Bila dia marah, saya kata dia terlalu sensitif. Hakikatnya -- sekarang dah tua barulah saya sedar -- nama gelar saya ini tidak disenangi oleh rakan-rakan tersebut. Dosa kering.

Anonymous said...

Dlm dunia ni hanya islam yg dibawa ole pas saja yg betul. Parti lain sekular sesat taghut kafir munafik fasik. Setakat jebon parasit barua tu ringan je. Tp byk mufti di msia sorang pun tk sokong pas. Mufti umno ramai ler. Adakah pas pegang kunci syurga? Sila jawab. Tq

Anonymous said...

PAN MUNAFIQ YG TAK PEGANG JANJI. PUAK PAN NI TAK BOLEH DIPERCAYAI BILA BERJANJI. PARTI PUAK YANG TAK TERIMA HAKIKAT KALAH MENANG UNDI SISTEM DEMOKRASI. PARTI CELAKA SIAL. HIDUP DAP. HIDUP PAN. BARUA SI KAFIR SIAL. TAIK DAP.

Anonymous said...

Adakah 13 mufti di msia tk masuk syurga krn mereka bukan ahli pas? Mereka pun munafik? Pas pis pus. Haha. Jawab

Anonymous said...

Nk tanya. Harga barang & tambang naik. Gst. Dap perintah ke umno?

Anonymous said...

bukankah singkatan PAS --PATUT--PIS Baru betul lepas ktu ke kencing dengan umgok

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails