Sunday, November 29, 2015

Dedah! Ini, Kroni-Kroni KM P.Pinang?

kroni lim0Sekurang-kurang terdapat empat tokoh rangkaian kroni Lim Guan Eng, semasa memegang kuasa sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, dedah BBCD.
AIDCNews melaporkan, 
Empat tokoh rangkaian kroni Lim sepertimana yang ditunjukkan dalam gambar rajah di atas adalah melalui adiknya, Lim Hooi Eng (Setiausaha DAP Pulau Pinang), Tan Kok Peng (ketua projek menarah bukit), Miss P (Pemilik rumah banglow yang disewa Lim) dan Lim Kean Seng (penyelia akhbar Cina).
Tan Kok Peng merupakan individu paling dominan apabila dia juga mempunyai hubungan dengan Miss P dan Lim Kean Seng.
Dia juga mempunyai hubungan dengan Hong Yeam Wah, Pengarah Urusan tan Wah Group yang turut mempunyai hubungan dengan adik perempuan Lim melalui tunangnya, Tan Khai Chong.
Tan Kok Peng juga mempunyai tiga tokoh rangkaiannya sendiri iaitu Ewe Swee Kheng, CEO IDEAL PROPETY (tidak dinamakan) dan Ong Seng Soon.
Dalam gambar rajah itu Lim juga mempunyai hubungan dengan Cheah Cheng Hye, namun peranannya tidak dijelaskan.
kroni lim
Gambar rajah sama juga turut disiarkan Pemikir Kota.
Selama dua penggal Lim memegang tampuk pemerintahan Pulau Pinang, dalam senyap Lim giat mengumpul kekayaan yang dikutip dari hasil-hasil kerajaan negeri melalui kroni-kroni yang telah dilantik untuk menerajui sektor-sektor dalam kerajaan negeri.
“Kebongkaran maklumat segala kroni-kroni dan sumber hasil dari kekayaan ini menunjukkan bahawa Lim tak ubah seperti Azmin Ali yang giat mengagihkan kekayaan negeri kepada kroni-kroni,”dedahnya. (IH/AIDCNEWS)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails