Friday, March 06, 2015

Pohon Ini Jadi Saksi Pertemuan Nabi SAW Dg Pendeta Buhaira..

Pohon Ini Diyakini Saksi Hidup Perjalanan Nabi
Pohon Sahabi (www.itdunya.com). Pokok yang berada di padang pasir Jordan itu diyakini sebagai tempat bersejarah, peristiwa pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan Pendeta Buhaira.  

SEBUAH filem dokumentari berjudul "The Blessing Tree" mengangkat kisah pohon Sahabi. Pokok yang berada di padang pasir Jordan itu diyakini sebagai tempat bersejarah, peristiwa pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan Pendeta Buhaira.  

Dikutip dari laman Green Prophet, Rabu 18 Februari 2015, filem ini bermula dengan kenyataan Raja Abdullah II, penguasa Jordan, yang mengisahkan saat pertama kali melawat pohon Sahabi. Raja Abdullah II juga menuturkan pentingnya pertemuan antara Nabi Muhammad dengan Pendeta Buhaira.

Kemudian, muncullah Raja Ghazi bin Muhammad dari Jordan. Dia mengisahkan bagaimana pokok ini kembali ditemui. Pohon itu ditemui selepas Putera Ghazi yang baru kembali dari Universiti Cambridge ditugaskan oleh bapa saudaranya, Raja Hussein, bekerja di Perpustakaan Kerajaan.
 


Di perpustakaan itu, sejumlah kesusasteraan dijumpai. Antara lain dokumen soal pokok yang pada masa Raja Abdullah I meninggalkannya, tidak dimasukkan sebagai tapak suci saat dilakukan inventori. Pokok yang terletak di wilayah Safawi inilah yang diyakini sebagai tempat Nabi Muhammad bertemu dengan Pendeta Buhaira.

Dalam sebuah kisah disebutkan, ketika berusia 9 atau 12 tahun, Nabi Muhammad ikut bapa saudaranya, Abu Talib, berdagang ke Bushra, wilayah Syam atau sekarang Syria. Di tengah perjalanan, rombongan Abu Talib dan Nabi Muhammad bertemu dengan Pendeta Buhaira.


Pendeta itu lantas memberi tahu Abu Talib bahawa anak kecil yang turut serta dalam rombongannya (Nabi Muhammad) kelak akan menjadi nabi. Pendeta Buhaira berpesan agar Abu Talib menjaga Nabi Muhammad.


Perihal kisah ini juga dituliskan ahli sejarah Islam, Ibnu Hisyam, dalam buku Al-Sirah al-Nabawiyah. Kisah pertemuan Nabi dengan Buhaira juga dinukilkan Ibn Sa'ad al-Baghdadi, dan Muhammad Ibn Jarir al-Tabari.


"Nabi duduk di bawah pokok ini, dan yang bertindak balas terhadap Nabi membuat pokok ini sebagai saksi hidup untuk Nabi, apa yang kita sebut dalam bahasa Arab seorang Sahabi," kata Putera Ghazi.Orang-orang dalam filem itu percaya bahawa pohon yang dikisahkan menjadi tempat pertemuan itu adalah pohon Sahabi ini. Pokok ini dianggap sebagai tempat penting dalam perjalanan hidup Nabi dan kelahiran Islam.


Filem "The Blessed Tree" merakam dengan indah suasana padang pasir Jordan, di mana pokok itu berada. Tidak hanya itu, filem dokumentari ini juga memaparkan wawancara dengan sejumlah ulama Islam.


Komen


Namun sayang, tidak dijelaskan apakah ada kajian saintifik yang menunjukkan berapa usia pokok tersebut. Sebab, jika keyakinan ini benar, maka pohon yang rendang saat berdaun itu usianya sudah lebih dari 1,400 tahun.

Jadi, apakah pohon itu benar-benar menjadi saksi perjalanan hidup Nabi Muhammad? Wallahu A'lam Bishawab. (IH/Dream)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails