Sunday, January 18, 2015

Tunggu Serang Balas, P'cis Bukan Negara Aman Lagi -Al-Qaeda Yaman

AQAP Mengaku Bertanggung Jawab dan Membiayai Serangan ke Charlie Hebdo2 lasdipo
Penyerangan Charlie Hebdo Sudah dirancang Bertahun-tahun
 

Paris: Perancis bukan negara aman lagi. Al-Qaeda Yaman (AQAP) menyatakan serangan ke pejabat redaksi Charlie Hebdo yang menewaskan 12 orang sudah dirancang bertahun-tahun. 

Dalam video yang dikeluarkan beberapa hari lalu, AQAP menyatakan bahawa serangan tersebut dipelopori oleh Syaikh Anwar al-Awlaki, seorang mujahid dari Amerika Syarikat. Syaikh Al-Awlaki telah gugur dalam serangan drone di Yaman pada 2011 silam. Polis dan penyiasat Perancis tengah mengumpul bukti-bukti untuk mencari hubungan antara pelaku penyerangan ke Charlie Hebdo dengan al-Awlaki.

Komander AQAP Nasr Ibn Ali al-Ansi memuji aksi penyerangan ke Charlie Hebdo sebagai peringatan agar tak lagi memuatkan karikatur Nabi Muhammad. Namun edisi terbaru akhbar sindiran tersebut justru memasang karikatur nabi sebagai penutup. Al-Ansi menyatakan Perancis bukan negara aman lagi. Ia berjanji akan memberikan serangan balasan atas memuatkan karikatur nabi yang terbaru

Sementara itu di bidang siber, 'membolehkan' berekspresi dan memaparkan penghinaan kepada Nabi SAW oleh Perancis kepada Charlie Hebdo membawa kesan berat. Perancis kini berada dalam serangan  penggodam siber sejak penyerangan terhadap pejabat majalah Charlie Hebdo minggu lalu.  

Menurut pimpinan pertahanan siber untuk tentera Perancis telah berlaku serangan terhadap sekurang-kurangnya 19,000 laman hingga saat ini. Jeneral Arnaud Coustilliere, Jumaat (16/1), mengatakan bahawa beribu-ribu laman web Perancis berada dalam serangan siber. Menurutnya, hal ini merupakan aksi balasan terhadap berjuta-juta masyarakat yang menghadiri long march Je Suis Charlie di Paris

Juga membuat Perancis jadi negara yang tidak anan lagi.
(IH).

Lihat juga ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: C/Hebdo, Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails