Wednesday, January 21, 2015

Erdogan (7): Dipecat Kerana Suruh Rakyat Usung Takut Kotor Kasut.

Pejabat Turki dicopot, blusukan digendong takut sepatu kotor
Pegawai Turki yang diusung rakyat tempatan kerana takut kasutnya yang mahal kotor, terus dipecat.

TURKI di bawah pimpinan  Recep Tayyip Erdogan telah memecat Ketua Jabatan Luar Bandar Wilayah Manisa, baru-baru ini. Dia dipecat dari kedudukannya lantaran melakonkan tindakan memalukan jabatan pada 3 Januari lalu.  

Nedim Zurnaci, sewaktu melawat ke kawasan pertanian di Akhisar, meminta rakyat tempatan mengusungnya, kerana jalan kampung ketika itu bersalji, dan dia takut kasutnya yang mahal itu kotor. Aksinya minta diusung para petani itu dimuatnaik oleh seorang warga dan fotonya tersebar ke rangkaian sosial

Hal ini mencetuskan kemarahan orang ramai, seperti yang dilaporkan oleh Hurriyet Daily News, Rabu (7/1). Tidak cuma masyarakat, pegawai tinggi di wilayah itu ikut marah. Kelakuan Nedim dianggap merosakkan imej pegawai negeri.

"Kami akan mengadakan siasatan khusus untuk insiden tersebut. Sebelum hasilnya tuntas, pegawai yang terlibat sudah dimatikan dari kedudukannya," kata Datuk Bandar Manisa Cengiz Ergun.

Nedim, bersama beberapa pasukan dari jabatannya, ditugaskan memantau kesan ribut salji pada beberapa kawasan pertanian. Akhir-akhirnya tindakan itu kurang memberi kesan, kerana warga tempatan lebih sibuk menjamu dan membodek kakitangan pejabat dari memberi maklumat mengenai kerosakan yang ditimbulkan salji.

Cengiz kecewa, kerana bawahannya itu meminta dilayani ketika bertemu dengan masyarakat. Kini, pihaknya sedang merancang sekatan bila Nedim terbukti melanggar peraturan.

"Yang jelas tindakannya tidak sesuai dengan prinsip kerajaan bagi melayani masyarakat," tuturnya. (IH)


Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails