Saturday, January 24, 2015

Hapus Israel Dari T/Tengah, Dunia Damai -B/Menteri Ekonomi Belanda

Mantan Menteri Ekonomi Belanda: Hapus Israel dari Timur Tengah ! Dunia akan Damai

Amsterdam: Bekas Menteri Ekonomi Belanda, Herman Heinsbroek (64 tahun) berkata, membenarkan orang-orang Yahudi untuk mendirikan negara Israel di kawasan Timur Tengah merupakan kesalahan terbesar dalam sejarah dunia.

Heinsbroek juga mendedahkan, keamanan dunia akan menjadi kenyataan bila seluruh penduduk Yahudi Israel pindah besar-besaran ke Amerika Syarikat (AS). Demikian lapor dari JTA, Khamis (22/1).

"Satu kesilapan besar dalam sejarah ialah memberikan peluang kepada orang-orang Yahudi mendirikan negara di kawasan majoriti Muslim. Anda lihat sendiri, sejak saat itu (penubuhan Israel), perang kian menjadi dan sikap anti-Yahudi pun kian meningkat (di semua negara), "demikian kenyataan Herman Heinsbroek dalam wawancara dengan Quote.

"Nah, inilah idea saya: hapus Israel dari Timur Tengah, berikan orang-orang Yahudi itu negara mereka sendiri di suatu kawasan di Amerika Syarikat dan masa selama 25 tahun bagi mereka untuk berpindah ke sana," tambah Herman Heinsbroek, Kamis (22/1 ).

Herman Heinsbroek dengan penuh keyakinan menyimpulkan, bila gagasannya itu diterapkan, keamanan dunia akan lebih mudah tercipta.

Selain menjadi Menteri Ekonomi, Herman Heinsbroek juga pernah berkhidmat sebagai diplomat pada Kementerian Luar Negeri Belanda. Heinsbroek saat itu diutus ke Istanbul, Turki. (IH/roller / lasdipo)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails