Sunday, January 25, 2015

Rakyat Bantah Jokowi Lantik Ketua Polis Didakwa Perasuah..

Usai dibebaskan, Bambang menemui para pegiat antikorupsi yang masih bertahan di Gedung KPK. 
Usai dibebaskan, Bambang menemui para pegiat antikorupsi yang masih bertahan di Gedung KPK.
Setelah dibebaskan, Bambang menemui para pegiat antikorupsi yang masih berlangsung di Gedung KPK.

JAKARTA: Rakyat Indonesia, membantah Presiden Indonesia Jokowi yang melantik Ketua Polis yang didakwa Perasuah.. Hal ini berikutan pihak polis Indonesia membebaskan Timbalan Ketua Suruhanjaya Membasmi Rasuah (KPK), Bambang Widjojanto semalam, iaitu sehari selepas beliau ditahan kerana disyaki terbabit dalam satu kes keterangan palsu di mahkamah.

Penahanan Bambang yang diyakini ramai atas suatu tuduhan palsu itu menimbulkan kemarahan rakyat Indonesia terutama pengguna laman sosial yang menuntut beliau segera dibebaskan. Kelmarin, beratus-ratus orang berhimpun sepanjang malam di luar ibu pejabat KPK di tengah Jakarta bagi memberikan sokongan kepada agensi antirasuah berkenaan.

Penangkapan Bambang dilakukan seminggu selepas agensi itu mengumumkan siasatan terhadap Budi Gunawan yang dicalonkan sebagai Ketua Polis Indonesia yang baharu kerana disyaki terbabit menerima rasuah daripada sebuah syarikat swasta sebanyak 57 bilion rupiah (RM16.2 juta) sekitar tahun 2005 hingga 2006.

“Kita perlu perkukuhkan kesatuan dan perpaduan untuk berdepan dengan tekanan terhadap mereka yang cuba merosakkan imej KPK,” kata Bambang kepada para penyokongnya sebaik sahaja dibebaskan pada awal pagi semalam.

Bambang ditahan kerana didakwa memaksa saksi-saksi ketika perbicaraan pertikaian pilihan raya pada 2010 iaitu semasa beliau bekerja sebagai peguam bela. Penangkapannya itu telah menimbulkan spekulasi mengenai wujud persengketaan antara dua badan penguat kuasa di Indonesia. Pihak polis dalam pada itu berkata, Bambang akan disoal siasat semula pada Isnin ini.
Aksi save KPK, mahasiswa Malang minta Jokowi tak jadi petugas partai
Aksi save KPK di Malang.
Polis turut menafikan tindakan berkenaan sebagai balas dendam terhadap agensi antirasuah selain menyatakan bahawa mereka mempunyai bukti baharu untuk mendakwa beliau. Presiden Indonesia, Joko Widodo yang menamakan Budi sebagai Ketua Polis pada bulan lalu telah menangguhkan pelantikan tersebut berikutan siasatan oleh KPK.

Pelantikan itu turut dipersoalkan oleh banyak pihak kerana Jokowi menjanjikan bahawa usaha membasmi rasuah menjadi agenda utamanya semasa kempen pilihan raya Presiden. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails