Friday, January 30, 2015

Di Sini, Banyak Bank Khas Bagi Wanita. Perlukah Begini Di M'sia?

Unik, Negara Ini Punya Belasan Bank Khusus Perempuan
Ini, ada bank khas untuk perempuan.

DENGAN budaya yang belum terlalu terbuka bagi kaum perempuan, perbankan di kawasan Timur Tengah perlu bijak menyiasat perilaku pasaran agar tetap berkibar. Tidak hairan, jika bank di kawasan Arab membina cabang yang khusus disediakan bagi kalangan kaum perempuan.

Kuwait Finance House (KFH) mengutip laman Zawya, Jumaat, 30 Januari 2015 mengumumkan telah membuka sekurang-kurangnya 47 cawangan bank khusus perempuan hingga akhir 2014. Peningkatan ini selaras dengan strategi KFH untuk lebih dekat dengan pelanggan dan memenuhi keperluan dan standard antarabangsa berkaitan kualiti perkhidmatan.

Di antara 47 cabang tersebut, KFH mempunyai 3 cabang yang khusus memberikan kredit pemilikan kenderaan. Cawangan-cawangan tersebut berada di Dajeej, Ahmadi dan Shuwaikh.

KFH bertekad memperbanyak cabang-cabang yang khusus melayani perempuan dalam usaha untuk memenuhi peningkatan jumlah pelanggan dan pasaran KFH.

Tak hanya bank khusus perempuan, institusi kewangan asal Arab ini juga telah merasmikan sebuah call center pertama yang khusus melayani pelanggan perempuan di Kuwait.

Langkah ini merupakan nilai tambah bagi pelanggan KFH yang fokus memenuhi aspirasi kaum perempuan. KFH selalu berjuang untuk memenuhi keperluan kaum perempuan dengan perkhidmatan yang moden.

Call center baru itu telah menerima kira-kira 30 peratus panggilan pelanggan sebagai sebahagian daripada usaha KFH untuk melayani segmen yang ketara tersebut.

Apakah di Malaysia perlu bank wanita, sebagai melambangkan tidak ada pergaulan bebas lelaki perempuan dalam kerja-kerja berkaitan bank dan orang awam? (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails