Monday, December 01, 2014

Polis Pembunuh Remaja Kulit Hitam Ferguson Berhenti Kerja.

Penembak remaja kulit hitam Ferguson undur diri dari pekerjaan
Darren Wilson. huffingtonpost.com

POLIS penembak remaja kulit hitam di Bandar Ferguson, Amerika Syarikat, Darren Wilson dikhabarkan telah mengundurkan diri dari polis berikutan kes berbau perkauman itu. Keputusannya ini datang lima hari selepas hakim mahkamah tinggi menyatakan dia tidak bersalah membunuh Michael Brown.

Akhbar the Daily Mail melaporkan, Ahad (30/11), peguam Wilson yakni Neil Bruntrager mengumumkan pelanggannya tidak akan melambatkan pengunduran dirinya dan akan segera dikesan.  


"Dia memutuskan berhenti sebab tak ingin seluruh rakan-rakan mendapat risiko dan biar dia menanggung semua ini," ujar Bruntrager.

Bruntrager menambah menjadi polis adalah cita-cita sejak kecil. Namun kes ini telah membuat orang ramai dan polis saling bertempur. Dia berharap dengan pengunduran dirinya Ferguson boleh kembali normal setelah sebelumnya penuh dengan kekerasan dan protes.

Bruntrager memang menasihati Wilson, sangat berbahaya baginya jika ia masih menjadi polis. Jabatan keadilan hingga kini masih menyiasat dua perkara yakni adanya kekerasan pada hak sivil oleh Wilson saat dia menembak Brown, satu lagi adanya amalan kekerasan oleh petugas.

Namun Wilson dari kesatuannya ditanggapi dingin oleh penunjuk perasaan yang sejak semalam berada di depan pejabat polis Ferguson. Mereka mengatakan tidak peduli atas tarik diri Wilson dari kerjanya


"Kami berada di sini bukan untuk mengetahui pekerjaan Wilson. Kami di sini untuk menegakkan keadilan atas Michael Brown," ujar salah satu penunjuk perasaan, Pendeta Al Sharpton. (IH)

Lihat juga..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails