Monday, December 01, 2014

Korea Utara Sebut AS Rasis Dan Miskin Hak Asasi.

Korea Utara sebut Amerika rasis dan miskin hak asasi
Protes di Kota Ferguson AS. dailymail.co.uk

Selama ini Amerika Syarikat menuding Korea Utara dikenali sebagai negara dengan tahap penghormatan atas hak asasi paling rendah. Namun dengan peristiwa protes di Bandar Ferguson, Negara Bahagian Missouri, Ibu Kota Pyongyang mengkritik balik dengan mengatakan justru mereka yang rasis dan miskin hak asasi.

Akhbar the Daily Mail melaporkan, Sabtu (29/11), jurucakap kementerian luar negeri Pyongyang menyindir negara super power itu atas protes Ferguson yang membebaskan polis kulit putih penembak remaja kulit hitam tak bersenjata


"Ini bukti betapa rasisnya AS. Ada pelbagai gambar yang menunjukkan hak asasi di sana begitu liar sampai-sampai diskriminasi perkauman ekstrem diperlihatkan dengan jelas," ujar jurucakap tak disebutkan namanya itu pada pejabat berita KCNA.

Kenyataan ini muncul seminggu selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) menekan dewan keselamatan untuk memberi sekatan pada Korea Utara dan pemimpinnya Kim Jong Un ke mahkamah jenayah antarabangsa lantaran kejahatan hak asasi.

Jepun dan Kesatuan Eropah membuat senarai kejahatan Korea Utara atas pelanggaran hak asasi namun Pyonyang mengatakan seluruh tuduhan itu di bawah kawalan Amerika untuk menghina pemimpin mereka Jong Un.

"Ironi terbesar yakni AS berusaha mempengaruhi negara lain atas standard hak asasi, padahal negara itu salah satu tipikal penindas," kata jurucakap itu lagi.

Selain Pyongyang, Rusia juga menyerang AS atas kes Ferguson dan mengatakan rasis di sana sangat sistematik secara semulajadi dan berpotensi untuk menjadi konflik dalaman. (IH)


Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails