Thursday, December 04, 2014

Jokowi Tolak HAMAS Dirikan Pejabat Di Indonesia



jokowi lasdipo Jokowi Tolak HAMAS
 
Jakarta: Lagi-lagi Jokowi ingkar janji. Saat kempen Presiden Joko Widodo pernah berjanji untuk menyokong penuh perjuangan Palestin meraih kemerdekaan, namun nampaknya janji tersebut tidak akan ditepati.

Melalui Menteri Luar Republik Indonesia, kerajaan Jokowi rasmi menolak HAMAS mendirikan pejabat di Indonesia.

"Kami menolak pembukaan pejabat Hamas. Kan sudah ada Kedutaan Palestin, "kilah Menteri Luar Negeri, Retno Lestari Priansari Marsudi, Isnin (1/12) . 

Padahal Pejabat Hamas sudah ditubuhkan di pelbagai negara termasuk Eropah. Pelbagai negara tersebut diantaranya Rusia, Jerman, Lebanon, Pakistan, Qatar, dan Malaysia.

Pernyataan sokongan kemerdekaan Palestin dilontarkan langsung oleh Jokowi saat pendedahan visi misi di debat calon presiden di Hotel Holiday Inn, Kemayoran, Jakarta Pusat, Minggu (22/6) silam. 

Kala itu, lelaki kelahiran Surakarta 21 Jun 1961 ini mengaku bersama pasangannya, Jusuf Kalla akan menjadi dua orang yang terdepan dalam membela kemerdekaan rakyat Palestin dan menyokong penuh itu menjadi ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB).

"Saya dan JK menyokong penuh Palestin menjadi negara merdeka dan menyokong penuh Palestin menjadi anggota penuh Lembaga Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB)," kata Jokowi usai dalam debat pertama itu.

Bahkan di depan ribuan relawannya, Jokowi kembali menegaskan menyokong penuh kemerdekaan Palestin. Di hadapan penyokongnya, Jokowi menyatakan menyokong 100 peratus kemerdekaan bagi Palestin dan berjanji akan mati-matian mempertahankan negara itu daripada cengkaman Israel.

Namun janji tinggallah janji, menyokong kemerdekaan Palestin jauh panggang dari api. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails