Sunday, November 30, 2014

Taliban Berjaya Sasarkan Camp Bastion, Markas Utama Inggeris.

bastion taliban lasdipo
Camp Bastion, Markas Utama Pasukan Inggeris di Wilayah Selatan, Berjaya DisasarTaliban
 
Helmand: Taliban semakin meningkatkan serangan ke kerajaan Afghanistan. Camp Bastion, kompleks tentera besar di Provinsi Helmand menjadi sasaran seterusnya mujahidin Taliban. Ini adalah serangan untuk kali kedua setelah sebelumnya Taliban juga pernah berjaya membolosi kem tersebut dan membunuh jendral bertugas di sana.

Seragan ke Camp tentera yang dulunya dikendalikan oleh Inggeris dan AS diserahkan kepada pemerintahan boneka Afghanistan telah memasuki hari ketiga.

Sebuah operasi syahid berjaya di dalam pangkalan udara Shorab di wilayah Helmand, secara rasmi dikenali sebagai Camp Bastion/Leatherneck yang telah diserahkan oleh penjajah Inggeris dikalahkan mempunyai ramai tentera Amerika. Demikian tulis Shahamat pada Jumaat (28/11)

CampBastion  
Camp Bastion

Taliban awalnya melancarkan serangan terhadap Camp Bastion pada 27 November, dan pegawai Afghanistan mendakwa serangan itu dikalahkan dan jihadis tidak menembusi perimeter dasar. Tetapi serangan itu berterusan apabila Taliban menyerang Camp Bastion dari dua sudut, menurut Pajhwok Afghanistan News.

Seorang jeneral tentera Afghanistan yang memerintahkan rejimen di Helmand mengatakan, Taliban bersenjata berat, senjata serbu serta jaket bom masih menyerang pasukan Afghanistan dalam kem.

"Beberapa anggota Taliban berjaya masuk ke dalam, mengambil kedudukan, dan mula menyerang," kata General Ayatollah Khan.

Jurucakap Taliban Qari Yousaf Ahmadi mendakwa bahawa mujahidin menghancurkan beberapa pesawat terbang dan 200 kenderaan perisai dan membunuh 280 tentera Afghanistan dan tentera asing.

bastion7_2340809b

Taliban juga melancarkan dua serangan lain terhadap pasukan Afghanistan di Helmand dalam dua hari terakhir.

Pasukan Inggeris dan AS menyerahkan Camp Bastion kepada pasukan Afghanistan pada 26 Oktober lalu. Kem tersebut bersama Kem Leatherneck merupakan markas Marin AS di selatan. Markas tersebut merupakan markas utama dari operasi udara kepada Taliban di Helmand, Nimroz dan wilayah Farah.

Kem ini dibina oleh Tentera British pada tahun 2005, dan antara tahun 2005 dan Oktober 2014 itu adalah pusat logistik untuk operasi pasukan antarabangsa di Helmand.

Dulu Taliban juga pernah menyerang Camp Bastion pada 14 September 2012. Mujahidin Taliban berjaya menembusi perimeter di pangkalan udara itu, memusnahkan enam USMC Harriers, merosakkan dua lain serta membunuh komander skuadron AS dan sarjannya.

Empat belas daripada 15 anggota pasukan serangan terkorban, sedangkan yang terakhir terluka dan ditangkap. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails