Saturday, March 15, 2014

MH370 Dirampas & 'Dibawa Lari' - Wall Street Journal






Krew KD Lekiu Tentera Laut Diraja Malaysia memerhati kawasan dalam sektor mencari dan menyelamat pesawat MH370 yang hilang.

KUALA LUMPUR: Adakah pesawat MH370 milik penerbangan Malaysia dirampas dan ‘dibawa lari’ ke lokasi yang tidak diketahui? Kemungkinan itu sedang disiasat agensi perisikan Amerika Syarikat, lapor  Wall Street Journal, edisi 13 Mac lalu.
 
Wartawan akhbar tersebut, Andy Pasztor dan Jon Ostrower mendedahkan hasil penyiasatan agensi perisikan Amerika Syarikat ke atas kehilangan misteri MH370.

Antara hasil siasatan adalah MH370 telah terbang selama 5 jam, iaitu satu jam sebelum ia hilang dari radar Trafik Kawalan Udara Vietnam pada jam 1.30 pagi Sabtu, 8 Mac 2014 dan 4 jam lagi selepas itu.

Para penyiasat juga mengkaji kemungkinan kapal terbang itu telah mendarat di suatu lokasi yang tidak diketahui dengan juruterbang atau orang lain dari kalangan penumpang telah mengubah haluan kapal terbang dan mematikan alat transponder kapal terbang itu bagi mengelakkan dikesan radar. 

Penyiasatan masih di peringkat awal dan para penyiasat belum lagi menemui bukti-bukti jelas untuk menyokong teori  bahawa kapal terbang itu dirampas pengganas atau disabotaj.
Pegawai-pegawai dari jabatan keselamatan nasional Amerika Syarikat dilapor belum menemui sesuatu yang spesifik untuk menyimpulkan bahawa kapal terbang itu dirampas oleh pengganas.

Namun, mereka belum lagi menolak secara konklusif bahawa kehilangan MH370 sama sekali tidak ada kena mengena dengan keganasan, lapor akhbar tersebut.
Dua persoalan yang amat membingungkan para penyiasat adalah ke mana kapal terbang itu meneruskan penerbangan dan mengapa alat transpondernya dimatikan? 

Ini menyebabkan timbulnya teori di kalangan penyiasat bahawa kapal terbang itu telah “diambilalih dan dikuasai” oleh pihak lain untuk tujuan tertentu. Teori ini dimaklumkan kepada pegawai jabatan keselamatan nasional Amerika Syarikat  dan pelbagai agensi berkaitan.

Sehingga 12 Mac, tiada sebarang maklumat diperolehi bagi menunjukkan kapal terbang itu telah tiba di suatu lokasi lain - mungkin beratus-ratus batu dari lokasi di mana gerakan mencari dan menyelamat sedang berjalan. Juga tidak diketahui sama ada kapal itu telah terhempas.
 
Sementara itu Washington Post melaporkan, bukti pesawat MH370 terbang selama empat jam lagi selepas hilang pada Sabtu datang daripada data yang dikongsi oleh pihak berkuasa Malaysia dan bukan pembuat enjin Rolls Royce.

Jurucakap White House, Jay Carney berkata pihak berkuasa akan memperluaskan pencarian Boeing 777-200ER ke Lautan Hindi, melebarkan kawasan pencarian beratus kilometer ke barat.
Pegawai pentadbiran Barack Obama kemudiannya berkata, maklumat terbaru adalah mengenai enjin pesawat terus hidup empat jam selepas hilang daripada radar awal pagi Sabtu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Terdapat 239 orang dalam pesawat tersebut. (HD)

Bongkar rahsia MH370
E-Buku IH-84: Apa Di Balik Misteri MH370 Yang Hilang?

E-Buku IH-84: Apa Di Balik Misteri MH370 Yang Hilang?

4 comments:

bat8 said...

Tuan

Tanda-tanda MH370 akan ditemui sudah semakin jelas. AS nampaknya begitu laju keluarkan pelbagai maklumat.Pentagon pun dah bersuara.

Iran pun dah mula buka mulut. Cina pula nampaknya join sekaki dengan maklumat tambahan mengenai lokasi yang dia kata MH370 jatuh. Yang masih membisu 1000 bahasa ialah Russia.

Kita sama2 tunggu MH 370 ni dijumpai di lautan hindi kah atau laut cina selatan. Finalenya dalm beberapa bari je lagi.

Kak Rose said...

cuba baca yang ni ...http://www.cabaltimes.com/2014/03/12/ma370-redirected-to-diego-garcia/

Anonymous said...

mungkin INILAH BAHANA FITNAH YG BERLELUASA DI MALAYSIA...

Anonymous said...

Ibnu hashim xde ke ceta hot pasal pilot atau pramugari mh 370 ni...yg mnyebabkan flight tu dberi ujian oleh Allah.?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails