Wednesday, March 12, 2014

Aceh Bantu Cari Pesawat MH370 Di Perairan Aceh.

Pulau Weh berada sekitar 32 km dari Banda Aceh, Ibu Kota  Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam, Indonesia.

BANDA Aceh: Operasi pencarian pesawat Malaysia Airlines Boeing 777-200 dengan nombor penerbangan MH370 yang hilang di udara Vietnam terus dilanjutkan . Hingga hari keempat , pesawat belum ditemui meski pencarian diperluas hingga ke perairan Selat Melaka . 

Badan Search and Rescue Kota Bharu Banda Aceh, mengerahkan satu kapal untuk mencari pesawat malang itu di kawasan Selat Melaka . Kepala Sub Seksi Operasi Badan SAR Kota Bharu Haris menyebutkan , pihaknya mengerahkan satu kapal dengan 22 anak kapal dikerahkan untuk menyisir perairan Selat Melaka sejak semalam . Lokasi pencarian di kawasan 74 nautical mile Timur Laut Kota Kinabalu .

"Kita menyisir perairan seluas 64 nautical mile per segi , " kata Haris kepada acehkita.com , Rabu (13/3/2014 ) .  " Sasaran kita untuk mencari pesawat Malaysia Airlines . "


Namun , dalam pencarian kemarin pasukan SAR Kota Bharu tidak menjumpai apa pun . Operasi pencarian kembali dilanjutkan hari ini . " Kita akan perluas pencarian hari ini hingga 100 nautical mile , " sebut Haris .


Pesawat Malaysia Airlines hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing , China , Sabtu dinihari lalu . Pesawat membawa 239 penumpang dan awak kabin itu hilang dari radar selepas satu jam terbang . Dua pertiga penumpang merupakan warga negara China , selebihnya warga negara lain di Asia , Eropah , dan Amerika Syarikat , termasuk tujuh penunpang asal Indonesia .


Pesawat dikesan terakhir di udara Vietnam . Sumber tentera Malaysia menyebutkan , pesawat sempat memutar haluan ke arah Kuala Lumpur sebelum akhirnya hilang dari radar menara kawalan di Kuala Lumpur International Airport . Sebelumnya , fokus pencarian dilakukan di perairan Malaysia , Vietnam , dan Teluk Thailand . Namun , setelah diketahui pesawat melencong arah , pencarian diperluas hingga ke Selat Melaka .


Proses pencarian melibatkan puluhan kapal laut dan pesawat dari 10 negara , termasuk Indonesia , China , dan Amerika Syarikat . Hingga hari keempat , belum ada tanda - tanda pesawat malang itu ditemui . (ACEHKITA.COM)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails