Sunday, March 02, 2014

28 Terkorban, Serangan Di Kunming China.

Serangan teroris di Kunming, China, tewaskan 28 orang
Kekerasan di China. Xinhua.net

Kekerasan terjadi di sebuah stesen kereta api di Bandar Kunming , Wilayah Yunnan , sebelah barat China , pada Sabtu ( 1 / 3 ) kemarin . Serangan anggota militan , yang dikenali sebagai pengganas Xinjiang menyerang orang - orang di stesen hingga menewaskan kurang lebih 28 orang , dan menyebabkan 113 orang lagi cedera .

Seperti diberitakan www.xinhuanet.net , menurut pegawai-pegawai berkuasa di sana , bahawa serangan pengganas itu dilakukan secara terancang dan terancang . Pihak berkuasa juga berkata , lima suspek ditembak mati namun identiti mereka belum disahkan belum .


Presiden Xi Jinping telah mendesak penguatkuasaan undang-undang untuk menyiasat dan menyelesaikan kes ini dan menghukum para pengganas sesuai dengan undang-undang berlaku .Menurut polis tempatan , sekumpulan orang membawa pisau menyerang Stesen Kereta Api Kunming di Ibu Kota Provinsi Yunnan barat daya China sekitar pukul 09.00 , waktu setempat , hingga menyebabkan kematian dan luka - luka .


Seorang wartawan Xinhua di tempat , mengatakan beberapa suspek telah dikendalikan , sementara polis masih menyoal orang - orang di stesen . Begitu juga dengan anggota bomba dan pegawai perubatan , mereka sudah berada di lokasi kekerasan .


Para korban tewas dan luka juga telah dilarikan ke hospital untuk rawatan kecemasan . Jalan arteri stesen telah dikepung . Seorang doktor Hospital Kunming , mengatakan kepada Xinhua melalui telefon bahawa para pekerja perubatan dari rumah sakit sibuk merawat para korban .


Menurut wartawan Xinhua di rumah sakit , sedozen mayat kelihatan di hospital . Dari senarai pesakit masuk hingga pukul 12.00 , waktu tempatan , lebih dari 60 korban dalam serangan itu telah dihantar ke hospital .


Chen Guizhen , seorang wanita 50 tahun , mengatakan kepada Xinhua di hospital bahawa suaminya Xiong Wenguang ( 59 ) ikut tewas dalam serangan itu . " Mengapa para pengganas begitu kejam ? , " Ujar Chen sambil memegang kad pengenalan suaminya dengan gementar . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails