Wednesday, December 05, 2012

Kartun The Simpsons Hina Agama, Tahniah Turki.


Kartun The Simpsons
Kartun The Simpsons (Simpsonchannel.com)
 
DEWAN  Tinggi Televisyen dan Radio Turki (RTUK) menjatuhkan denda senilai lebih dari RM100,000 terhadap stasyen tv yang menayangkan filem kartun The Simpsons. RTUK menilai, sebuah episod filem tersebut telah menghina agama.

Diberitakan Telegraph yang mengutip akhbar Hurriyet minggu ini, episod tersebut ditayangkan pada 20 September lalu. Di Amerika(AS) sendiri, episod ini telah ditayangkan pada Oktober tahun lalu. Dalam pakej episod khusus "Treehouse of Horrors XXII" berjudul "Dial D for Diddly" diceritakan tetangga keluarga Simpsons yang saleh, Ned Flander, menjadi pembunuh setelah menerima wahyu dari suara yang dia kira Tuhan. 

Dalam bahagian lainnya, Syaitan memerintahkan Tuhan untuk membuatkannya secangkir kopi. Di filem itu dikatakan, ternyata yang memerintah di dunia ini adalah Syaitan.

RTUK dalam pernyataannya mengatakan, "Salah satu karakter dalam filem itu melecehkan sebuah agama untuk membuatnya membunuh. Dalam bahagian lainnya, Injil dibakar, Tuhan dan Syatan diperlihatkan dalam tubuh manusia."

Denda dijatuhkan pada stasiun CNBC-E yang menayangkan filem tersebut. "Filem ini meledek Tuhan, dan mendorong pemuda untuk melakukan kekerasan," kata RTUK lagi. The Simpsons adalah filem dengan episod terbanyak di TV AS, dengan lebih dari 500 episod sejak tahun 1989. Fielm ini ditayangkan di lebih dari 100 negara. Di Turki, The Simpsons populer di kalangan pemuda kelas menengah.

Walaupun Turki adalah negara sekuler dengan 75 juta umat Muslim, namun pemerintahnya sangat memperhatikan masalah pelecehan agama. Bulan lalu, Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan mengecam opera sabun yang menghina Kekhalifahan Ottoman. 

"Syabas Turki! Semoga kesilapan begini tidak berlaku di Malayisa." Komen editor wenblog Ibnu Hasyim, Dr Hj Mohd Hasyim. (IH)

2 comments:

Unknown said...

Memang terbaik!

Anonymous said...

Bagus cerita dari Hj.Hashim... Beginilah yang Kita mahu... Tak perlu dengan cerita seks yg tak ada manfaatnya tuu....!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails