Tuesday, April 24, 2012

I/Hasyim Mohon Maaf Terbuka Kpd Kaum Iban S'wak


CATATAN PERJALANAN: Kalimantan siri 21
Wanita Bidayuh Serawak

MERUJUK kepada entri di dalam weblog ini di http://www.ibnuhasyim.com/
2012/03/ni-wanita-iban-
masakini-pun-tak-pakai.html (catatan perjalanan Kalimantan siri 8) pendedahan wanita-wanita Iban tidak pakai baju, di mana mendapat 78 komen yang pro dan kotra..

Maka pihak kami weblog Ibnu Hasyim membuat kesimpulan..

Satu: Ingin memohon maaf kepada kaum Iban di Serawak kerana pihak kami menyiarkan gambar wanita-wanita Iban tidak berbaju, walaupun asalnya gambar-gambar tersebut adalah dari poskad-poskad dijual di Serawak sekitar tahun 60an, dengan sedikit ulasan dan tulisan diangkat dari blogger lain (Utuh Paloi Banjar Blog ..) yang bukan dari weblog ini.

Dua: Pihak kami juga mengucapkan terima kasih kepada pengomen-pengomen artikel tersebut yang tidakpun kami tapis lebih dahulu sebelum dipamerkan, di mana banyak nasihat-nasihat dan pandangan berguna yang boleh dimanfaatkan.

Tiga: Kami sedia menarik balik gambar-gambar dan tulisan-tulisan dalam entri tersebut, kecuali komen-komen. Dan pihak kami sedia menerima komen selanjutnya jika ada, dari pihak tuan.

Empat: Pihak kami mengucap syukur kepada Allah SWT kerana masyarakat Iban Serawak sekarang begitu berbeda dengan sebelum ini. Kalau di tahun 60an dulu gambar-gambar begitu di'komersial'kan (dijual dalam bentuk poskad), tetapi sekarang tidak lagi. Bahkan gambar-gambar begitu dianggap lucah dan maruah yang perlu dipertahankan. Syabas sahabatku orang-orang Iban! Tahniah dan Al-hamdulillah.

Lima: Cuma yang pihak kami sedih, bahawa kerajaan Malaysia sendiri tidak menghormati batas-batas dan aksi lucah begini. Selepas merdeka makin bertambah-tambah gambar-gambar begini, bahkan lebih teruk lagi. Bersepah-sepah dalam media yang dikuasai mereka, bukan saja surat khabar, majalah, radio tv, video, bahkan kuncu-kuncunya mencipta video seks khas untuk burukkan lawan.

Enam: Dalam kes-kes begini, kita tidak mengira bangsa, Iban atau Melayu, agama Islam atau Kristian, Malaysia Timur atau Barat, yang penting maruah dan tarbiah moral perlu dipelihara dan dipertahankan. Setakat ini di internet sendiri, kita boleh lihat gambar anak remaja kita, pelajar-pelajar kita melaksanakan perlakuan najis zina. Apakah kerajaan kita yang berdaulat ini tidak berkuasa membendungnya?

Tujuh: Bahkan siaran-siaran tv di Malaysia sendiri terlibat dalam mempamerkan filem, tarian, dan nyanyian separuh bogel yang lebih teruk dari gambar yang dipamerkan dalam wedblog ini. Sedangkan yang dibantah di weblog ini adalah gambar gadis-gadis Iban, berkelakuan sopan tetapi hanya tidak menutup aurat.

Lapan: Sepatutnya pengkritik weblog ini (mengenai perkara di atas) lebih perlu menghalakan kritik mereka berlipat ganda lagi kepada kerajaan Malaysia sendiri, yang mengabaikan aspek-aspek lucah tersebut.

Sekian, harap maklum. Terima ksaih.

Catatan perjalanan akan bersambung lagi...














Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
24 Aril 2012
KL M'sia Barat.
Tambahan: Komen dari blog-blog lain..
paren nyawi's blog
Wednesday, March 7, 2012
Blog yang menghina Wanita Sarawak(Khususnya Wanita Iban)
Sebuah Entri dari  Ibnu Hasyim's Blog  (dipost semalam 6hb March 2012) yang bertajuk Ni Wanita Iban Masakini pun tak pakai baju(CLICK ...) yg keterlaluan & menghina Wanita Sarawak .
 Petikan dari www.ibnuhasyim.com(Click SINI)
"Koleksi gambar-gambar di bawah diimbas dari poskad yang banyak dijual di Sarawak tahun 60an. Siapa yang tak pernah membeli poskad sedemikian bila berkunjung ke Sarawak, entahlah…rasanya lebai yang berjubah dan bersarban pun terliur.Kepada kaum asli Sarawak zaman itu, ‘topless’ adalah budaya mereka."
Inilah realitinya, semoga budaya seperti ini tidak berlaku lagi di Malaysia, yang 'Agama bagi Persekutuan'nya, adalah Islam. Kalau masih berlaku, fikir-fikirlah untuk menyelesaikannya. Bila bala Allah SWT datang, disapu semuanya termasuk ulama, kerana perangai 'syaitan bisu'nya. 









Memang tidak dinafikan POSKAD sedemikian di jual pada sekitar 1960an-1970an  semasa Sarawak baru menyertai MALAYSIA..& tetapi telah di "HARAMKAN" oleh SERAKUP INDU DAYAK SARAWAK ..seperti di dalam UCAPAN DATO' SRI EMPIANG JABU semasa DINNER SIDS(Serakup Indu Dayak Sarawak) Cawangan Miri di MEGA HOTEL MIRI(13 Aug 2011)..


UCAPAN  berkenaan MARUAH WANITA DAYAK dariDATO' SRI EMPIANG JABU semasa DINNER SIDS(Serakup Indu Dayak Sarawak) Cawangan Miri di MEGA HOTEL MIRI(13 Aug 2011). 
Seperti dalam kenyataan dari..
Petikan dari www.ibnuhasyim.com"Tujuan mengupload gambar semata-mata untuk memberitahu generasi hari ini tentang budaya kaum asli Sarawak setengah abad yang lalu." 
Berdasarkan ayat di atas ternyata memang jelas tujuan si Ibnu Hasyim yang sengaja "menghina" orang Dayak..kalau setakat MengUPLOAD sahaja..memang tidaklah menjadi masalah sebab kenyataan dan cerita-cerita yang belum tau lagi kebenaran nya...& mengatakan Wanita
"Masa Kini " seperti yang dimaksudkan Ibnu Hasyim telah berlalu 50 TAHUN (1960an).....dan Dayak adalah bukan Masyarakat yang tak bertamadun & masih "TOPLESS" pada ABAD ini.........& Perempuan Dayak ada Pua kumbu,Marek Empang & Rawai utk menutup semua tu...

WANITA IBAN MASA KINI

Lihat catatan sebelum ini...
E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan
E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan

14 comments:

Anonymous said...

typical PAS blogger with the 'Houlier Than Thou' syndorme.

Cannot accept criticsm. How can u apologised then blame the other party for your fault?

Just like ur President who call us 'pakai cawat'. surely I will vote for BN in the next election.

I thought Islam teach u to become more respectful to women and other people form other race & religion. For me, u r the one who like porn. Always write about 'cerita2 bogel', and then, blame other people...

easy huh?

Redhuan D. Oon said...

Assalamu alaikum Saudara hebat ku Mat Hasyim!
Hambo baru kembali dari menjelajah numi Eropah dan Latin Amerika selama lima bulan tak henti-henti. Selamat pulang 2 bulan lepas.

Lepas tu pulak dibawa jumpa Najib. Tapi takde apa-apa yang menarik. Hambo kembali kepada keje lama dulu buat kod komputer dan menghentam gromoh blog-blog macam anta ni.

Sheikh Teluk Intan kita pulak apa ceritanya? Harap dia sihat semula.

Sahabat ante yang amat bersyukur kepada Allah yang Maha Pemberi Rezeki kepada semua tanpa had.

Redhuan Oon

Anonymous said...

T.Kasih Ibnu.

I tabik sama U. Memang U Profesional..

Anonymous said...

lain kali jgn boh dah gambaq telanjang. berdosa saja atas apa alasan yg tk darurat.
yg buruk imej PAS jugak nnti

Anonymous said...

ko masih tak delete pic yg ko upload tu... apa maksud ko... ko ni memang jenis org tak mau mengaku salah...

Semau org iban saudara2 ku ingat meh gamal si Ibnu tuk... bila2 ia datai ke sarawak, aram meh kitai sama2 ngereja ka ia...

Anonymous said...

ko pulak si Redhuan on... penyokong tegar tak guna...

bejaga meh nti nuan datai ke sarawak...

Anonymous said...

tua kutuk...otak blue 24jam tuihhhhhhhhhhhh....

Anonymous said...

when Badrol Amin is being caught red-handed for being close proximity (Khalwat) with another married woman who are not his wife, what he do?

He blame UMNO for his fault.


When Anwar Ibrahim had been proven as bisexual for being a sex scandal with his coffee boy and China Doll, what he do?

He blame UMNO for his fault.


And now we have an old man who like to search porn material everyday to publish to his blog, but when being critisized, what he do?

He do just like what his idol do, he blame ruling party for his fault.


Do you think other people are stupid and blind just like you???

Im not a hardcore supporter of any political party, but I will vote for BN in the next general election.

If I were you, I will be embarassed to called myself a muslim and called my party as a religious-based party.

Kitak sik ada perasaan malu kah???

Ibnu Hasyim said...

Ya, Reduan D OOn.

Beri no telefon you, kita bincang-bincang, cari idea baru..

Anonymous said...

I got myself thinking, if you are the typical 'malay muslim' championing the so called Muslim cause, then we, Malaysian are not going anywhere.

The holier than thou mentality is so pervasive, it made you think that all you did was for 'amar makruf nahi mungkar' when it just happened to be the opposite.

There is a marriage of important concepts of wisdom and method in Islamic Dakwah, and you absolutely have no clue whatsoever what it represents.

Shame on you.

Iban Merantau said...

Emm.. engko hashim memang antara mereka-mereka yang tidak sedar diri.. engko ingat dengan mohon maaf cukup untuk engko berpuashati.. Batak betul engko.. OO!!! tak payahlah hendak cakap pasal keburukan orang lain.. saya telah menentap di Malaya sudah hampir 19 tahun.. Dah 20 org wanita melayu pernah tidur dengan saya.. tapi buat apa saya hendak cerita pasal wanita melayu cukup senang ditiduri.. cukup untuk saya sorg yang tahu.. bangsa engko pun bukannya baik.. kalu sembang semua pasal sex..... sedarlah diri.. tak payah nak crita hal org...

Anonymous said...

perempuan melayu murahan...kepala tudung..tp puki barai...

Anonymous said...

muka hisyam mcm butoh

Anonymous said...

tu la..lain kali berhati2 bila menulis atau bercakap..kalu x tau jangan buat2 tau..kan dah jadi isu..pikir dulu..yg buruk nya islam nanti hanya kerana perbuatan awk...jgn kerana politik mengadaikan nama bangsa agama..pasal kaum tu semua sama jer ada yg baik ada juga yg buruk@jahat..x bleh kita salah kan..ianya dari individu itu sendiri..tp kerana nila setitik rosak susu sebelanga..sudah sudah la tu hentikan kontroversi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails