Tuesday, April 24, 2012

Siapa Dalang Cuba Pecahkan N/Aziz-Orang Asal?



GUA MUSANG 23 Apr 12: Siapa sebenarnya dalang yang cuba pecahkan Orang Asal dengan Tok Guru Nik Abdul Aziz MB Kelantan?

Ramai di kalangan pemimpin masyarakat tempatan di sini mendakwa sekumpulan masyarakat Orang Asal yang berhimpun di hadapan Kompleks Kota Darulnaim baru-baru ini dibawa khas dari Pahang dan Perak.

Kata mereka hanya sekitar 20 peratus sahaja penduduk Orang Asal yang diangkut dari Gua Musang dengan ditaja khas pihak tertentu. Jurucakap badan bukan kerajaan yang mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat Orang Asal di sini berkata, hanya segelintir sahaja penduduk Orang Asal dari Pos Belatim yang diangkut khas ke Kota Bharu menyertai perhimpunan tersebut.

“Rata-rata masyarakat Orang Asal di sini memang saya kenal. Tetapi sebahagian besar yang diangkut ke SUK baru-baru ini bukan penduduk Orang Asal tempatan.

“Mereka diangkut dengan tujuh bas yang disewa khas dan ditaja pihak tertentu,” katanya di sini.

Pada 15 April lalu sekumpulan penduduk Orang Asal berdemontrasi di hadapan Kota Darulnaim dan menyerah memorandum mendesak kerajaan negeri mewarta tanah adat mereka. Perhimpunan itu didakwa dianjur Jaringan Kampung Orang Asli Kelantan yang diketuai Azmi Badol.

Ekoran itu Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendedahkan sebahagian besar masyarakat Orang Asal terbabit bukan berasal dari Kelantan. Namun media semalam melaporkan Azmi menafikan Orang Asal terbabit berasal dari luar Kelantan dan mendesak Menteri Besar memohon maaf.

Jurucakap NGO terbabit mendakwa perhimpunan berkenaan sebenarnya ada kaitan dengan Jaringan Orang Asli Semenanjung yang mendesak kerajaan-kerajaan negeri mewartakan tanah adat. Malah ia turut disertai Orang Asal dari Selangor dan termasuk juga seorang peguam di kalangan kaum terbabit.

“Buat apa desak Menteri Besar mohon maaf, sedangkan bukti cukup jelas Orang Asal dari luar Kelantan yang dikerah berhimpun di depan SUK baru-baru ini,” ujarnya.

Pada Febuari lalu sekumpulan Orang Asal dipercayai didalangi Jaringan Orang Asal Semenanjung mengadakan demontrasi dan sekatan jalan raya di Kuala Betis, Gua Musang. Ekoran itu penduduk Orang Asal tempatan, Ajom A/L Alang membuat laporan polis kerana tidak senang dengan tindakan JOAS yang disifatkan menganggu kehidupan mereka.

Ini kerana kumpulan terbabit sebahagian besar bukan penduduk Orang Asal tempatan, sebaliknya didatangkan dari Perak dan Pahang.

Sebelum ini Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob menjelaskan kawasan seluas 100 hektar di Pos Jedip dalam proses untuk diwartakan sebagai penempatan masyarakat Orang Asal. Selain itu pada 2010 kerajaan negeri menyerah surat hak milik tanah kepada 89 penduduk Orang Asal di Pos Sendrop, Lojing. (IH/Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails