Saturday, April 28, 2012

Tokoh Politik Britain, George Galloway Peluk Islam

JEMIMA.
JEMIMA.

GALLOWAY bersama isteri barunya, Putri Gayatri Pertiwi.
GALLOWAY bersama isteri barunya, Putri Gayatri Pertiwi. 
 
LONDON: Tokoh politik Britain, George Galloway dilapor memeluk Islam dalam satu majlis sulit lebih 10 tahuin lalu. Aktivis sosial, Jemima Khan berkata, anggota Parlimen berkenaan mengucapkan syahadah di majlis yang dihadiri anggota Persatuan Islam Great Britain.

Jemima yang memeluk Islam sebelum berkahwin dengan bekas pemain kriket Pakistan, Imran Khan, dalam artikel yang disiarkan dalam majalah New Statesman, mendakwa dia mengenali seseorang yang turut hadir di majlis yang diadakan di barat laut London itu.

Bagaimanapun, Galloway, anggota Parlimen untuk Bradford West, menafikan adanya majlis itu. Namun, lelaki berusia 57 tahun itu yang sudah empat kali berkahwin, tidak menafikan dia Islam.

Galloway, dalam media, sentiasa dikatakan beragama Katolik. Sebelum kemenangan mengejutnya dalam pilihan raya kecil bulan lalu, tersebar surat di kalangan pengundi yang menyatakan sokongannya terhadap Palestin, usahanya untuk membebaskan Kashmir dan kenyataan dia tidak minum arak.


“Tuhan tahu siapa Islam. Dan Tuhan juga tahu siapa bukan Islam. Anda juga begitu,” antara kenyataan yang terkandung dalam surat itu. Galloway menafikan bertanggungjawab menulis dan menyebarkan surat berkenaan.

Jemima yang kini sudah berpisah daripada Imran, mewawancara Galloway di Bradford West yang mempunyai sejumlah besar masyarakat Islam, memulakan artikelnya dengan berkata: ‘George Galloway, Ahli Parlimen Bradford West, ialah Muslim.

“Dia memeluk Islam lebih 10 tahun lalu di satu majlis di sebuah hotel di Kilburn, dihadiri oleh anggota Persatuan Islam Great Britain.

“Mereka yang rapat dengannya tahu hal ini.

Yang lain, termasuk masyarakat Islam di kawasan pilihan rayanya, tidak tahu.” Jemima memberitahu Galloway, dia kenal seseorang yang hadir di majlis berkenaan. Dia bertanya kepada Galloway ketika wawancara itu: “Jadi, anda sudah memeluk Islam?” Menurut artikel berkenaan, Galloway menjawab: “Saya tidak boleh menjawab soalan itu.

Tuhan tahu siapa yang Islam.” Wawancara itu berterusan sambil Jemima dan Galloway menikmati makanan halal. - DM

Lihat sebelum ini..
 E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails