Tuesday, March 06, 2012

Ni, Wanita Iban Masakini Pun Tak Pakai Baju

Entri ini telah dibuang. Sila lihat I/Hasyim Mohon Maaf Terbuka Kpd Kaum Iban S'wak

CATATAN PERJALANAN: Kalimantan siri 8

SEBELUM melanjutkan catatan perjalanan lagi, saya masukkan gambar ini sebagai selingan. Lihat tulisan yang diangkat dari Utuh Paloi Banjar Blog .. {.....

...}
Tulisan dan gambar ini diangkat dari Utuh Paloi Banjar Blog .. Inilah realitinya, semoga budaya seperti ini tidak berlaku lagi di Malaysia, yang 'Agama bagi Persekutuan'nya, adalah Islam. Kalau masih berlaku, fikir-fikirlah untuk menyelesaikannya. Bila bala Allah SWT datang, disapu semuanya termasuk ulama, kerana perangai 'syaitan bisu'nya.

Sebelum ini..
Bersambung, insya Allah.
Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

26 Feb 2012
Pontianak, Ind.

96 comments:

Anonymous said...

Ibnu Hasyim...nama awak begitu bagus tapi jiwa raga kamu sakit sampai menimbulkan keaiban kepada kaum iban. Buatlah amal ibadat supaya apa yang awak buat mendapat ganjaran setimpal.

Ali Ahmad said...

Nama 'Malaysia' pun bagus, tapi ramai perempuan sundal, medianya jahiliah haram jadah, mengapa kamu tak bantah?

Bini PM berpeluh bercium dengan jantan kafir, mengapa kamu tak bantah?

Arak, judi, lacur, zina suka sama suka tidak diharamkan, mengapa kamu tak suruh Najib buat amal ibadat dan bertaubat?

Ini mesti UMNO upahan punga cakap!

ninja5199 said...

Topless di rmh panjang zaman dahulu adalah lumrah. Tapi budaya free sex seprti yg dilapor tak pernah juga saya dengar. Mat malaya yang tokok tambah cerita. Apa pearsaan penulis kalau saya katakan melayu masih mengamalkan budaya kulum, menjubor, freesex dll sehingga ke saat saya menulis komen ini, ini berdasarkan pengamatan saya tentang video 3gp melayu yang berlambak dlm net. Budaya kah?

kanda Danny said...

ibnu hasyim.. apa awk suda buat?
xbaik buka aib org, klu ye pun kt sane ade cukup la skadar hint je..
walau aku anak semenanjung, tp kt semenanjung sndiri bersepah pmpuan sundal. aku rasa lg teruk dr srawk pnye pinangan.. maaf kpd rakan di srawak ats kejahilan hasyim.

Anonymous said...

bagi aku,siapa yang mengutuk ibnu hasyim adalah manusia yang bengap,otak ada tapi seumpama otak lembu umno!korang tahu tak apa mukadimah ibnu hasyim pada awalan blognya?Catatan perjalanan,betul?Jadi ibnu hasyim sekadar menceritakan perkara sebenar yang berlaku dan menjadi gaya hidup wanita iban pada zaman itu.Korang ni semua kalau sekadar nak berlakon baik dan warak bak ulama umno,lebih baik berambus!Asal Bukan Umno(ABU)

ajib said...

asal bukan ameno tak pa tunjuk gambar tak pakai baju?? mcm tu ka?
aku tak paham ni. tajuknya "...masakini..." yg aku tau masakini tu sekarang, tp kau tulis "..budaya ... setengah abad lalu..". cerita pasal hal thn 1966, 1976. kat profile kata pengarang akhbar dan majalah, kau ni tau ke bahasa malaysia??
lg satu, kalau rajin baca la buku2 anthropology mat saleh. dia pun ada sebut hal2 mcm ni, dan ditambah "...SECLUDED FROM CIVILIZATION...." paham tak english? mat2 saleh yg pandai tu kata org2 ni (termasuk la melayu di semenanjung) jauh dari kemajuan. sekali baca bunyi mcm intelektual, tp sebenarnya nak merendahkan org lain. tu belum masuk perkataan2 lain lg. cuba la bg artikel yg tunjuk pembangunan masyarakat.

temavista said...

Ibnu hasyim..sudah sudah la tu mempromosikan gambar bogel..dah jadi macam blog 18sx pulak...setiap apa yg kita buat akan ditanya didepan allah di yaumul masyar kelak..takut lah dgn azab allah swt...niat tidak akan menghalalkan cara..

temavista said...

Ibnu hasyim..sudah sudah la tu mempromosikan gambar bogel..dah jadi macam blog 18sx pulak...setiap apa yg kita buat akan ditanya didepan allah di yaumul masyar kelak..takut lah dgn azab allah swt...niat tidak akan menghalalkan cara..

Anak Bumi Kenyalang said...

Sebagai rakyat M'sia, sensitiviti terhadap suatu kaum yang ada di M'sia adalah amat perlu supaya perbuatan kita tidak menimbulkan aib kepada kaum tersebut. Tajuk itu sendiri pun sangat melampau & jika ada kesedaran & keperihatinan dalam diri kita, perkara begini tidak akan timbul. Ini adalah suatu penghinaan terhadap kaum Iban & Ibnu Hashim wajib meminta maaf & bertaubat dengan segera.

Iban Potong Pala Kau said...

U NAK I AIBKAN KAUM MELAYU TAK? Gamal dek nya baka jani, ka memandai kediri ngaga analis..

Anonymous said...

Ibnu Hasyim...saya juga org Melayu dan beragama Islam, sedih dan sakit hatinya saya atas kesanggupan anda memaparkan gambar2 separuh bogel utk tatapan penjenguk blog anda apatah lagi ianya mengaibkan bangsa dan kaum lain!!! Fenomena ini memang wujud separuh abad yg lampau tetapi adat dan budaya ini tidak lagi wujud dlm kalangan kaum Iban kini....anda memalukan nama blog, diri kamu, bangsa dan agama kamu sendiri, sungguh memalukan, penulis blog yg berotak dan berhati perut macam kamu wujud di alam maya ini. Blog kamu ni bagi saya lebih baik sedikit dari blog2 lucah yg berlambak di internet. Kepada masyarakat Iban, jgn diambik kisah tulisan IBLIS IBNU HASHIM ni, bayangkanlah dosa yg dia pikul setelah menyakiti hati beribu-ribu orang yang lain....

Anonymous said...

Wahai Ibnu Hashim.....kami mendoakan kamu dan keturunan... isteri dan anak2 kamu akan menemui bala malapetaka sepanjang perjalanan kamu dan keturunan kamu di mukabumi Allah SWT. ini....AMIN!!! (beginilah rasa hati org yg terguris oleh tulisan dan paparan kamu)

ahmad irfan said...

Terguris hati konon.. Terbuka aib konon..

Mengapa kamu tak marah kepada kerajaan kamu BN yang membenarkan semua itu dari dulu lagi?

Mengapa tak suruh Si Najab pemimpin umat Islam bertaubat, kerana banyak lagi yang aibnya terbuka. Artis, pelacur, tukang urut dan segala macam lagi.. Bininya pun larat jaga.

Kelantan nak buat hudud, tak bagi? Hak rakyat Kelantan dirampas.
Takutlah kamu kepada api neraka, daripada ketua, sampai ke kuncu-kuncunya.

Ya Allah ya Tuhanku, bukalah hatiperut mereka, supaya mahu bertaubat dan melaksanakan Islam sepenuhnya, dan selamat dunia akhirat.

Amin!

Anonymous said...

sebagai org melayu..lu memang bodohlah bro....tengok bagaimana org lain terguris...bodoh.nyaris kau tak tinggal di swak..aku org melayu pun rasa terhina bila melayu mengguris perasaan rakyat malaysia yg lain...bodoh punya org tua...klu ye pun...censored lah bhgn yg mmg tak patut ditayangkan...bodoh betul...sial betul+bodoh betul

Anonymous said...

wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!wtf!

Anonymous said...

awal 90an dulu saya ada berkunjung ke Semantan di Sarawak. Terdapat rumah panjang iban yg penghuninya masih ada yg topless begini masa itu.

Anonymous said...

IBNU HASHIM SEBENARNYA MENGUTIP DARI BLOG ORANG LAIN SEBAGAI RENUNGAN. MENGAPA DIPERSALAHKANNYA? BACA DAN FAHAMI ISI KESELURUHAN. JANGAN EMOSIONAL. ORANG IBAN CANTIK...PAYU DARANYA MONTOK....SYUKURLAH.

Anonymous said...

Pada pengamatan aku, foto yang dipaparkan itu foto lama. Ini berdasarkan suasana di sekeliling gadis-gadis berkenaan dan memang nampak lama. Anda renung betul-betul. Zaman sekarang ni mana ada dah macam tu, kalau tak ada agama pun mereka ada rasa MALU.

Anonymous said...

ibnu hashim kuat sex dari pengamatan saya dalam blog dia.kalau saya salah maafkan saya

nonbal said...

AHMAD IRFAN, KENAPA SEMUA KESALAHAN, SEMUA MAKSIAT NAK DISALAHKAN KPD KERAJAAN DAN pm? KALAU MACAM TU ADANYA NO EKOR, KEDAI ARAK DAN JUDI, KEDAI URUT DAN PELACURAN DI KELANTAN NAK SALAHKAN MB?. INGAT.... SEBAB APA ISLAM MELARANG SESEORANG UMATNYA DARI MENCERCA IBU BAPA SESEORANG, AGAMA SESEORANG? SEBAB KELAK ORANG TERSEBUT AKAN MENCERCA IBUBAPA DAN AGAMA NYA KEMBALI BERMAKNA SEPERTI DIA MENCERCA IBUBAPANYA SENDIRI. BEGITULAH JUGA DENGAN RAKYAT DAN NEGARA. KEJAHATAN ADA DIMANA2 HATTA DIDALAM KAIN HANG SENDIRI IRFAN, ALLAH TAHU. JADI JANGAN JADI TERLALU KHAWARIJ KERANA IANYA AKAN MEMAKAN DIRI.

ahmad irfan said...

Bacalah sirah Nbi dan sahabat.

Pemerintah bertanggung jawab terhadap apa yang berlaku dalam negara pemerinthannya.

Apasal tak reti sanyat?

Anonymous said...

Ibnu Hashim ni giler sex sebenarnya.......macam pemimpin idola dia tu ler..si Anwar al_Juburi, hehehe. Itu ler...kalau kau upload benda2 tak senonoh dlm blog engkor, engkor akan dapatlah komen2 yg tak senonoh juge....alaaa...serupalah kau punya otak dgn aku punyer....hihihi.

Melayu Sarawak said...

Assalamualaikum Saudara,

Adus Kenapa Jadi Begini. Makin Lucahlah Gambar Nya.

Saudara,
Zarina Ann Julie Pun Telanjang. Masakini Jugak. Video 3Gp Melayu Boleh, lagi byk org Melayu buat benda jahat.

Kalau Boleh Jangan Lah post entry sebegini. Ramai Anak Muda dari Sarawak Akan Berasa Disakiti Oleh Kamu.

Bahkan Org Melayu Sarawak Pun Akan Berasa Terguris Dihati Dek Kerana Kamu Tidak Menghormati Bangsa Org Lain(posting Gambar Mereka Bogel).

Org Melayu Brunei,Sarawak,Sabah, Dan Sambas dihormati oleh Banyak Bangsa Di Pulau Borneo Nih. Sebab Kami Hidup Dgn Sopan Santun,hormat-menghormati dan saling tegur-menegur.

Jika Bangsa Asing datang menghina Org Dayak, kami akn berasa sakit hati. Tidak Hairan Lah Jika Banyak Org Semenanjung Terkena Ilmu Hitam spt Berak Rotan, Burung Dikepala dan byk lagi. Jika kamu dengar versi mereka yang terkena ilmu hitam, mmg lah kamu rasa kamu betul. Tapi jika kamu dgr versi kami, sbnarnya kamilah(org Sarawak) org yang teraniaya.

Tidak Apa. Kami sering DiAniaya oleh org Asing.

Bahkan Org Melayu BRUNEI,SARAWAK,SABAH,SAMBAS adalah org Melayu Sebenar. Keran Sifat Sopan Santun Kami Terlalu tebal Berbanding Melayu Lain.

Jila Melayu lain datang ke kawasan bangsa lain, sudah tentu mereka akan tertindas,dihina, kerana mereka tidak mengamalkan budaya Melayu sebenar.

Bak Kata Pepatah, Kerena Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa.

Oleh Yang Demikian, Jika Mahu Jadi Bangsa Bersopan dan Paindai Menjaga Adab, BELAJAR LAH DGN MELAYU SARAWAK,SABAH,BRUNEI, DAN SAMBAS. Kerana KAMI MMG SANGAT MENGHORMATI BANGSA DAYAK,TIDUNG,KEDAYAN,SULU,MELANAU,JAWA,CINA,BIDAYUH,INDIA,KADAZAN,DUSUN,BAJAU, DAN SEBAGAINYA.
DAN MEREKA AMAT MENGHORMATI KAMI.


JANGAN KERANA 'MELAYU LAIN' YANG TIDAK HORMAT BANGSA ORG LAIN, MELAYU KAMI (SABAH,SARAWAK,BRUNEI,SAMBAS) PULA DIBENCI OLEH BANGSA LAIN.

JANGAN KERANA SETITIK NILA
ROSAK SUSU SEBELANGA

Anonymous said...

Awak x layak guna nama ibnu (perangai anda serupa iblis).. malahan saya hairan mana awak dpt title HJ awak tu..tidak langsung selaras dengan penulisan anda..
Sekarang berlambak 3GP melayu bogel..pakai tudung bogel gak..xpernah tgk ke buat2 xtau.. bukan zaman dulu zaman sekarang pun masih berlaku...
Kenapa perlu menagibkan bangsa lain..?? mak kamu pernah dirogol org srwk ke?? kenapa sampai begitu biadap sekali tingkahlaku awak..
Umur awak dah senja tapi kejahilan awak semakin menebal (kalau iblis x hairan)..
kami sngt terasa dengan penulisan artikel awak..
sebelum ini xpernah saya menyumpah org..awak yang pertama.. saya sumpah kamu menghembus nafas nanti akan keluar najis dan cacing dari mulut kamu sehingga masuk liang lahad akan berterusan memuntahkan najis dan cacing.. jiwa dan raga kamu sungguh jijik...jijik dari bangkai segala haiwan..
Saya sumpah kamu akan binasa walau dimana saja kamu berada (walaupun sebelum mati/ajal kamu), apa2 saja akan cuba membinasakan kamu wahai Hasyim..sekarang kau senyum esok lusa...yang pasti orang sarawak akan senyum melihat kamu... terima kasih hasyim..sikap kamu akan menjadi tauladan utk org lain..
Iban sarawak bukan adik / mak / bapa atau saudara kamu... tiada belas kasihan ke atas kamu.. sekarang giliran kamu pula merasa nikmat dosa yang kamu buat setelah mengaibkan bangsa lain..saya akan terus menyumpah awak...

Anonymous said...

Ibnu Hasyim...May God Bless you..amen++

Anonymous said...

Ppoan melayu semenanjung (budak U taik babi konon) melacurkan diri. Tak caya...? tunggu jer kat gate UPM sat nite. Memang gebu tapi lobos dahhhhhhh...malah ada yg free service, janji perut kenyang.....

Anonymous said...

memalukan apabila blogger sekarang ni tak berilmu bila nak tulis entry. xde modal lagi la tu....

Anonymous said...

shaloom saudara ibnu hashim, terlebih dahulu biar sy perkenalkan diri sy sebagai kaum iban di sarawak. membaca kepada info saudara ini,sy begitu kecewa dan sangat terasa kerana entry saudara sepertinya seorang yang jahil dan tidak berpengetahuan luas dan terbuka, sepertinya saudara memandang sesuatu itu dari sudut negatif sahaja tanpa menilai ertinya nilai hormat akan bangsa dan kaum lain di malaysia, kurang terdidikkah penduduk di semenanjung ini akan sifat menghormati dan berpandangan terbuka . bukan menuduh melulu saudara tetapi sudara dan entry saudara ibarat mewakili bagaimana pandangannya penduduk semenanjung terhadap kaum kami maupun penduduk borneo yang lain.. tp so far, my fren at peninsular masih sy kategorikan sebagai org yg menghormati bangsa lain. ingin sy perjelaskan saudara, pa yg saudara perlihatkan itu adalah gambar yg pada masa2 lalu.. sebagai org yg berada di swk sendiri,tggl di swk sendiri, boleh sy katakan itu bukan berlaku pada masa kini,jika dilihat pada gambarnya pun dpt dilihat ia berlaku pada masa dahulu .. tidak percaya? ask for others sarawakian~~.. nilai norma di sarawak tetap memntingkan maruah bagi seorg wanita,mengenai penyataan saudara yg mengatakan jika sggah di rumah org iban dipaksa utk bermlm dan digalakkan utk "bersama" dgn anak perempuan mereka adalah tidak benar sama sekali. kerana setahu sy sepnjang sy bersama di rumah panjang sy dari kecil sehingga sy deawasa ini, ibu bapa sy tetap mengutamakan dan menekankan maruah seorg wanita itu harus dijaga sebaik-baiknya. malah di rumah panjang sy juga tidak mengamalkan hal yg saudara katakan. di mana saudara mendapat info seperti katak di bawah tempurung ini?????? berjalanlah dan merantau lah di sarawak saudara untuk membuka minda saudara~~ supaya tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung, besar bunyinya memanggil hujan tp tidak disedarnya , hari sudah mendung~~ gara2 tempurung yg mnghalang pandangan nya~ sy juga pernah berada di semenanjung, dan kalo ingin sy byk juga kekurangan yg sy lihat tp demi menjunjung nilai nilai murni yg disarankan.. sy beranggapan itu budaya dan adat setiap bangsa dan tempat yg sy pergi, bukan untuk mengajar kita mengecam dan mengejinya tp mengajar kita untuk membuka fikiran dan hati kita lebih terbuka dalam kehidupan.. belajarlah dari kaum melayu sabah dan sarawak. opsss.. atau dlm pendek kata,sepanjang sy di semenanjung dlm bebrapa thn lepas, boleh sy katakan belajrlah cara bersopan santun, menghormati, dan tiada sifat PHD dari sabahab dan sarawakian, i believe u are educated person then,u knw wat i mean by that. bukan mengeji tp pandangan ikhlas.. budi bahasa budaya kita> jgn hanya lantang melaung-laungkan tp tin kosong jadinya~~ jadilah org yg lebih jujur. last, iman tanpa perbuatan itu sia-sia!!!

Anonymous said...

hai, lu ni jakun la wakakaka.. kuno!
sekian terima kasih..:)

Anonymous said...

aiya... sapa komen itu yg ckap perkara sebenar dan gaya hidup org iban zaman ini?? aiya.. lu tarak otak ka?? tiada maaa... lu olang semanjubg pun ada gaya hidup maa..
gaya hidup dengki! olang semenanjung kuat dengki maaa.. lu sibuk olang punya hal, lu punya bangsa lu ubah maaa!lu maki iban,wa cina wa terasa juga ma! pasal wa org sarawak ma! lu pikir kami mcm semenanjung ka? kami byk bangsa ma! tp tidak ada isu perkauman ma! semenanjung ada 3 kaum saja suda bikin panas gaduh2 maa! tadak otak leh. lu belajar leh dtg swk belajar cara org sarawak hidup aman walau byk bangsa! kami cina di swk tidak tetindas lansung! kaum kami di sana semenanjung di kecam la dipandang rendah! lu org ada belajar ka?

indu iban said...

I'm proud to be an Iban girl..only God can judge people..remember that..God Bless you!

Anonymous said...

IBNU HASYIM : KAMU ADA APA?..Dr.? dEGREE?...DIPLOMA? SIJIL?.....X PAYAH LA NAK BERLAGAK HEBAT SANGAT DENGAN MERENDAHKAN DAN MEMALUKAN SUKU KAUM LAIN..MEMANG SAH, KALAU KAMU MATI ESOK LUSA, KUBUR PUN X MAHU KAMU MASUK...DOSA BESAR!!

Anonymous said...

dah la engko.. menulis, bg cerita nak mengaibkan org.. yes maybe mmg btul apa yg cuba engko katakn tp ape hak engko nak komen nak publish aib kaum org ni??? nma blog bkn alang2 punya warak tp perangai mcm shit.. taubat la wahai manusia.. igt la ada sesuatu yg menunggu di sebalik perbuatan anda..

Anonymous said...

Bullshittt....
U dont know anything, so dont simply post something like that just like u know anything, but u know shiittt....
Masih ada lagi manusia mcm kmu ni wujud di malaysia....if still got people like u in this world, i suggest u go out from ur place n go to sarawak, how sarawak really is. itu pun if u know how to get there....

karabumdeys said...

Saya melayu sarawak dan saya sgt kecewa dan jijik dgn post anda ini. Walaupun isinya diambil dari blog org lain, tetapi kesimpulan yang anda tuliskan di akhir post ini menunjukan sifat dan pandangan anda kepada kaum iban. Mungkin anda merasa budaya dan perilaku orang smenanjung jauh lebih mulia dari kaum iban, tapi anda silap. Pada pandangan saya perilaku kaum iban telah banyak berubah kearah kebaikan dan mungkin lebih baik dari perilaku orang semenanjung yang seperti binatang di dalam klip 3gp. Ingatlah, jangan merasa diri lebih baik kerana itu akan mendatangkan takbur.nilai menghormati orang lain dan rendah diri itu diajar dalam islam,tapi belum tentu dapat diamalkan. Belajarlah sifat ini dan ajarkn kepada keturunan anda seperti yg telah diajar oleh keturunan kami sebelum ini. Semoga anda bertaubat dan menyesali perbuatan anda ini. Saya doakan sifat anda yang jijik ini tidak diturunkn kepada generasi masa depan. Insyallah.

Anonymous said...

ibnu hasyim..kamu tidak layak pakai nama ibnu hasyim kerana kelakuan kamu macam syaitan..babi pun tahu erti kata jika nak di banding kan dengan kamu wahai makhluk Allah yang tak ada pedoman!

iban bukan sebarang iban said...

kepada Ibnu Hasyim yang sangat bijak sana..terima ksaih atas segala post yang dibuat...penghinaan yang sangat bergelora...untuk Ibnu Hasyim...kalau nak menghina org tu...pikir2 la diri sendiri dulu...baik ke tak kau tu....x payah nak menguplod gambar2 kaum kami..kami bangga jadi anak iban.. lagipun x buat apa2 masalah dgn kau kan...apa yang kau x puas hati sangat dengan kaum kami org...kenape..hina sangat kew kami nie....yang kau post tu..zaman dulu..keturunan atok moyang kami org...x de kene mengena pun dgn kau..cube kau tanye nenek atuk kau...macam mana kehidupan nenek moyang kau dulu...rasa nya semua sama je...yang berbeza pun cuma kaum...bukan nak mengutuk atau ape...tapi pikir2 la perasaan org iban dulu...jangan nak main lantak je post gambar..kalau nak tau...iban kat sarawak nie jangan nak di pandang rendah...masing2 ada kebolehan sendiri..tak tau la kenapa org semenajung dengki sangat dgn org sarawak...tp x semua la golongan semenajung...ade juga yang memahami org sarawak..itu pun kerana dia dh duduk kat sarawak...ha...yang itu baru la memahami rakyat sarawak..satu lagi..bagi korang kat sane tu...kalau belom masuk lagi kat sarawak nie...jgn pandai2 tau cakap kite org nie tinggal kat atas pokok....ade rumah..buat ape nak tinggal atas pokok...lain la kalau monyet..kite org nie manusia...bukan haiwan..ada perasaan dan pandai ambik hati jugak....tak tau korang la...ada hati dan perasaan ke tak...asik nak menghina kaum org jew...kite org x kacau kau pun...baik jangan kacau kite org....paham..!!!

dazz said...

Ni contoh org tulis blog xpakai akal. Ada bukti tak nak tulis ka blog pasal free sex? I bet you have none cause what you wrote is a total lie from someone who did not bother to check your resources and spread defamation against the Iban women. Well, by just reading a post, now your readers know what kind of writer/blogger you are. Someone who don't have credible resources, someone who slander other ethnic. I say good job in portraying your true nature.

Anonymous said...

Ibnu hasyim kau hina org sarawak...kalau citer ko tu betul takpe,ko kaki belit laaa....pandai2 ko buat citer,islam kah ko buat citer cam nie??????

Anonymous said...

hoi ibnu hasyim kurang ajar kau.tiada rasa hormat bangsa lain .engkau menimbulkan kemarahan ornag lain.apatah aku ni.kalau aku kenal engkau dari awal dan kembali ke zaman dulu yang tiada kerajaan ..dah lama kepala kau aku pengal jadi habuan ..celaka punya manusia tiada pemikiran terbuka seperti kamu.nasib zaman sekarang sudah ada pelembagaan kalau tidak habis satu keturunan kau di hapus kan atas penghinaan.coba lah kau datang sarawak ke sini biar kau tahu sedar aku ajar kau cara menghormati kaum lain di dunia ini faham!!!!

Ukhti Farhana said...

Salam..
Ibnu Hasyim..dlm berblog kena tgk pada tempatnya dan situasi masa kini bukan mempromo situasi masa2 lepas.. Gambar yg ibnu paparkan tersebut mnguris hati bangsa2 iban di sarawak. kena berhati-hati dalam mngeluarkan blog.Rasanya tak perlu memaparkan gmbar berunsurkan 18XX..Tak sesuai dalam penulisan ibnu..

Ukhti Farhana said...

Salam..
Ibnu Hasyim..dlm berblog kena tgk pada tempatnya dan situasi masa kini bukan mempromo situasi masa2 lepas.. Gambar yg ibnu paparkan tersebut mnguris hati bangsa2 iban di sarawak. kena berhati-hati dalam mngeluarkan blog.Rasanya tak perlu memaparkan gmbar berunsurkan 18XX..Tak sesuai dalam penulisan ibnu..

Anonymous said...

This is the kind of a person who think he knows everything but actually knows nothing...i bet he doesn't even know his own religion and belief..

Anonymous said...

BILA AWAK NAK OFFLOAD GAMBAR2 TU? KONONNYA AKAN DIOFFLOAD SEBENTAR LAGI...

KALAU YA PUN, CENSOREDKAN BAHAGIAN TU. AWAK NI TAK ADA IBU, ISTERI, KAKAK DAN ADIK PEREMPUAN AGAKNYA. MENDEDAHKAN GAMBAR2 YANG MEMALUKAN BEGINI...

Anonymous said...

OH IBNU HASYIM...WATAKMU XSEINDAH NAMA MU..

Anonymous said...

Sabah Sarawak keluar Malaysia, Malaya bankrupt... baru ksmu tau..hina org sendiri mengalah syaitan.

Anonymous said...

Sabah Sarawak keluar Malaysia, Malaya bankrupt... baru ksmu tau..hina org sendiri mengalah syaitan.

Anonymous said...

Ibnu hasyim harapnya haji bolehlah postkan juga koleksi haji yang lain tu, lagi bagus yg melayu 3gp, zarina ann julie ke atau budak2 sekolah menengah bertudung, boleh kan pak haji....

Ibnu Pathetic said...

Wahai si Ibnu bertobatlah.

Anonymous said...

Bodoh punya blog, x sedar org malaya lebih hina dripd org sarawak ataupun sabah. Kalau nak hina org, cermin diri sendiri atau bangsa sendiri lh. Kes2 seperti rogol, sex bebas dan benda paling hina sampai setan pun takut nak buat kebanyakan berlaku kt malaya. Bangsa iban lebih educated dripda kmu sangka lah. Jgn pkr yg kmi tinggal dlm hutan pda zman dahulu boleh kau nak dihina. Datang Sarawak lh kalau berani. BODOH PUNYA ORG Malaya. Tak sedar dri. Perempuan IBAN LEBIH TINGGI MARUAH NYA DRIPADA PEREMPUAN MALAYA LAH.FUCK OFF.

Anonymous said...

Si penulis blog dpt Gelaran haji pun dripda longkang. tak hairan lh yg si sial ni sanggup tayang gambar bgi menghina bangsa dayak (iban). mungkin pemilik blog tak de perempuan nak dia. sbb tu lh dia tayang gambar perempuan bogel bgi dia masterbation sorg diri. hahahaha. PROUD TO BE IBAN

Anonymous said...

Salam 1 Malaysia ditujukan khas kepada Ibnu Hasyim. Sudah berapa lama kah buat benda macam ni?nak minta puji sapa?untuk apa?zaman dah berubah lah beb,yang sudah tu sudah lah..kat sekolah pun dalam subjek sejarah,kenapa kerajaan tidak mencetak gambar tu dalam buku teks sejarah? Sebab diorang tahu apa akibat dan pandangan umum..skang hang tengok lah,apa dah jadi? Kalau nak sangat,uplod lah gambar diorang masa kini.ade ker?takde? Kasihanila saudara2 anda yang berkawan dengan kami,diorang duduk pun tidak senang bila bersua dengan kawan mereka iaitu kami sendiri.tolong lah insaf wahai kawan ku.tanami lah sifat rendah diri pada diri sendiri,tidak kira bangsa atau agama kita adalah 1 Malaysia.Tuhan memberkati.

Anonymous said...

Kt mlysia nie kaum apa yg plg bnyk kes bpak rgol anak?cucu rgol nenek?mak jd pelcur?kaki syabu n mat ganja?rgol perempuan sana sini?malu la jd rakyat malaysia kalo cmnie.ari2 tgok kt brita.kaum laut nie jga yg kua tb.kes rogol ntah pa ntah..eyh,ye la kan?kes penari tiang aritu?bangsa apa ek,kna dnda rm25 je??haha,lawak babi la..nie kes x puas ati org iban skrg nie jauh lbh b'prikmanusian la nie..tmbh lg,rata2 iban is a kristian..so,org kafir sorg nie..nk wat malu kt org iban la tu.

bungai nuing said...

ibnu hasyim jangan terlalu merendah martabat bangsa dengan benda sebergini......dan buat ahmad irfan aku ingat orang mcham engkau ni tak cium bau surga ...kau patut nasihatkan kawan engkau si ibnu hasyim ...ni tidak kau gunakan agama engkau menyokong si bodoh ibnu hasyim.....orang yang macam engkau ni yang slalu buatkaum lain d malaysia ni salah tafsir pada agama islam ........baik engkau imankan kaum kau kat sana yang slalu buat sumbang mahram dan suka ati je buang anak kat tong sampah...dari ikut bersekongkol menghina kaum kami

DARAH IBAN said...

Ikutkan hati memang saya nak penggal aja kepala kamu..Kamu seorang yang pandai,berkebolehan,kretif..biarlah ianya kena pada tempat dan Tajuk.Pada pendapat saya blog kamu ini tidak akan mendatangkan hasil yang positif malahan negatif tu sudah pasti ada.Kamu sengaja hendak membangkitkan kemarahan kaum dan pihak yang terbabit.Entah apa yang kamu hendak sampaikan pun saya tak berapa jelas,tapi..yang pastinya kamu seperti hendak mencetuskan perang antara kaum.kalau ianya betul,saya tidak gentar untuk mempertahankan kaum saya.PARANG PEMENGGAL KEPALA MASIH GAH UNTUK MEMISAHKAN KEPALA DENGAN BADAN MUSUH.._AKU PETURUN IBAN,AGI IDUP AGI NGELABAN

Anonymous said...

Kamu (penulis blog) akan dikenakan tindakan undang-undang

Anonymous said...

Tahniah kepada Ibnu Hasyim kerana menghina Kaum dayak. Soalan

1) Apakah AGAMA ISLAM kamu menyuruh anda berbuat demikian? mengaibkan orang lain?

2) Kalau Allah kamu yang sangat berkuasa. kenapa perlu pertolongan manusia seperti kamu untuk menjalankan DIA?

Anonymous said...

hahahahha..baru saya tahu,,nama jak islam tapi post benda tanpa buat kajian awal...commen saya blog murah sebab tuan punya pun murah dan tidak berakal, bodoh dan bahlul..iban kata paloi.

kesimpulan..blog murah dgn menjaja cerita mengaibkan org lain nak dapat publisiti.

Anonymous said...

selamat pagi wahai manusia yang tidak bersyukur dengan kehidupannya. wahai ibnu hasyim. saya bersyukur sebagai org sarawak kerna saya org iban. dan sy wanita iban.
baca saja entry awak dah buat saya bengang. apakah manusia yang ada dalam diri awak ye? suka hati awak saja menulis entry. setahu saya masyarakat iban dahulu hidup tidak seperti bohsia." entry awak yang mengatakan hubungan sex " weiii awak ingat masyarakat kami mcm 2 ke? nenek aku duk dirumah nie umur dah 134 tahun pun tak da cite benda nie wujud. bodoh bangang siot. jangan sembarang nak tulis entry awak cm nie kalau awak belum tahu apa itu sebenarnya kaum sarawak. awak betul2 menguris perasaan kaum sarawak tahu tak. sia2 awak nak glamorkan blog awak nie ibnu hasyim. sebab awak hanya terima sumpah seranah kami yang komen entry awak. nak glamor ar tu suruh org baca entry dia.ceh... kami hormat bangsa awak dan belum lagi aku dengar entry org2 yang punya blogger nie nak hina kaum awak ye? kan? nak tahu sebab apa? sebab kita ada hati,perasaan,otak juga utuk berfikir sebelum bertindak. seronok kew sekarang? hahaha kesian sungguh awak nie tak tahu sejarah org sarawak iban. nak tahu sangat tentang srwk nah pegi jew tgk astro national geo tu duk jew berjam2 sampai keluar cerita tentang srwk k. jangan jadi org bodoh yang tahu bercerita jew tanpa tahu asal sebenar. bangang betol dengan manusia mcm awak.

teringat pula aku dengan blogger awek smenanjung siapa ye nama dia. dia pun ada komen pasal sarawak.sampai dia kena hukum pihak kerajaan dan unimas srwk pasal dia tak puas hati dengan srwk. ada ke patut dia marah srwk sebab " kena bawa pasport duk srwk.dan kata macam2 ttg srwk." last sekali blog awek tu kena damn, pastu fb pula di damn juga. lepas tu di suruh minta maaf kepada seluruh rakyat malaysia.

haha lain kali kalau nak lawa kan blog jangan ngade2 nak post benda tak benar.
ibnu hasyim awak merupakan mangsa kedua tak lama lagi macam awek tu dulu. kasihan awak. jadi insan yang bodoh menghina sarawak.

DAN SAYA NAK KATAKAN BLOG AWAK DAH POPULAR DI SARAWAK. SEBAB AWAK MENGINA KAMI. TAK LAMA LAGI AWAK AKAN JADI TAHI YANG TAK BERGUNA. MEMALUKAN SENDIRI. SIAPA YANG SOKONG DIA PUN JADI GELARAN TAHI JUGA . DASAR TAK MENGHARGAI KEHIDUPAN. KANG NEGARA KITA JADI MCM NEGARA ORG2 LUAR TEMBAK SANA TEMBAK SINI,BUNUH SANA SINI, TU YANG AWAK NAK KE? SEBAB PASAL KAUM.BODOH TAK HARGAI KE AMANAN DUNIA. TERIMA KASIH.

Anonymous said...

selamat pagi wahai manusia yang tidak bersyukur dengan kehidupannya. wahai ibnu hasyim. saya bersyukur sebagai org sarawak kerna saya org iban. dan sy wanita iban.
baca saja entry awak dah buat saya bengang. apakah manusia yang ada dalam diri awak ye? suka hati awak saja menulis entry. setahu saya masyarakat iban dahulu hidup tidak seperti bohsia." entry awak yang mengatakan hubungan sex " weiii awak ingat masyarakat kami mcm 2 ke? nenek aku duk dirumah nie umur dah 134 tahun pun tak da cite benda nie wujud. bodoh bangang siot. jangan sembarang nak tulis entry awak cm nie kalau awak belum tahu apa itu sebenarnya kaum sarawak. awak betul2 menguris perasaan kaum sarawak tahu tak. sia2 awak nak glamorkan blog awak nie ibnu hasyim. sebab awak hanya terima sumpah seranah kami yang komen entry awak. nak glamor ar tu suruh org baca entry dia.ceh... kami hormat bangsa awak dan belum lagi aku dengar entry org2 yang punya blogger nie nak hina kaum awak ye? kan? nak tahu sebab apa? sebab kita ada hati,perasaan,otak juga utuk berfikir sebelum bertindak. seronok kew sekarang? hahaha kesian sungguh awak nie tak tahu sejarah org sarawak iban. nak tahu sangat tentang srwk nah pegi jew tgk astro national geo tu duk jew berjam2 sampai keluar cerita tentang srwk k. jangan jadi org bodoh yang tahu bercerita jew tanpa tahu asal sebenar. bangang betol dengan manusia mcm awak.

teringat pula aku dengan blogger awek smenanjung siapa ye nama dia. dia pun ada komen pasal sarawak.sampai dia kena hukum pihak kerajaan dan unimas srwk pasal dia tak puas hati dengan srwk. ada ke patut dia marah srwk sebab " kena bawa pasport duk srwk.dan kata macam2 ttg srwk." last sekali blog awek tu kena damn, pastu fb pula di damn juga. lepas tu di suruh minta maaf kepada seluruh rakyat malaysia.

haha lain kali kalau nak lawa kan blog jangan ngade2 nak post benda tak benar.
ibnu hasyim awak merupakan mangsa kedua tak lama lagi macam awek tu dulu. kasihan awak. jadi insan yang bodoh menghina sarawak.

DAN SAYA NAK KATAKAN BLOG AWAK DAH POPULAR DI SARAWAK. SEBAB AWAK MENGINA KAMI. TAK LAMA LAGI AWAK AKAN JADI TAHI YANG TAK BERGUNA. MEMALUKAN SENDIRI. SIAPA YANG SOKONG DIA PUN JADI GELARAN TAHI JUGA . DASAR TAK MENGHARGAI KEHIDUPAN. KANG NEGARA KITA JADI MCM NEGARA ORG2 LUAR TEMBAK SANA TEMBAK SINI,BUNUH SANA SINI, TU YANG AWAK NAK KE? SEBAB PASAL KAUM.BODOH TAK HARGAI KE AMANAN DUNIA. TERIMA KASIH.

Anonymous said...

Macam biasa laa... keyboard warrior cam ni memang penakot yang tak berani keluar rumah dan tengok dunia sebenar sebab mak bapak dia tak bagi. Berani letak gambar lucah kat blog, kalau tak dia 'analisis' 3gp porno kat internet. Aku merujuk penulis blog ni jer ye, bukan bro2 semenanjung lain. Ibnu Hasyim, teruskan jadi pengecut. Hidup dibawah ketiak mak.. hahahaha.

Anonymous said...

don't worry swakian...SESETENGAH dia org melayu kat smjung sini lg buruk perangai berbanding kita....walaupun agama mereka suci tp ada diantara mereka seumpama org keluar dr lumpur kotor...sepertimana di smjung ini...dadah,melacur,buang anak,minum arak,hidu gam ADALAH UMPAMA BERITA WARTA PERDANA.KERAJAAN BERUSAHA UTK MENJADIKAN MRKA BAIK...TP SECARA NATURAL TIDAK DPT...OLEH ITU TERPAKSA MERPERKETATKAN UNDANG2 SECARA ISLAM...TTP X TAU DPT KE TAK?????....TGK SAJA PENARI TIANG DIORANG....RASANYA GAMBAR YG DIPAPARKAN DIATAS LG SUCI DR GAMBAR PENARI TIANG MEREKA YG UMPAMA BERBAJU TP TERLANJANG...kalau di swak jarang dgr kes rogol adik,emak,cucu,sepupu..namun d smjung...rogol ank br umur beberapa bulan pun ada...SIAPAKAH ORG TU???ORG MELAYU LE...ORG INI HANYA PANDAI BERCAKAP DAN MELAKUKAN SESUATU SECARA SEMBUNYI....MAKSIAT PUN BUAT KAT MERATA...HUTAN REKREASI,KWSN AIR TERJUN,LIF,KERETA,TEROWONG... ADALAH TMPT MRKA(WAHAI IBNU HASYIM-KAUM MU LG X BERMARUAH...NO STANDARD AT ALL-KALAU XDE UNDANG2...KORANG LG TERUK)....SESUNGGUHNYA ORG YG MENYIARKAN INI RASANYA LG HINA DAN KAKI SEKS YG SUKA GAMBAR PORNO...TGK SAJA BNDA YG DIA POST...maaf jika terguris...apa yg ditulis ada kbenaran...

Anonymous said...

Ibnu hasyim, ajaran mu lah yg menyebabkan kamu menghina kaum lain, kamu lah sebab nya agama kamu di takuti, kamulah sebab nya keturunen kamu dianggap pengganas...moga keturunan kamu diampukan dosa diatas kebangsatan kamu ni....hak tuihhhh

Anonymous said...

wahai bijaksana Ibnu Hisyam.
Ketahuilah, AGAMA PEREKUTUAN MALAYSIA BUKANLAH AGAMA ISLAM, AGAMA ISLAM adalah AGAMA RASMI, BUKAN AGAMA PERSEKUTUAN.
SEBELUM MELABEL BANGSA LAIN, LIHATLAH KEPADA BANGSA SENDIRI.
NILAILAH BANGSA SENDIRI.
ADAKAH BUANG BAYI,REMPIT,GAY,SEKS BEBAS,DADAH,BOHSIA,BOHJAN,KHALWAT, etc ADALAH BUDAYA BANGSA ANDA?FIKIR2KANLAh..
p/s nama nuan aja Ibnu Hisyam, anda memalukan empunya nama.

Iban 2012 said...

Dear Ibnu Hasyim
i'm proud to be iban..proud to be sarawakian..and what can i say about your's masterpiece here is your's blog only show YOUR PURE STUIDITY..why don't you go to sarawak and stay in iban longhouse and see for yourself whether what you believe to be our culture is true or not??i firmly believe that you will get frustated because none of what you said in your blog are real...may God forgive you for your's sins against the Iban peope.

Iban 2012 said...

typing error..YOUR PURE STUPIDITY

Anonymous said...

saya pun ada satu cerita nak berkongsi dengan rakan2 iban sarawak,saya iban bintulu dan pernah bekerja di semananjung sebagai kuli dalam tahun 2006 hingga 2009.ujung minggu saya buat part time jual karpet.bos saya org pakistan.menjual karpet rumah ke rumah..nak jadikan cerita pertama kali ikut bos pakistan menjual karpet memang laris.masuk kampung,kawasan perumahan karpet habis dijual kepada pempuan melayu dan cara pembayaran adalah berhutang@bayar ansur2..bila ckup bulan kita pun datang utk kutip hutang,tapi pmpn melayu ni xda duit nak bayar jadi mereka janji suruh datang besok pagi waktu suami mereka pergi kerja..smpai bsok pagi diaorg pun jemput masuk rumah dan saya amat terkejut bila bos pakistan saya dan bini org tu terus masuk bilik.dengan muaka manja bini org tu suruh saya tunggu..15 mnt kemudian bos saya dgn rambut kusut masai,baju pun x teratur keluar dari bilik dan terus cakap sama saya "ok,hutang selesai u potong nama dia" saya ikut saja lah cakap bos rupa rupanya dia bayar hutang dengan puki.sungguh jijik...baru saya tau.apa lagi saya bila ckup bulan saya pun kutip hutang bersendirian sebab bos sudah percaya sama saya..untung saya bila dapat puki diaorg.tetapi saya memilih sikit kalau bini org yanag tua tua saya tak mahu kalo 20 an atau 30 an saya hantam ler...dpat puki free tuuu..kesimpulannya sekarang mana teruk pmpn iban ka pmpn melayu yg sanggup bayar hutang karpet pakistan dengan puki??kepada IBNU HASYIM silap haribulan saya pun pernah apa balas/bamput sama u punya bini kalau bini u ada beli karpet.

Anonymous said...

ibnu hasyim anda telah menjatuhkan maruah anda sendiri dgn memaparkan artikel ini.eloklah d padamkan sebelum blog anda d gam dan anda sendiri terlibat ngan tindakan undang2..saya malu dgn kwn2 d borneo kerana saya sudah 13 thn berkhidmat d pendalaman swk dan dri pengalaman n pemerhatian ia tidak wujud spt yg d dakwa anda dlm tulisan d atas..itu adalah situasi sebelum arus pemodenan..insaflah wahai saudara..

Anonymous said...

http://mynewshub.my/2012/04/07/mayat-bayi-ditemui-di-warung/

BUANG BAYI=IBNU HASYIM PUNYA KERABAT...

Anonymous said...

http://beritasemasa.com/gambar-penari-tiang-melayu

PENARI TIANG=IBNU HASYIM PUNYA MEMBER...MURAH JE DIORANG NI...RM25 JE DENDA...SETANDING DGN HARGA MARUAH DIORANG...

Anonymous said...

ibnu hasyim....ur mother also naked when i fucked her

Anonymous said...

inbu hasyim, baik kau nasihat perempuan yg serah badan kat negro tu...free lg

Anonymous said...

dear all readers of this blog :

Ibnu Hashim sekarang tengah
"collect point" ke neraka dengan "swipe" hati setiap insan berdarah iban. Dan point yang dia swipe setiap kali akan di redeem di tanah kubur. IBNU HASHIM, anda telah memalukan dan merendahkan ibu,isteri,serta anak perempuan anda dengan menayangkan gambar seperti itu, serta terserlah anda seorang yang suka akan klip 3gp yg kebanyakkan nya anak bangsamu. LU PIKIRLA SENDIRI...

Regards,
proud to be iban

Anonymous said...

Kenapa dia orang ni marah sangat. Apakan mereka tak tau membaca atau sengaja tak mau faham...bukankah itu budaya suku kaum Iban/Dayak 50 atau 60 tahun dulu.

Itu adalah kenyataan, kalau tidak bagaimana gambar2 itu diperolehi. Superimpose?

Wahai orang-orang yang marah tak tentu pasal, kalian buta sejarah ke?

Kalau kalian pernah hidup pada tahun 50an, 60an dan 70an di Sibu, maka kalian taulah tentang kehidupan suku kaum Iban masa dulu. Dari situlah timbul ungkapan "Beramput nyamai ,beranak berapi"

Anonymous said...

bljr la sejarah yg benar dah betul...main hentam je sejarah org...nak ceritakan hal 50, 60 @ 100 tahun dahulu tak salah.... jgn nak pandai2 buat cerita... sengaja nak api-apikan perasaan marah org lain...

Anonymous said...

"Beramput nyamai ,beranak berapi", dan bila sudah ketagih beramput dengan orang Malaya, indu2nya pula akan berkata 'biar aku parai, ngai aku pulai'...sanggup mati, namun balik ke long house "ngai aku".

Anonymous said...

<>......

...... siapa yg tulis ni pun buta huruf kot, cuba hang lihat kat topic besar tu, buka mata sampai terbliak!! " Ni, Wanita Iban Masakini Pun Tak Pakai Baju" tapi description tu mengisahkan (60an.)(Tahun 1966, seorang ABSM lari dari pangkalan...) & (Tahun 1966, seorang ABSM lari dari pangkalan..)

aku rasakan, ibnu ni dh kena hasut "antu sitan"(bahasa iban)

org mcm ibnu ni, dia xkan erti bertaubat, tau knp? cuba lihat smua topic blog dia, smua ada kaitan perempuan bogel, mcm2 la. tp'kan, saitan tak miang sebegini, ni mesti hantu miang yg menghasut.

dont u mix over 60year ago with today. those picts are innocent. u r fcking racist ibnu.ko ingat kaum iban masih bgitu pd zaman ini? u bg rasuah pn kat kaum iban utk telanjang pn aku rasa kamu yg kena sumpah dulu.

ni hang berlagak hebat la konon? nak jadi publisher untuk sejarah?sejarah bogel? hang jgn mimpi la bro.hampeh betui aku lihat kat hang.pg mampus la. u are such an pervert too.

D PARAI ENGGAI, IDUP KA. UJI PARAI ALAI. ham ka chang.

Anonymous said...

ini melayu nak kepalanya kenak potong kot !!dia ingat bangsa iban ni senang diperbodohkan???lihatlah tragedi dayak vs madura di kalimantan ..org dayaklah yg potong kepala org madura ..mmg padan org madura tak hormat org dayak ..butuh dik!!!ni nak org melayu kenak penggal kepala kah ?????

Anonymous said...

melayu ni lagi jijik dan jahat drpd bangsa lain ..kat berita nama melayu dan islam saja yg sllu keluar ..kata org tu biarlah berpada2,jgn sampai kepala kenak potong !!!BODOH MELAYU !!!

Anonymous said...

Pakih andu ne laba ti. perati manah enggau mua jani tok.. tau mai di pakai..

Anonymous said...

ibnu h ni...dia belum kenal lagi spa iban yang sebenar...nasib baik ni bukan tahun 1830 dahulu..satu bangsa kamu akan dipenggal kepala ..buat hiasan di ruai rumah panjang..kamu boleh kata macam2 kat org iban...kalau sudah tiba masa nya nanti..kamu lihat lah bumi kenyalang ini nanti kita dayak aka hapuskan bangsa kamu...itu pun kalau sya jumpa kamu nanti saya akan ngeringka kepala kamu di rumah panjang..he..he..kamu ibnu h..tak tahu iban yg sebenar..saudara kita dayak dari kalimantan bersap siap lh kita ..nampaknya kita terpaksa ngayau baru..

Anonymous said...

sudah habis isu kalimah allah...diaorg buat pada kita datang lagi pekara yang memalukan dan menghina bangsa iban..kalau pekara ini beterusan..suatu hari nanti...kita iban akan NGAYAU BARU..OOO..OO..HA ..AGI IDUP AGI NGELABAN...

Anonymous said...

hantu raya ibnu hasyimsitan...iblis malaya...datang sarawak buat kecoh..hee..

Anonymous said...

eh ? kuman depan mata nampak, bukan orng sane ke yg gaduh sesama bangsa aritu ? pertandingan main bola ? ape ntah.. jahil nye dorng. same bangsa pun gaduh ? aduhai.~ mengata orng no ,1 seolah2 malaysia ni dorng yg punya. (khas utk orng yg menghina sarawak)

Anonymous said...

Bila manusia marah,hilang lah segala sifat kemanusiaannye.

Anonymous said...

sila kemuka kan saman kepada penerbit blog ini.

Anonymous said...

SUDAH NAMA NYA ORANG ISLAM..........DIMANA MANA PUN ORANG ISLAM MEMANG JAHAT BANGSA TAK ADA KESEDARAN DIRI..PENYEMBAH BATU YANG BERBENTUK PUKI..!!!! (VAGINA) YANG ORANG ISLAM NAMAKAN IA SEBAGAI ALLAH SWT..............

mENGAPA tUhAn ISLAM BERBENTUK BATU YANG MENYERUPAI KEMALUAN WANITA ITU......

APA YANG BATU VAGINA ITU BOLEH BAGI PADA ISLAM???

ORANG ORANG ISLAM DI INDONESIA ADALAH BANGSA YANG BODOH KERANA MENINGGAL KAN ADAT RESAM NENEK MOYANG MEREKA DAN MASUK ISLAM AGAMA SYAITAN PATUTLAH ORANG ISLAM INI JAHAT.

Anonymous said...

Bodoh ape manusia yg komen atas aku ni.. Bila masa plak org Islam sembah batu kat Kaabah tu? Ko tinggal dalam gua ke ape? Ke ko ni masih pakai cawat?

Pastu agama ko tu mcm bagus sangat la? Tuhan boleh kencing, berak pastu siap boleh mati.. Ape bende punya ajaran agama macam tu? Tuhan boleh jadi manusia? Tuhan macam tu ko panggil Allah?

Unknown said...

Betul tu org dayak ni asal dri nagaland selatan india dan utara myanmar

Unknown said...

Woi babi hang jgn hina2 agama kami,ank haram sungguh hang ni pukimak

Unknown said...

Dayak tu asal dari nagaland selatan india dan utara burma tu sebab mukanya mirip cina,ngaku2 pribumi kikikiki

Unknown said...

Pelacur bnyk di malaya dari kaum dayak rm35 sekali main pergi ke petaling street dan brickfiel

Unknown said...

Bekas pelacur di malaya ker?

Unknown said...

Marah nmpk bangsa monyet duk atas pokok😆😆😆

Unknown said...

Mmg betul pa bukn tak berbaju yg jdi pelacur di malaya pun ramai gi jer petaling street sama jln brickfield

Unknown said...

Betul tu aku suka ayam dari dayak sarawak darul hana cipap dgn teteknya montok2 uuuuuu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails