Saturday, March 10, 2012

Gambar Ini Tak Sopan, Galeri Ditutup, Wajarkah?

Tidak sopankah gambar ini?
Kuwait: 10 Mac 12: Petugas keamanan menutup galeri yamg mempamerkan karya seorang artis internasional Kuwait, hari Selasa lalu, kerana lukisannya (gambar di atas) dianggap tidak sesuai, lapor Kuwait Times, Khamis 8 Mac.

“[Petugas] menilai lukisan itu tidak sesuai dan terlalu berani,” kata seniman Shurooq Amin, yang pernah menpamerkan karyanya di 16 galeri, termasuk 10 galeri di luar negeri. Kepada harian setempat Amin mengatakan, petugas kemungkinan datang setelah seorang pengunjung merasa tersinggung dengan lukisannya, lalu memutuskan untuk melaporkan hal itu.

Petugas mendatangi galeri LM yang berada di Al Salhiya Mall sekitar pukul 10 malam hari Isnin, atau tiga jam setelah pameran lukisan Amin berjudul 'Dunia Seorang Lelaki' dibuka. Mereka mengambil lukisan yang diyakini Amin menjadi sumber kontroversi, sebelum menutup galeri itu.

“Kami tidak akan berhenti kerana kami menuntut kebebasan berideologi kami yang dijamin konstitusi,” kata Amin, yang juga merupakan penyair berbahasa Inggreris dan telah menerbitkan tiga buku.

Meskipun kehidupan masyarakat Kuwait relatif lebih bebas dibanding negara Arab lainnya, namun masih ada kelompok masyarakat yang sangat peduli dengan nilai kesopanan masyarakat setempat.

Awal minggu ini, kelompok baru bernama Al Adalah mengusulkan rancangan undang-undang yang melarang penggunaan pakaian “seronok” di pantai-pantai Kuwait dan melarang operasi bedah plastik.* (IH/Hidayatullah)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Wajarkah tindakan ke atas artis itu? Pada weblog ini, "mungkin wajar!" Kerana mereka yang mengaku pejuang pembebasan (kata mereka), membawa sebuah ideologi ciptaan manusia untuk memporak-perandakan aqidah masyarakat tempatan. Membawa sesuatu yang ke'tidak sesuai'an.

Di Malaysia adakah UMNO sebuah ideologi ciptaan manusia? (IH)

4 comments:

ahmad irfan said...

Ya, UMNO adalah idologi ciptaan mnusia. Wajib diharamkan dalam negara umat Islam.

Kerana ia menjadi pesaing yang tidak sihat kepada agama Islam dan di kalangan orang Islam sendiri..

Kepada orang bukan Islam, tiada apa-apa.

Maaf UMNO, itu cuma suatu pandangan.

Anonymous said...

Mengapa merti kait dengan UMNO?

Anonymous said...

Kpd sdr Amad Irfan...apa yg sdr tulis mencerminkan kedaifan sdr...hmmmm belagak pandai...tapi...'O' !! ya UMNO itu hanya idologi. Habis tu..PAS itu apa ? Agama ke...Mazhab ke ?
PAS juga parti politik ! Tak lepas dari fitnah, manipulasi, dalih, bohong, tipu daya dan seleweng !! Selagi yg bernama politik....tak lepas dari kesemua di yg diatas...
Islam itu yg sebenar.....pikir laa !!

Anonymous said...

irfan, apa yang ko tulis mencerminkan KEBODOHAN ko..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails