Friday, November 25, 2011

Jakarta: Hakim Dipecat Kerana Minta Penari Bogel..

Kalau hakim boleh minta rasuah bagaimana pengadilan boleh sempurna? Itulah hakim di dunia.. Gambar hiasan
Jakarta - Majelis Kehormatan Hakim (MKH) telah memecat hakim Pengadilan Negeri (PN) Yogyakarta, Dwi Djanuwanto kerana terbukti secara sah melakukan perbuatan tercela dan melanggar kod etika. Dwi Djanuwanto terbukti minta kepada peguam untuk disediakan stiptease atau penari bogel dan tiket pesawat.

"Terbukti melakukan tindak perbuatan tercela dan melanggar kod etika. Sehingga MKH memutuskan hakim Dwi Djanuwanto diberhentikan dengan tidak hormat sebagai hakim," kata Ketua MKH, Abbas Said dalam sidang di Gedung Mahkamah Agung (MA), Jalan Medan Merdeka Utara, Jakarta, Selasa 22 Nov 11 lalu.

Dalam surat keputusan ini, MKH berkeyakinan Djanu mengirim SMS ke peguam yang ditanganinya semasa kes itu di PN Kupang, Nusa Tenggara Timur (NTT). Dalam SMS itu, Djanu meminta disediakan penari striptease. Djanu juga mensyaratkan penari tersebut dapat dipegang, dicium dan tindak asusila lain.

"Hakim terbabit mengirim SMS minta penari striptease kepada peguam," ucap Abbas Said.

Selain itu, Djanu juga terbukti meminta dibelikan tiket pesawat pergi balik pulang Kupang-Yogya berkali-kali kepada peguam yang sedang ditanganinya. Kerana sering pulang, hal ini mengakibatkan dirinya sering terlambat menghadiri sidang.

"Tindakan hakim terbabit ini melanggar kod etika. Pembelaan hakim tersebut dalam sidang MKH tidak ada yang baru sehingga tidak diterima," terang Abbas.

Atas keputusan ini, Djanu menerima. Namun dia memimta status PNS nya tidak dicabut kerana akan bersara akhir tahun ini. Menanggapi tudingan SMS itu, Djanu mengelak dan merasa dizalimi. "Saya tidak lakukan SMS tersebut. Kaitan tiket itu juga tidak benar. Saya bisa beli sendiri, mampu saya beli sendiri," bela Djanu usai sidang.

Selain perkara di atas, Djanu juga dilaporkan ke KY oleh peguam Petrus Bala Pationa melibatkan kes korupsi dengan tertuduh Kasubdin PU Bahagian Jalan dan Jembatan, Muhammad Ali Arifin pada 2009 lalu atas penggelapan dana pembangunan jalan. Djanu juga dilaporkan melanggar kod etika kerana pertikaikan pengsahan kad peguam semasa menjadi ketua majlis hakim di PN Yogyakarta. (IH)

IKLAN: QUR'AN MIRACLE 22 IN 1 Istimewa!
Dapatkan Segera!
QUR'AN MIRACLE 22 IN 1 Dapatkan Segera!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails