Saturday, November 06, 2010

T/Kasih PAS, Kerana Menangkan Ku Li Di Galas.

CATATAN SANTAI

PETANG tadi, ada seorang blogger menelefon bertanya, "Betulkah ada 'pakatan sulit' menyebutkan PAS sengaja memberi kemenangan kepada Ku Li atas muslihat politik? Itu sebab Ku Li ucap terima kasih pada PAS.. Terima kasih tersirat, bukan yang tersurat."

"Tah le.." Kataku. "Tapi aku boleh ucapkan terimakasih juga kepada PAS kerana memberi kemenangan kepada Ku Li..."

"Eh, kenapa?" Dia macam terkejut.

"Samada, beri kemenangan itu sengaja atau tidak sengaja, itu soal lain. Yang penting...

Satu
: Kalau Ku Li kalah, bererti Ku Li sudah masuk perangkap UMNO yang mahu nama Ku Li tenggelam dalam kepimpinan UMNO era baru sekarang. Beliau akan tersingkir kerana beliau mungkin dianggap duri dalam daging UMNO yang perlu dicabut buang, kerana dalam banyak hal terdapat banyak perbedaan pendapat dengan pimpinan tertinggi UMNO kini. Contohnya mengenai royalti minyak Kelantan, pendekatan sederhana dalam kempen pilihan raya, dan lain-lain.

Dua: Jasa Ku Li terhadap UMNO amat besar, termasuk sahamnya ketika merampas Kelantan dari PAS, sewaktu PAS di bawah pimpinan Dato' Dr Asri Hj Muda dulu. Juga jasanya kepada PAS ketika merampas balik Kelantan dari tangan UMNO semasa bersama-sama gabungan Gagasan Rakyat yang di dalamnya termasuk PAS, Parti Semangat 46 pimpinan beliau sendiri dan lain-lain. Begitu juga jasanya kepada penubuhan Petronas, yang kini Petronas mulai berlaku curang kepada rakyat Kelantan setelah ketiadaan peranan Ku Li. Jadi Ku Li jauh lebih hebat berbanding tokoh-tokoh UMNO Kelantan sekarang. Adalah sangat berhemah bila PAS berkerjasama dengan Ku Li.

Tiga: Bila Ku Li menang, sekurang-kurangnya fikiran beliau boleh menjadi pengimbang kepada golongan-golongan radikal UMNO yang sering ditafsirkan 'menghalalkan cara' dalam beberapa tindakan terhadap lawan, samada dalam kempen pilihan raya atau lain-lain. Lihat berita ini... ADUN DAP Ditumbuk 30 Ahli UMNO? dan beberapa kegiatan PERKASA, anak didik tajaan UMNO sebelum ini.

Empat: Dengan kemenangan Ku Li, ramai yang yakin bahawa perjuangan Ku Li dalam menyokong tuntutan royalti minyak Kelantan akan diteruskan. Hal ini juga membantu perjuangan yang diperjuangankan oleh PAS dan rakyat Kelantan. Apakah perkara ini termasuk tolak ansur 'pakatan sulit' seperti yang di'khabar angin'kan?

Kerana itu aku ucapkan terima kasih pada PAS! Wallahu 'aklam." Demikian penjelasanku.

"Aku rasa tak mungkin, PAS buat begitu.." Kata blogger yang menelefon tadi.

"Aku pun macam tu, kira-kira..." Jawabku, sekian.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com
KL Sept 6, 2010

Ikuti kisah PRK dari mula, seterusnya hingga ulasan-ulasan terakhir.
PRK DUN GALAS

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails