Tuesday, November 24, 2009

Masjid 'Anggap Saja Aku Dah Makan' Mencabar Orang Kaya.

Masjid ini walau pun sederhana tetapi melimpah-limpah jamaahnya. Berkat.. tidak kosong walaupun masjidnya besar..


DUA gambar di atas ini, adalah gambar sebuah masjid di Turki. Nama masjid itu ialah Shanke Yadem. Apa istimewanya, sehingga dikatakan mencabar orang kaya itu?

Begini kisahnya..

Di sebuah kawasan bernama Al-Fateh, pinggiran kota Istanbul, ada seorang yang warak dan sangat sederhana, namanya Khairuddin Afandi. Setiap kali ke pasar dia tidak membeli apa-apa. Bila merasa lapar dan ingin makan atau membeli sesuatu, seperti buah, daging atau manisan atau lain-lainnya, dia berkata pada dirinya, "Anggap saja aku dah makan..."

Wang yang sepatutnya digunakan untuk membeli keperluan makanan itu dimasukkan ke dalam kotak simpanan.… Begitulah yang dia lakukan setiap bulan dan sepanjang tahun. Dia mampu menahan dirinya untuk tidak makan dan belanja kecuali hanya untuk menjaga kelangsungan hidupnya saja.

Begitulah, hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun Khairuddin Afandi konsisten dengan amal dan niatnya yang kuat untuk mewujudkan impiannya, membangun sebuah masjid. Tanpa disedari, akhirnya Khairuddin Afandi mampu mengumpulkan dana untuk membangun sebuah masjid kecil di daerah tempat tinggalnya. Bentuknya pun sangat sederhana, hanya sebuah pagar persegi empat, ditanda dengan dua menara di sebelah kiri dan kanannya, sedangkan di sebelah arah kiblat ditengahnya dibuat seperti mihrab.

Akhirnya, Khairuddin berjaya mewujudkan cita-cita yang amat mulia itu dan masyarakat di sekitarnya pun kehairanan. Bagaimana Khairuddin yang miskin boleh membina sebuah masjid? Begitulah hebatnya Khairuddin walaupun miskin wang tetapi kaya dengan sifat dermawan, sehingga orang kaya pun tak mampu buat begitu.

Setelah masjid itu tegak, masyarakat tertanya-tanya dan setelah mendengar cerita yang sangat menakjubkan itu, merekapun sepakat memberi nama, “Anggap saja aku dah makan." atau dalam bahasa Turki disebut 'Shanke Yadem'

Subhanallah! Sekiranya orang-orang kaya dan memiliki pendapatan lebih dari kaum Muslimin di dunia, berfikir seperti Khairuddin, berapa banyak dana yang akan terkumpul untuk kaum fakir miskin? Berapa banyak masjid, sekolah, rumah sakit, dan keperluan umat dapat dibangunkan.. Berapa banyak infra struktur yang dapat kita realisasikan, tanpa perlu meminjam ke lembaga atau negara yang memusuhi Islam dan umatnya?

Berapa banyak pembaziran dilakukan, walaupun dalam bentuk makanan, pakaian dan lain-lain? Bukan saja di negara-negara Arab, bahkan di Malaysia juga. Pembaziran dan gaya hidup mewah raja-raja, sultan-sultan, pemimpin-pemimpin, walaupun bertopengkan Islam?

Kalau kaum Muslimin memiliki konsep hidup sederhana, mementingkan kehidupan akhirat dan mengutamakan istana di syurga berbanding rumah di dunia, seperti yang dimiliki Khairuddin Afandi ini, pastilah umat ini mampu meninggalkan yang haram dan syubhat dalam hidup mereka. Mereka pasti mampu mengalahkan syahwat duniawi yang menipu itu.

Sebagai hasilnya, pastilah negeri-negeri Islam akan berlimpah berkah yang Allah bukakan dari langit dan bumi. Tetapi kenyataan adalah sebaliknya.(Q.S. Al-A’raf / 7 : 96) 'Maka ambil pelajaranlah wahai orang-orang yang menggunakan akal yang sehat!

Jadi kewujudan Masjid Shanke Yadem ini sebenarnya mencabar orang-orang kaya, yang mementingkan gaya hidup mewah membazir, tanpa melihat, mensyukuri dan mempelupori usaha-usaha membangunkan agama Allah. mereka sebenarnya tidak menggunakan akal!

(Sumber :Dari buku 'Keajaiban Sejarah Ustmani', oleh Urkhan Mohamad Ali)

Rujukan, sila klik tulisan lalu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails