Saturday, December 17, 2022

Kanun jenayah baru Indo, pihak luar campur tangan?

 

Gambar di atas hiasan sahaja.

1. Wakil PBB di Jakarta dipanggil

JAKARTA, 12 DIS – Kementerian Luar Indonesia memanggil wakil Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di negara itu pada Isnin berhubung kenyataan media yang dikeluarkan pertubuhan itu mengenai kanun jenayah baharu negara itu.

Jurucakap kementerian, Teuku Faizasyah berkata wakil pertubuhan itu dinasihatkan supaya berinteraksi menggunakan saluran yang betul untuk membincangkan sebarang isu.

“Kita harus mengelakkan penggunaan media massa untuk menyampaikan sesuatu perkara sebelum mendapat maklumat yang jelas,” katanya dalam sidang media.

PBB Indonesia, dalam satu kenyataan pada Rabu, menyatakan sebahagian daripada kanun jenayah Indonesia yang disemak semula kelihatan tidak menepati kebebasan asasi dan hak asasi manusia.

Menurut kenyataan itu lagi, beberapa artikel melanggar hak wanita, dan minoriti agama, serta menjejaskan hak kebebasan bersuara dan berpersatuan.

Kanun jenayah baharu yang mengandungi lebih 600 artikel diluluskan Parlimen Indonesia pada 6 Disember setelah bertahun-tahun menggunakan undang-undang warisan penjajah Belanda. – Bernama


2. Pengebom marah dengan kanun jenayah baharu  

Pegawai keselamatan mendapatkan bukti dari motosikal dipercayai milik pengebom. - FOTO Reuters

Bandung: Seorang individu yang dipercayai marah dengan pelaksanaan kanun jenayah baharu Indonesia, mengambil tindakan nekad dalam serangan bom berani mati yang membunuh seorang lagi dan mencederakan sekurang-kurangnya 10 individu lain.

Pengebom berani mati itu dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan yang diilhamkan Negara Islam Jamaah Ansharut Daulah (JAD) dan sebelum ini pernah dipenjarakan atas tuduhan keganasan, kata ketua polis Indonesia Listyo Sigit Prabowo pada sidang akhbar.

Ketua polis berkata penyerang, yang dikenali sebagai Agus Sujatno, dibebaskan pada akhir 2021 dan penyiasat telah menemui berpuluh-puluh dokumen yang membantah kanun jenayah baharu.

"Kami menemui berpuluh-puluh kertas membantah kanun jenayah yang baru disahkan," katanya

Walaupun terdapat peruntukan berasaskan syariah dalam kanun jenayah baharu yang disahkan oleh parlimen pada Selasa, beberapa kumpulan mungkin berasa marah dengan artikel lain yang boleh digunakan untuk membanteras penyebaran ideologi ekstremis, kata penganalisis.Ketua polis Jawa Barat Suntana sebelum ini memberitahu Metro TV bahawa pihak berkuasa telah menemui sebuah motosikal berwarna biru di tempat kejadian, yang mereka percaya digunakan oleh penyerang.

Dilampirkan pada basikal itu adalah nota yang membawa mesej yang mengecam kod jenayah baharu itu sebagai "produk kafir," kata Suntana.

Todd Elliott, penganalisis keselamatan kanan di Concord Consulting di Jakarta berkata kemungkinan serangan itu telah dirancang untuk beberapa lama dan merupakan penolakan ideologi terhadap undang-undang baharu negara itu.

"Walaupun semua perhatian tertumpu pada beberapa peruntukan berlandaskan syariah dalam kanun jenayah dan bagaimana itu merupakan petunjuk penyebaran Islam konservatif di Indonesia, terdapat juga perubahan dalam kanun jenayah yang tidak disokong kumpulan ini.

"Ia termasuk mengharamkan ideologi yang bertentangan dengan ideologi negara, Pancasila, dan itu juga termasuk ideologi ekstremis."

Rakaman video dari tempat kejadian menunjukkan kepulan asap dari balai polis yang rosak, dengan serpihan di tanah.

"Tiba-tiba saya terdengar bunyi letupan... Saya nampak beberapa anggota polis keluar dari balai dan mereka tidak dapat berjalan dengan baik," kata Hanes, seorang peniaga jalanan berusia 21 tahun yang menyaksikan letupan itu kepada Reuters.

Anggota JAD bertanggungjawab atas beberapa siri pengeboman gereja berani mati di kota Surabaya pada 2018.

Serangan itu dilakukan oleh tiga keluarga, yang turut memasangkan jaket berani mati kepada anak-anak mereka, dan membunuh sekurang-kurangnya 30 orang.

Pada tahun 2021, sepasang pengantin baru JAD melakukan serangan bom bunuh diri di sebuah gereja besar di Makassar, namun hanya menyebabkan mereka terbunuh.

Dalam usaha untuk membanteras militan, Indonesia mewujudkan undang-undang antikeganasan baharu yang sukar selepas pengeboman berani mati dikaitkan dengan JAD.

Kumpulan itu, yang kini sebahagian besarnya berpecah, telah dilemahkan dengan ketara oleh gelombang tangkapan oleh agensi antiterorisme dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kata penganalisis.

Disiarkan pada: Disember 7, 2022 @ 5:36pm

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kanun jenayah baru Indo, pihak luar campur tangan?

Betul, memang biadap!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

Heran. Orang Islam tak campur tangan pun urusan gereja, urusan tokong, urusan buddha. Tapi depa dok sebuk campur tangan urusan Islam untuk orang Islam.

Kat Malaysia, dap sebuk campur tangan urusan agama Islam.

Anonymous said...

Betul DAP sibuk busy body hal ehwal isle... tapi Brother dah lama diam bisu yang paling malang ialah UMNo dah jadi bodoh bangang...

puiiiii..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails