Saturday, November 12, 2022

P'raya banjir, Angkoh. Steven Koh & Dr Tanaka Mustafa.

 


1. Angkuh mahu PRU15 musim banjir susahkan rakyat

NIBONG TEBAL: Ketua Penerangan Perikatan Nasional (PN), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendakwa keangkuhan Barisan Nasional (BN) menyebabkan rakyat dibebani pelbagai masalah dan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) tidak dapat berjalan lancar disebabkan bencana banjir.

Sehubungan itu, kata Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkenaan, parti BN perlu ‘dihukum’ rakyat ketika mengundi pada 19 November ini.

Tambah beliau, isu bencana banjir telah dibincangkan secara mendalam dalam Mesyuarat Jemaah Menteri kerana kebarangkalian berlaku banjir amat tinggi akibat hujan lebat dan ribut yang melanda negara ketika ini.

“Hari ini terbukti apa yang telah kita putuskan dalam jemaah menteri adalah berdasarkan fakta dan maklumat agensi berkaitan supaya kita dapat mengelakkan daripada menyusahkan rakyat sekiranya PRU15 berlangsung ketika musim banjir.

“Namun, kedegilan dan keangkuhan UMNO (BN) telah menyebabkan Dewan Rakyat dibubarkan dan pengundi terpaksa menanggung akibatnya.

“Justeru, pada 19 November ini, pengundi mesti menghukum UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang telah menzalimi rakyat akibat situasi semasa hari ini,” katanya selepas berucap pada program Ceramah Perdana di Bandar Tasek Mutiara, di sini malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung persediaan sempena PRU15 selepas beberapa kawasan di seluruh negara dilanda banjir kilat susulan hujan lebat sejak semalam.

Program terbabit turut dihadiri Presiden Gerakan, Dr. Dominic Lau Hoe Chai; Pesuruhjaya Pas negeri, Muhammad Fauzi Yusoff serta calon PN Parlimen Nibong Tebal, Datuk Mansor Othman. – UTUSAN


2. Steven Koh batal kempen bantu mangsa banjir 

Tangkap layar di Facebook Steven Koh.

BUKIT MERTAJAM: Calon PERIKATAN NASIONAL Parlimen Bukit Mertajam, Steven Koh membatalkan kempen pada malam ini bagi membantu mangsa banjir.

Dalam satu hantaran di Facebook Steven Koh P045 Bukit Mertajam yang dimuat naik sejam lalu menyatakan beliau mengarahkan jenteranya membatalkan kempen untuk malam ini.

“Minta maaf semua hari ini saya terpaksa membatalkan semua kempen pilihan raya saya dan mengarahkan jentera yang ada untuk membantu (mangsa banjir).  

“Untuk setakat ini, kita akan bergerak ke tempat-tempat yang terjejas,” kata Steven Koh.

Menurut rakaman yang dikongsikan di Facebook Steven Koh, seramai 15 anggota Jabatan Amal Malaysia negeri Pulau Pinang dan Khidmat Malaysia bersama tiga buah kenderan pacuan empat roda digerakkan ke lokasi terjejas banjir.

Hujan lebat sejak petang tadi di beberapa kawasan di Pulau Pinang menyebabkan beberapa kawasan di Bukit Mertajam dinaiki air mengakibatkan bencana banjir kilat.

Antara kawasan terlibat Machang Bubok, Bukit Teh, simpang tiga Tasek di Junjung, Taman Impian dan beberapa lagi kawasan turut terjejas.

Sedikit mengenai Steven Koh merupakan aktivis yang bergiat aktif dalam kerja-kerja kebajikan di Pulau Pinang.

Semasa pandemik melanda dunia, beliau mengaktifkan My Kitchen sebuah perniagaan atas talian. 

Setiap bungkusan makanan yang dijual akan diambil sebanyak 50 sen diperuntuk kepada sebuah dana khas untuk penyediaan makanan kepada golongan rentan.

Steven Koh juga merupakan satu-satunya calon PERIKATAN NASIONAL daripada Dewan Himpunan Pendukung PAS yang bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-15.

Pencalonan beliau dalam pilihan raya adalah pertama kali dan bakal berdepan penyandang Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim (DAP-PH) dan Ah Pang (BN). –HARAKAHDAILY 11/11/2022


3. Kerana Air - Pelaburan Dan Ekonomi Kelantan Menjadi Terbantut Selama 30 Tahun  


1) Pulau Pinang, Selangor, Pahang, Kedah, Sabah, Sarawak... semuanya diberi geran berbilion-bilion untuk memastikan bekalan air bersih cukup dan sampai kepada rakyat tanpa sebarang gangguan. tetapi, Kelantan dinafikan hak selama 30 tahun untuk mendapat geran dan peruntukan berbilion ini hanya kerana dendam orang politik. 

2) Apabila sistem bekalan air uzur dan lapuk, air tidak dapat disalurkan dengan sempurna - bahkan air menjadi keruh dan kotor - bukan sahaja menyebabkan rakyat Kelantan mengalami kesukaran dalam aktiviti harian, malahan para pelabur luar juga enggan membawa masuk pelaburan ke negeri Kelantan.

3) Antara faktor utama yang pihak pelabur luar mahu masuk melabur adalah kelestarian sumber tenaga dan sumber air. Tanpa sumber tenaga dan sistem bekalan air yang efisien, para pelabur tidak akan mengambil risiko untuk membawa pelaburan masuk ke Kelantan.

4) Lihatlah betapa cemasnya Pulau Pinang apabila mengalami masalah bekalan air (walaupun telah dibantu berbilion-bilionoleh Pusat). Pulau Pinang bimbang pelabur-pelabur industri sedia ada akan lari jika masalah bekalan air tidak diselesaikan. Terbinalah Empangan Mekuang untuk menampung pertambahan penduduk dan industri. MB Kedah acah mahu belat Sungai Muda pun Pulau Pinang sudah gelabah - menandakan bekalan air sangat penting untuk pelaburan dan perindustrian.

5) Maka apa halnya orang sering menyalahkan kerajaan negeri sebagai tak pandai tarik pelaburan, tak reti jana ekonomi, asyik fikir membalak sahaja... padahal industri terutama bidang pembuatan - tak mampu untuk dibawa masuk kerana masalah air - selain kekerapan banjir besar. Bab banjir besar pula adalah satu topik yang lain, yang juga memerlukan bantuan Pusat berbilion-bilion (kerana dinafikan selama berpuluh tahun).

6) Dengan takdir Allah, akhirnya PAS dapat meletakkan seorang menteri di pusat (KASA) atas doa dan rintihan rakyat Kelantan. Menteri KASA daripada PAS dengan pantas dan segera membuat semakan dan akhirnya meluluskan geran awal RM1.7 bilion untuk membina loji-loji baharu di Kelantan.

7) RM7 bilion awal diperlukan untuk menggantikan sistem paip yang uzur dan lapuk di seluruh Kelantan (dianggarkan 4000 km), jika dimulakan hari ini, akan mengambil masa RM40 tahun untuk siap sepenuhnya (jika sejak 30 tahun dahulu diselenggara dengan baik, pastilah masalah air serta kos tidak sebesar ini).

8 ) Kelantan sudah ketinggalan jauh berbanding negeri-negeri lain dalam bidang perindustrian dan pelaburan hanya kerana dendam politik yang bersambung dari satu penggal ke satu penggal yang lain.

9) Untuk selamatkan Kelantan, maka kerajaan pusat haruslah ditadbir oleh pihak yang sehaluan dengan Kerajaan Negeri selepas PRU15 ini, kerana kerajaan negeri belum dibubarkan. Jika BN menang besar, apakah kejadian 1990 dahulu akan berulang kembali? Jika PH menang juga, belum tentu projek yang telah diluluskan akan berjalan baik kerana PH juga ada rekod membatalkan projek besar.

Sekian
Dr Tanaka Mustafa

Komen Weblog Ibnu Hasyim: P'raya banjir, Angkoh. Steven Koh & Dr Tanaka Mustafa.

“Hari ini terbukti apa yang telah kita putuskan dalam jemaah menteri adalah berdasarkan fakta dan maklumat agensi berkaitan supaya kita dapat mengelakkan daripada menyusahkan rakyat sekiranya PRU15 berlangsung ketika musim banjir.

“Namun, kedegilan dan keangkuhan UMNO (BN) telah menyebabkan Dewan Rakyat dibubarkan dan pengundi terpaksa menanggung akibatnya.

“Justeru, pada 19 November ini, pengundi mesti menghukum UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang telah menzalimi rakyat akibat situasi semasa hari ini,” kata Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.  


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails