Thursday, October 13, 2022

X bubar DUN, MB T'ganu hadap Sultan. & Perkasa asnaf.

 


1. MB Terengganu menghadap Sultan, tidak usul bubar DUN

KUALA LUMPUR: Menteri Besar, Dato’ Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar mengesahkan beliau menghadap Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin, hari ini.

Namun, katanya majlis menghadap itu tidak mengusulkan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu.

“Majlis menghadap hari ini hanyalah pertemuan rutin membincangkan hal berkaitan pentadbiran negeri sebelum mesyuarat mingguan exco negeri sepertimana sebelum-sebelum ini,” ujarnya dipetik portal TRDI.my.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Koperasi Pegawai Tadbir Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman, hari ini.

Ahmad Samsuri yang juga Naib Presiden PAS berkata, keputusan sama ada DUN Terengganu dibubarkan atau tidak akan diketahui esok (Khamis) selepas mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat.

Begitu juga, ujarnya dengan dua lagi negeri di bawah pentadbiran kerajaan PAS iaitu Kedah dan Kelantan.

Menurutnya, Mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS pada pagi semalam memutuskan Setiausaha Agung PAS, Datuk Seri Takiyuddin Hassan untuk membuat kenyataan rasmi mengenai perkara itu.

“Saya difahamkan perkara yang dibincangkan semalam akan dibawa ke mesyuarat penuh Jawatankuasa PAS Pusat pada pagi esok di Pejabat Agung PAS di Kuala Lumpur,” katanya yang juga Adun Rhu Rendang. – HARAKAHDAILY 12/10/2022


2. Golongan asnaf terus diperkasa – Idris 

KUALA LUMPUR: Inisiatif demi inisiatif telah dijalankan oleh agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) khususnya Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi membantu dan memperkasakan asnaf.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Idris Ahmad berkata, pendekatan memberi joran daripada ikan, sentiasa diterapkan apabila ingin membantu masyarakat yang memerlukan dan mempunyai kudrat untuk bekerja.

“Hal ini kerana kita mahu para asnaf ini dapat keluar dari kepompong kemiskinan dan menjalani kehidupan yang lebih baik.

“Hari ini merupakan suatu sejarah dan pencetus kepada sebuah kejayaan, apabila sebuah peluang keemasan kepada 2,000 asnaf yang terpilih dan berpotensi serta memenuhi kriteria mendapat pinjaman bermula daripada RM5,000 untuk dijadikan modal,” katanya dalam hantaran di Facebook beliau, hari ini.

Ini susulan beliau bersama MAIWP dan YaPEIM turun kelapangan bagi merasmikan Program Pelancaran Ekonomi dan Keusahawanan Asnaf.

Selain itu juga, ujarnya 2,000 usahawan asnaf yang berpotensi, MAIWP turut menyediakan dana bagi pembelian emas di Akaun Emas YaPEIM (SERY) kepada usahawan asnaf yang secara keseluruhan berjumlah RM20 juta.

Tambahnya, YaPEIM dalam masa sama turut menyediakan peluang latihan dan bimbingan untuk pembangunan usahawan emas serta menjalankan pemantauan khusus berkaitan perniagaan yang dijalankan.

“Didoakan kesejahteraan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung ataupun tidak langsung dalam menjayakan program yang amat bermanfaat kepada masyarakat dan ummah ini,” ujarnya lagi.

Dalam satu lagi hantaran, beliau bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengadakan pertemuan dan ramah mesra bersama Ahli Jawatankuasa Keharmonian Antara Penganut Agama (HARMONI), petang tadi.

Katanya, dalam pertemuan itu, ahli-ahli jawatankuasa telah bertukar pandangan ke arah mewujud dan mengekalkan keharmonian dalam konteks masyarakat majmuk di negara ini.

Menurutnya, tema perbincangan ialah peranan agama dalam memupuk perpaduan dan keharmonian keluarga Malaysia.

Beliau berkata, di dalam Islam, prinsip itu amat jelas seperti di dalam Surah Al-An’aam ayat 108 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Dia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan”. 

Sehubungan itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada semua Jawatankuasa HARMONI yang terlibat menyampaikan pandangan dan buah fikiran ke arah keharmonian Keluarga Malaysia yang saling memahami dan menghormati antara satu sama lain.

“Mudah-mudahan usaha menyemai keharmonian dan perpaduan masyarakat akan membina negara yang sejahtera,” ujarnya lagi. – HARAKAHDAILY 12/10/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tak bubar DUN, MB Terengganu hadap Sultan. Dan membantu perkasakan asnaf, kerana itu adalah kehendak Islam.

Semuanya ini dilakukan kerana pemimpin-pemimpin itu adalah prihatin rakyat.

Al-hamdulillah!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

4 comments:

Anonymous said...

Mamak goreng Melayu Makan. Sorry lah ini kali goreng mamak dah tak laku. Tekak kembang nak muntah.

Dr Mahathir yang juga Pengerusi Penaja Gerakan Tanah Air (GTA), turut menekankan perjuangannya bukan untuk parti, tetapi untuk nasib dan masa depan orang Melayu.

“Kalau parti lari daripada dasar untuk memelihara orang Melayu, saya tidak sokong sebab itu saya keluar daripada UMNO kerana UMNO sudah menyeleweng,” tegas Dr Mahathir.

Senarai kenapa patut ditolak kerajaan PH yang disokong oleh barua barua Melayu yang bersekongkol dengan PH

22 bulan Pakatan Harapan Tun jual semua kepentingan Melayu sepenuh bila menang PRU14:

1)Pecat 17 ribu kaki tangan kontrak.
2)Hapuskan JASA,BTN,SPAD.
3)Pindahkan asset TH 19b ke sykt bawah MOF.
4)Wujudkan Petugas Khas Wan Ji dan gang utk kaji pendidikan Islam & yg bukan Islam boleh bagi pendapat.
5)Jual asset LTAT
6)76% asset ladang TH dijual dan dlm proses.
7)Gugurkan semua dakwaan melibatkan orang mereka. LTTE, kes Terowong, Pembelian Rumah bawah harga pasaran
8)Beri bantuan pada sekolah swasta dan kolej Cina yang berkiblat ke Taiwan dan guna sijil UEC.
9)Potong peruntukan sekolah kebangsaan lebih dari RM500 juta.
10)Jual asset ladang gula Felda.
11)Jual asset strategik Khazanah.
12)Batalkan peruntukan 2.5b untuk bina sekolah di Sabah dan Sarawak
13)Mahu hapuskan elaun kritikal dan pencen Penjawat Awam.
14)Program PLKN dibatalkan.
15)Wujudkan Tabung Harapan dan lesapkan kutipan lebih RM200 juta.
16)Ganti GST dgn SST yg penuh dengan ketirisan.
17)Refund cukai pada pengelak cukai.
18)Pecat 45k kakitangan pencuci dan sekuriti sekolah yang melibatkan lebih 1600 sykt.
19)Program untuk kurangkan Penjawat Awam sebanyak 5%.
20)Hapuskan unit STAGG,STING,STFOC PDRM.
21)PH menjual 12 strategic assets worth -- RM25.6 billion, including IHH Berhad (RM8.42 billion),
- Sapura Upstream (RM3.7 bililon),
- Acibadem Sigort (RM1.25 billion),
- Telco M1 (RM1.65 billion),
- TNB shares (RM1.05 bililon),
- Boustead Plantation (RM1.2 bililon),
- Axiata Digital (RM0.579 bililon),
- BDO Unibank (RM0.415 bililon),
- CIMB (RM0.364 billion),
- Royale Chulan Hotel (RM0.197 bililon) and the Hong Kong Consulate building, sold to a buyer from China (RM1.6 billion).
22) Bailout kedai roti The Loft 10 juta dan dihadiahkan Bandar Malaysia pada tokey Cina bernilai RM20 bilion.
23) Tun semasa jadi PM kerajaan PH beri percuma Pulau Batu Putih pada Singapura sedangkan ada bukti bersurat milik negara. Link bawah ni haah..

https://www-bharian-com-my.cdn.ampproject.org/v/s/www.bharian.com.my/amp/berita/nasional/2021/07/837174/pulau-batu-puteh-sudah-hilang-selama-lamanya?amp_gsa=1&amp_js_v=a6&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#amp_tf=From%20%251%24s&aoh=16290046534991&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.bharian.com.my%2Fberita%2Fnasional%2F2021%2F07%2F837174%2Fpulau-batu-puteh-sudah-hilang-selama-lamanya

Semua ini melibatkan kepentingan Islam Melayu dan Bumiputera dijarah dan dicairkan sehabis mungkin.

Jawatan Peguam Negara belum pernah dijawat oleh bukan Melayu , namun ia telah dapat kepada bukan Melayu melalui Tommy Thomas hasil tangan Mahathir.

Jawatan Menteri kewangan yang selama ini hanya dijawat oleh orang Melayu telah dapat ketangan bukan Melayu

Celah mana Tun tekan kan nasib orang Melayu. Maki hamun orang Melayu bila berkuasa bila tak ada kuasa bukan nak cari Jho Low tapi Tun cari Melayu semula.

Anonymous said...

Contoh berfakta anak Cina Taikun Bangsa Perasuah Vincent Tan... tangkap tanam ladang ganja berkilo... lepas bebas

https://negaramerdeka.com/peguam-negara-dicabar-buka-semula-kes-dadah-libatkan-anak-lelaki-taikun-judi-vincent-tan/

Anak melayu penyanyi ditangkap hukum gantung.

Celah mana Tun pejuang Melayu...!?


Kalau tak ada rasa meluat baik mampos saja


#meluatsampaimuntahhijau

Anonymous said...

Punca kerosakan semua dari kerala. Melayu tidak mudah lupo

Anonymous said...

Besar punya celaka..kerja kotor barua Melayu proksi DAP@Lee Kwan Yew yang terfitnah UMNO yang dapat laba Parti Kaum Cina dan individu kaum Cina yang ramai dari Pulau Pinang. Jho Low lesap dan kaum sedang tepok tangan lihat sesama Melayu bercakaran..!!

Bukan ke ini conflict of interest? . Ini besar punya celaka fitnah tuan puan.!!! Pernah kah MCA Gerakan dan DAP mencemuh dan mengutuk perbuatan Jho Low. Mereka menggangap Jho Low sebagai pejuang yang menghancurkan Melayu dan Parti UMNO.

Sebab apa tindakan tidak diambil terhadap lebih dari 350 penerima duit 1MDB yang bukan dari Umno? Kebanyakan penerima ini dari Pulau Pinang dan mereka telah menerima sejumlah RM780 juta, pada hal orang Umno menerima hanya RM19 juta sahaja.

Senarai Nama Kaum Cina Penerima Wang Rasuah 1MDB. Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah meminta bekas Peguam Negara Tommy Thomas sembunyikan di masa Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri kerajaan pH.

Rahsia DAP menyembunyikan 346 kes melibatkan 346 entiti dan individu yang telah menerima RM307 juta wang 1MDB.

1. Laverage Asia Sdn Bhd 31.5 juta
2. Enr Marketing. 24.3 juta
3. Mega Utilities Sdn Bhd. 18.3. juta
4. Kek Lok Si Tample 12 juta
5. Homewin Renovation n Cons 11.44 juta
6. Music Melody Store. 6.58 juta
7. G Event Managmnt. 2.93 juta
8. Pers Cintai A. Sekitar P. Pinang. 2.65 juta
9. Jaya Printing & Advertising. 1.07 juta
10. MCA Bah Tanjung P.Pinang. 1 Juta
11. Geh Choh Hun. 22.8 juta
12. Oii Teng Seng. 4.55. juta
13. Cheah Kah Chye. 4.4 juta
14. Yeap Chee Cheong 4.4 juta
15. Goh Kheng Huat. 4.2 juta
16. Oii Kheng Hin. 4.01 juta
17. Choo Keng Hock 3.84 juta
18. Toh Lean Seng. 3.5 juta
19. Chong Thong Yeow. 3.24 juta
20. Teh Hun Liang. 3.04 juta
21. Lembaga Union Pinang School 2.25 juta
22. Pinang Chinese High School. 1.25 juta
23. Chung Ling High School. 1 juta
24 J/K Chua Nan School. 0.5 juta
25 Pers Penduduk B. Daya Penang. 0.4 juta
26. Chung Ling High School. 0.25 juta
27. Smjk Phor Tay School Commitee. 0.25 juta
28. Pers Kebudayaan Pangkalan Kota P. Pinang. 0.204 juta
29. MCA Bah Tanjung P. Pinang. 1 juta
30. Parti Gerakan Rakyt Johor. 0.4 juta
31. Parti Gerakan Kelantan. 0.3 juta
32. Parti Gerakan Malaysia. 0.25 juta
33. Parti Gerakan Cameron H/land. 0.2 juta

Bukan ke ini conflict of interest? Jho Low sedang tepuk tangan ketawa terbahak kaum nya yang paling banyak dapat habuan. Barua melayu bertuan DAP@ LeeKwanYew spt Tun sedang diarah bercakaran sesama Melayu. Hina sungguh hidup bila jadi barua mereka..

Entiti dan individu ini kebanyakannya adalah orang Cina dari Pulau Pinang dan kebanyakannya dikaitkan dengan DAP.

Peguam peguam 1MDB kini sedang menyediakan saman terhadap mereka untuk mendapatkan semula RM307 juta ini.

Bulan ini lengkap sudah kaum Jho Low DAP@ LeeKwanYew tumpang gembira tepuk tangan melihat pemimpin Melayu bercakaran berantakan sesama sendiri.

Ini kerja kotor Kartel Kerala tuan puan sekelian.. Ini besar punya celaka fitnah tuan puan.!

Bahana bila pemimpin Melayupercayakan Bangsa Perasuah DAP@LeeKwanYew ini dlm semua urusan kerajaan. Selagi Mafia Kartel Kerala berkuasa 'Bangsa Perasuah' ini kebal undang undang.

Pejuang Melayu..!?

puiii..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails