Tuesday, October 11, 2022

Hanya kurang cerdik politik akan percaya taktik ini..

 


1. Bagaimana PKR mengelirukan rakyat

TERTERA satu iklan berkenaan pencarian calon PRU15 bagi Parti KeAdilan Rakyat (PKR). Dalam syarat yang dinyatakan itu, calon-calon yang berminat untuk memakai bendera PKR mestilah antaranya bersih dari rasuah, dadah dan juga berbagai perkara lain yang menyalahi undang-undang negara. Cuma yang tidak dinyatakan, calon bukan seorang penipu. Jika ini dimasukkan dalam syarat, pastinya tiada calon dari PKR yang layak kerana sejarah telah menjelaskan semuanya.

Sekali pandang, ia seperti iklan yang sangat dekat dengan rakyat, mencari wakil kononnya yang berjiwa rakyat. Dua kali pandang ia kelihatan seperti PKR ketandusan calon yang berkaliber untuk menang. Maka terpaksa mengiklankannya kepada orang luar. Apapun yang anda fikirkan, jangan sesekali lupa untuk memasukkan unsur mengelirukan dalam iklan mencari calon PKR ini. Alah, macam ‘scammers’ mencari downline MLM.

Boleh dianggap mustahil jika dikatakan PKR ketandusan ahli untuk menjadi calon yang sesuai kerana menurut Setiausaha Agung PKR dahulu, permohonan ahli PKR adalah dalam jumlah hampir 80,000 dua bulan. Tetapi sehingga kini, Umno diisytiharkan parti yang mempunyai ahli teramai, walaupun dari kalangan Bumiputera sahaja. PAS pula mempunyai ahli seramai satu juta orang, dan dari kalangan orang Islam sahaja. Manakala ahli PKR diterima dari semua bangsa dan agama.

Yang aku perhatikan mungkin helah mereka ini adalah dalam bentuk kononnya turun ke bawah mencari calon. Sedangkan mereka sudah ada calonnya. Lalu calon yang kononnya mereka tidak kenal itu, yang datang dari marhaen itu sebenarnya telah dipilih awal lagi. Diangkatlah calon itu sebagai wakil marhaen. Dan rakyat yang baru mengundi, terbeliak mata, percaya, melihat peluang sebagai calon dibuka seluas-luasnya kepada semua. Kena jadi ahli PKR, peluang terbuka jadi wakil rakyat. Undi akan diberikan kepada PKR. Walhal calon itu memang kenalan PKR.

Hanya orang yang kurang cerdik berpolitik akan mempercayai taktik ini, yang kelihatannya seperti turun ke akar umbi. Sedangkan kita tahu, di antara pimpinan mereka itu, bukan sahaja ketika pemilihan mahu menjadi calon PRU, malah menjadi calon kepada AJK ranting, cabang dan juga pusat, sehingga bertumbuk, melempar kerusi sesama mereka. Undi dikira berkali-kali, pemenang pula bertukar ganti pada setiap kiraan semula, yang sebelum itu dalam PRU, mereka pertikaikan SPR.

Sewaktu mereka menang tahun 2008 di Selangor, calon PKR di Pelabuhan Klang, Badrulhisham Abdullah keluar parti setelah menang kerusi itu dan menjadi ADUN Bebas sebelum menyertai Umno. N. Gobalakrishnan bekas Ahli Parlimen Padang Serai kembali kepada MIC. Adun Bukit Selambau V. Arumugam hilang kepercayaan terhadap Anwar.

ADUN Pemanis, Dr Chong Fat Full juga keluar parti. Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Seri Zahrain Hashim dan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Mohamad Fairuz Khairuddin, juga melepaskan jawatannya. Jangan lupa calon kes pil kuda di Bukit Besi, yang menyaksikan kes saman yang dikemukan terhadap Presiden PAS, yang akhirnya mahkamah memutuskan plaintif kalah dan membayar kos.

Banyak lagi senarai nama-nama calon PKR yang melompat, hilang keyakinan, terkejut dengan pimpinan parti mereka, ketika itu. Semenjak dahulu lagi, pimpinan utama PKR seperti Chandra Muzaffar, Dr Sidek Baba, Datuk S. Nallakaruppan, Datuk Marina Yusof dan ramai lagi mufaraqah dengan PKR. Apa lagi isyarat yang kita mahukan bagi menunjukkan teruknya kepimpinan PKR ini. Lalu mereka tiba-tiba mengeluarkan iklan bagi mencari calon yang berwibawa dan ‘winable’? Yang mereka kenal lama dahulupun kena kencing, apalagi yang baru kenal.

Logikkah, pilih orang luar, ketepikan orang sendiri, sedangkan perjalanan tangga politik adalah melalui akar umbi, dikenali, disenangi, disayangi, dipercayai. Nampaknya PKR sanggup menggadaikan nasib pengundi mereka ke tangan orang yang bukan dari partinya, tidak dikenali mungkin. Lalu apa peranan pimpinan PKR yang ada sekarang yang mereka puji sebagai wakil rakyat yang terbaik itu? Semudah itukah mereka ditukar? Dan sekarang Rafizi mahu membuat akujanji tidak melompat parti seperti PAS laksanakan baiah yang mereka keji dahulu.

Pelik? Jangan pelik, kerana ‘scammers’ akan menggunakan cara yang dianggap paling baik, bagus dan mulia pada penglihatan mata orang biasa. Lalu mereka menjual produk palsu mereka dengan berbagai kempen menipu. Siapa yang membelinya, akan terkena. Jadilah pengundi yang bijak dengan menjauhi PH. Sebab nanti, kena tipu lagi dengan macam-macam manifesto.

Cuba lihat syarat akhir, tidak berhutang dengan parti. Calon dia yang kalah PRU dulu yang guna duit PAS, dah bayar hutang ke belum woii?

MOHD NASIR ABDULLAH – HARAKAHDAILY 7/10/2022

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri. 


2. 

Siren bahaya di Parlimen Kapar  

WARTAWAN akhbar The China Press membuat analisa berkenaan kerusi Parlimen Kapar, Selangor menjelang PRU15.

Kata beliau Parlimen Kapar yang kini mempunyai 131,831 pengundi berdaftar ibarat pintu buat kubu besar PH di Selangor. Kapar kata beliau adalah pintu kubu yang perlu dipertahankan, jangan sampai ditembusi. Kapar kini diwakili PKR.

Menurut beliau lagi jika berlaku kerjasama antara Umno dan PAS dalam PRU15 nanti Kapar berada dalam kedudukan yang sangat berbahaya.

Kerana jika Kapar roboh ia akan memberi kesan domino ke atas kawasan persisiran pantai Selangor dari Pelabuhan Klang sehinggalah ke Sekinchan.

DUN Sekinchan yang terletak dalam Parlimen Sg Besar merupakan kubu DAP di Utara Selangor, kawasan Speaker Ng Suee Lim yang dimenanginya dengan majoriti 2,844 undi.

Jika berlaku kerjasama Umno PAS menurut analisanya bukan sahaja Parlimen Kapar akan jatuh tetapi juga DUN Sekinchan.

Kapar ini dulu dimenangi calon PKR dengan majoriti besar 16,306 undi mengalahkan calon PAS dan BN.

Akan tetapi jika dilihat pada keputusan PRU berkenaan, kiranya dicantum undi Umno dan PAS dengan anggapan berlaku kerjasama calon MN berpotensi menang dengan majoriti 10,106 undi.

Malah bukan sahaja Parlimen Kapar dan DUN Sekinchan sekitar jajaran yang beliau sebut bakal jatuh,  Parlimen Kuala Selangor juga boleh tumbang dan beberapa DUN di sekitar 4 Parlimen dari Kapar ke Sg Besar itu. 

Demikianlah gerunnya mereka jika Penyatuan Ummah berjaya menyatupadukan parti-parti teras Melayu Islam, PH bakal tumbang di Selangor. Jangan persiakan kekuatan yang ada.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 11/10/2022  

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails