Sunday, October 09, 2022

Bajet 2023 syiar Islam jadi keutamaan. Tolak rasuah kapitalis.

 


1. Bajet 2023 bukti pembangunan syiar Islam jadi keutamaan

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Idris Ahmad berkata, Bajet 2023 membuktikan bahawa pengurusan dan pembangunan syiar Islam sentiasa menjadi senarai keutamaan Kerajaan Persekutuan.

Menurutnya, bagi Hal Ehwal Islam, RM1.5 bilion diperuntukkan bertujuan memperkasakan lagi pengurusan, pembangunan dan pengimarahan Islam di negara ini.

“Tentunya, Bajet kali ini membuktikan bahawa pengurusan dan pembangunan syiar Islam sentiasa menjadi senarai keutamaan Kerajaan Persekutuan,” ujarnya menerusi Facebook beliau, malam ini.

Beliau menambah, beberapa inisiatif berkaitan dengan hal ehwal Islam telah dibentangkan, antaranya bagi sektor pendidikan, RM150 juta diberikan kepada Institusi Tahfiz, Pondok Berdaftar dan Sekolah Agama Rakyat.

Katanya, ia menunjukkan peningkatan daripada Bajet 2022 lalu yang menyediakan peruntukan sebanyak RM140 juta. 

Selain itu, ujar beliau pembayaran one-off bernilai RM500 melibatkan sejumlah wang RM36 juta kepada Murabbi Ummah yang terdiri daripada guru-guru KAFA, takmir, imam, bilal, siak, noja dan marbut.

“Bayaran ini melibatkan seramai 72,000 orang. Ini sebagai tanda keprihatinan dan penghargaan kerajaan buat semua Murabbi Ummah yang berjasa menegakkan syiar Islam di Malaysia,” katanya lagi.

Beliau berkata, melalui Bajet 2023 ini juga, kerajaan terus berusaha untuk merangsang pembangunan Industri Halal di Malaysia.

Tambahnya, sejumlah RM92 juta diperuntukkan bagi pembangunan halal di dalam negara mahupun global termasuklah inisiatif mengupayakan warga OKU melalui Wakaf Halal PKS OKU.

“Alhamdulillah, saya mewakili seluruh 14 agensi Islam menyambut baik peruntukan yang diberikan melalui Bajet 2023.

“Dengan harapan besar peruntukan yang diberikan dapat dimanfaatkan sebaiknya sepenuh integriti dan berwibawa. Insya-Allah,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau mengucapkan sekalung tahniah kepada Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz bersama #TeamMoF atas pembentangan Bajet 2023.

Pretang tadi, Tengku Zafrul telah membentangkan Bajet 2023 di Dewan Rakyat yang keseluruhannya berjumlah RM372.3 bilion. – HARAKAHDAILY 7/10/2022


2. Rasuah, jutawan hartanah di Vietnam ditahan  


HANOI: Seorang jutawan hartanah Vietnam ditahan kerana disyaki melakukan penipuan kewangan, sewaktu negara itu sedang memperketatkan penguatkuasaan anti rasuahnya.

Kementerian Keselamatan Awam, dalam satu kenyataan hari ini, mengesahkan Truong My Lan, yang juga pengerusi Kumpulan Van Thinh Phat Holdings yang berpangkalan di Bandar Ho Chi Minh, ditahan.

Dia dituduh mengeluarkan bon secara haram untuk mengumpul bertrilion dong (berpuluh juta ringgit) daripada pelabur dalam tempoh 2018-2019.

"Siasatan lanjut sedang dijalankan untuk membongkar penipuan itu," kata kementerian terbabit.

Syarikat milik Lan bagaimanapun tidak menjawab permintaan Reuters untuk mendapatkan komen.

Vietnam baru-baru ini memperluaskan usaha anti rasuahnya dengan beberapa siri penangkapan korporat berprofil tinggi, termasuk broker saham terkemuka, pemaju hartanah dan juga pengawal selia.

Kementerian juga berkata, tiga lagi yang dituduh terbabit dalam kes Lan turut ditahan.

Tambahnya, semalam terdapat penyelewengan dalam pengambilalihan Van Thinh Phat Holdings terhadap beberapa lot tanah milik kerajaan di lokasi utama di pusat Bandar Ho Chi Minh.

Khabar angin mengenai penahanan Lan yang bertebaran di media sosial minggu ini turut mencetuskan panik terhadap operasi di Saigon Joint Stock Commercial Bank (SCB) kerana disyaki terdapat hubungan antara Lan dan bank itu.

Bank pusat Vietnam hari ini mengeluarkan kenyataan untuk meyakinkan pendeposit di SCB dan turut berkata, mereka sedang memantau keadaan di sana.

"Bank Negara Vietnam mengesahkan bahawa ia akan mempunyai penyelesaian dan dasar mengikut undang-undang untuk memastikan hak serta kepentingan pendeposit, mengekalkan kestabilan SCB khususnya dan sistem institusi kredit secara amnya," kata bank pusat itu dalam kenyataan.

SCB, dalam satu kenyataan hari ini, memaklumkan Lan tidak memegang sebarang jawatan pengurusan atau eksekutif di bank itu dan penahanannya tidak menjejaskan operasinya.

"SCB berjanji untuk mematuhi prosedur dan mempunyai sumber yang mencukupi untuk memastikan hak serta kepentingan pendeposit selain hak dan kepentingan rakan kongsi serta pelanggannya," katanya. - REUTERS

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bajet 2023 syiar Islam jadi keutamaan. Tolak rasuah kapitalis.

Islam menolak idiologi kapitalis, komunis, sosialis, demokratis pura-pura, seperti DAP-PAP di Malaysia-Singpura. Di negara-negara idiologi tersebut menjadi tempat jenayah 'rasuah' bersarang. 

Kerana itu Islam menentang rasuah. Sehingga lahir 'kerajaan sifar rasuah' di Kelantan. Bukan macam DAP baru perintah Pulau Pinng sudah terkenal 'kerajaan terowong tak siap' atau 'busuk tahi babi'.

Oleh ini, pencinta-pencinta Islam perlu dan wajib menolak parti DAP dalam PRU 15 akan datang ini.

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

5 comments:

Anonymous said...

Semua Perdana Menteri Mahathir kacau , Sejak bila Mahathir sayang UMNO dan Ismail Sabri?

Kedudukan Ismail Sabri terancam? Tun kata Mat Hassan jadi PM..!?

Sejak bila Mahathir Sayang Perdana Menteri UMNO?

Mahathir membuat kenyataan baru2 ini bahawa UMNO berpeluang memenangi pilihanraya ke15 , namun kedudukan Ismail Sabri terancam kata nya.

Sambil itu Mahathir mahu menafikan UMNO sememang dihati rakyat dengan menyatakan kemenangan UMNO kerana ada wang yang banyak dan bukan kerana rakyat benci Pakatan Harapan dan Mahathir sekaligus.

Lingkup kan boboi abis lah melingkup legasi haramjadah ini

Anonymous said...

Goreng mamak Kerala sampai kr Peranchis

Khairuddin Hasan balaci Atok kenyataan wartawan luar negara Tom Wright dan Bradley Hope tidak tepat serta tidak berasas sama sekali.

https://www.thethirdforce.net/wartawan-sah-berbohong-saya-sendiri-hadir-buat-laporan-di-ibu-pejabat-fbi-perancis-minta-jejak-jho-low/

Kidin Asan balaci kuda tua Tun Mahathir dakwa dia sendiri telah pergi membuat laporan ke Ibu Pejabat FBI di Leon, Perancis serta merekodkan laporan bertulis kepada pihak CIA di New York, Amerika Syarikat untuk meminta pihak penguatkuasa undang-undang ini menyiasat kes skandal 1MDB seterusnya menjejaki penyangak Jho Low untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Perdana Menteri Malaysia pada waktu itu iaitui Tun Dr Mahathir Mohamad, saya terbang buat kali kedua ke Ibu Pejabat FBI di Peranchis dan Ibu Pejabat CIA di New York untuk terus berusaha menjejaki Penyangak Jho Low untuj cuba sedaya-upaya membawa beliau pulang ke Malaysia.. puiiii

Goreng mamak Kerala sampai ke Perancis Llon nak tangkap Jho Low...!!

Agak agak sikit lah kau nak goreng mamak ni.. PDRM ya tido takkan nak malukan dan salahkan Polis Perancis pulakkk...!! Alahaiiii

Goreng mamak dah tak laku dah tekak rakyat dah kembang meluat nak muntah..!!

Orang bodo walau Tun saja yang percaya goreng mamak ni..

#gorengmamaksmpiperanchispuiii

Anonymous said...

Mamak kerala geng ph. Ph ada dapig. Dapig ada pkr dan pan. Nanti org melayu jadi pkr dan pan. Rosak teruk. Labun tolak rasuah. Tapi bibir jer. Dapat kuasa rasuah lagi kuat.

Anonymous said...

Skandal Politik Azmin Ali Muncul Syarikat RM2.00 sebagai Pemegang Konsesi Dalam Kuari Hutan Simpan Bukit Lagong Selangor.

Menurut maklumat, individu yang menandatangani keputusan asal untuk melesenkan kuari sebelah ini adalah bekas menteri besar Selangor, Azmin Ali.

Azmin meletak jawatan berikutan kemenangan PH pada Jun 2018 untuk digantikan oleh timbalannya Amirudin Shari.

Rancangan pemusnahan sebahagian besar kawasan Hutan Simpan Bukit Lagong di Selangor hari ini membawa kebimbangan penduduk kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Selepas moratorium diluluskan ke atas pemusnahan tanpa henti hutan semula jadi wilayah itu oleh kerajaan negeri PKR yang baharu pada 2010, dalam satu kenyataan pada penghujung bulan lalu telah diakui bahawa dalam tempoh 2018 dan 2019 sejumlah 19 kawasan kuari dengan keluasan 800.50 hektar telah diluluskan oleh Azmin di Hutan Simpan Bukit Lagong, atas alasan mereka akan menyediakan bahan untuk stadium baharu dan projek lain di Selangor dan Lembah Klang.

Mereka termasuk beberapa syarikat shell dengan modal berbayar serendah modal syarikat RM2.00, RM3.00, RM25.00 dan RM100.00, menimbulkan persoalan yang sah tentang pelaburan dan pengalaman yang akan mereka bawa dari segi pembalakan dan penggalian tanah?

Jernih Jasa Intan Sdn Bhd (dianugerahkan Plot 12), dua daripada pengarah merangkap pemegang saham adalah penyokong setia dan pekerja Azmin dan Setiausaha Politik utamanya, Muhammad Hilman Idham.

Mereka ialah Razali bin Ramly (dilantik Januari 2017) dan Khairul Afiq Bin A Rahim (dilantik November 2020) yang kedua-duanya meninggalkan jawatan PKR di bahagian Gombak untuk mengikuti Azmin dan Hilman

Anonymous said...

Setakat ni kerajaan negeri yg diperintah oleh pas, terbukti tiada rasuah. Dah lebih tiga puluh tahun pas di kelantan, tiada adun yg dikaitkan dengan rasuah. Bahkan menteri besar kekal dengan gaya hidup yg biasa. Biar pun datang fitnah bertubi tubi, tiada dakwaan rasuah.

Jom sokong parti yg bersih dan bebas rasuah. Jom ramaikan pimpinan pas di peringkat negara. Kita ramaikan lagi pimpinan pas. Kerana jika mahukan zero rasuah pilih pimpinan yg tidak makan rasuah. Pimpinan pas bukan saja bebas rasuah, malah cekap buat kerja.

Beza dengan pee hancing, buat kerja merapu tapi bercakap banyak. Orang ni tak betul, orang tu tak betul. Rupanya mereka yang tak betul.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails