Monday, August 08, 2022

'Musang King' filem M'sia-K/Pop, 'Patuh Syariah'?

 

Yusuf Bahrin dan Fimie Don bersama barisan pelakon filem bergenre aksi, The Lord Musang King arahan Lee Moon Ho. - NSTP/Rohanis Shukri

HALAMAN HIBURAN

'Musang King' gabungan bintang Malaysia, K-Pop

KUALA LUMPUR: Berdasarkan 'kegilaan' rakyat Malaysia terhadap industri K-Pop dan mahu mempertingkatkan sektor pelancongan negara mendorong syarikat produksi, Hundred Years Popcorn Production menghasilkan filem aksi berjudul The Lord Musang King.

Apa yang menarik, ia bukan sahaja menyatukan dua negara iaitu Malaysia dan Korea Selatan, malah mengetengahkan raja buah iaitu durian berkualiti tinggi, Musang King sebagai duta menjayakan misi produksi berkenaan.

Memperincikan pembikinan filem itu, Penerbit Eksekutif, Ong Peng Chu, berkata impian menggabungkan dua negara dalam satu naskhah filem tercetus selepas dia dan pengarah filem, Lee Moon Ho yang juga warga Korea Selatan menikmati durian Musang King.

"Kami memang peminat durian Musang King dan ada makan bersama, dua bulan lalu. Melihat Moon Ho begitu berselera menikmati raja buah itu mencetuskan idea untuk menghasilkan filem usaha sama antara Malaysia dan Korea Selatan, sekali gus menjadikan Musang King sebagai subjek utama.

"Lagipun, kita belum ada filem yang menggabungkan Malaysia dengan Korea Selatan, berbanding negara serantau lain. Jadi, saya meminta Moon Ho mengarahkan filem The Lord Musang King memandangkan kami sudah lama berkenalan dan dia juga banyak menghasilkan filem di China.

"Walaupun agak sukar meyakinkannya, akhirnya dia bersetuju menerima tawaran selepas melihat kejayaan beberapa filem terbitan Malaysia seperti Paskal The Movie," katanya kepada BH Online.

Berbekalkan modal RM2.5 juta, Peng Chu berkata, filem The Lord Musang King itu akan menampilkan pelakon dari Malaysia dan Korea Selatan, manakala lokasi penggambaran akan dibuat sepenuhnya di Malaysia.

"Saya terharu, kebanyakan kru dan penggiat seni yang terbabit dalam pembikinan filem termasuk Moon Ho tidak meletakkan bayaran tinggi kerana mengenangkan persahabatan yang terjalin.

"Begitu juga bayaran pelakon dari Korea Selatan disifatkan sangat rendah. Walaupun kos pembikinan tidak semahal filem usaha sama lain, kami mengutamakan soal kualiti.

"Kami menggunakan peralatan diimport dari China dan teknik Imej Janaan Berkomputer (CGI) untuk filem ini.

"Bagaimanapun, saya memohon dana Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) untuk promosi dan pemasaran," katanya pada majlis pelancaran filem The Lord Musang King di Park 28, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, baru-baru ini. 

Zahidi (tiga dari kiri) ketika gimik majlis pra pelancaran filem The Lord Musang King di Mutiara Damansara, baru-baru ini. - NSTP/Rohanis Shukri

Majlis pelancaran disempurnakan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin.

Filem menggunakan tiga bahasa iaitu bahasa Melayu, Inggeris dan Korea ini menampilkan pelakon Malaysia seperti Yusuf Bahrin, Harissa Adlynn Halim, Fimie Don, Azri Sabri, Hafizuddin Fadzil dan Jay Iswazir, manakala pelakon dari Korea Selatan pula adalah Kim Bo Yeon dan Kwak Dong Hyuk.

Peng Chu berkata, dia menawarkan watak dalam filem kepada dua pelakon senior iaitu Datuk M Nasir dan Datuk Awie, tetapi mereka terikat dengan komitmen lain.

"Awie kelihatan berminat, tetapi akan menunaikan umrah pada 10 Ogos ini. Walaupun mengetengahkan muka baharu, mereka terlebih dahulu menjalani latihan yang agak ketat," katanya.

Ditanya sejauh mana keyakinan terhadap sambutan bakal diterima peminat dalam dan luar negara, Peng Chu bersikap positif dalam hal itu.

"Sejujurnya, pada peringkat awal saya juga sangsi apakah wujud keserasian di lokasi penggambaran.

"Bagaimanapun, berdasarkan pengalaman membawa penyanyi dari Korea Selatan, Kim Dong Gyun ke Malaysia berduet dengan Wany Hasrita yang diterima ramai memberi keyakinan saya juga boleh melakukan perkara sama untuk filem ini.

"Situasi lain menambahkan keyakinan saya adalah apabila banyak platform Over-The-Top (OTT) dari luar negara, termasuk pengedar antarabangsa begitu berminat dengan filem ini selepas mengadakan perbincangan," jelas Peng Chu.

The Lord Musang King mengangkat kisah Haikal, anak pekebun durian yang berjaya, namun diperdaya dan dipenjarakan. Demi menyelamatkan Haikal, bapanya, Samad membuat perjanjian dengan syarikat perdagangan antarabangsa untuk membebaskan anaknya.

Namun, Samad dibunuh 'taikun' Korea Selatan ketika cuba membebaskan anaknya. Selepas menyedari kejadian sebenar, Haikal tampil menuntut bela atas kematian bapanya.

Penggambaran di Malaysia bermula Khamis depan selama 21 hari.

Komen Weblog Ibnu HasyimBerdasarkan 'kegilaan' rakyat Malaysia terhadap industri K-Pop dan mahu mempertingkatkan sektor pelancongan negara maka lahirlah filem 'Musang King' gabungan bintang Malaysia, K-Pop.

Apapun, disiplin 'patuh syariah' dalam dunia hiburan di negara umat Islam Malaysia ini perlu diambil kira. 

Insya Allah, berkat!


Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

Soldiers Of Allah 1924 Rap, Learn your history


Soldiers Of Allah (No Compromise)


Soldiers of Allah - Vocal Nasheed - Muhammad & Ahmed Muqit 



Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Jom pakat pakat sokong pas.
Islam dapat ibadat pun dapat.
Agama dapat politik pun dapat.
Dunia dapat akhirat pun dapat.
Harta dapat berkat pun dapat.
Infaq dapat pahala pun dapat.
Rasuah tiada rakyat pun selesa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails