Thursday, August 11, 2022

Hari Kucing Sedunia & Abu Hurairah RA

 

8 Ogos ialah Hari Kucing Sedunia, Mengapa?

Makhluk kecil tetapi bijak ini telah lama hidup sebagai ahli keluarga dengan manusia. Mereka juga membuatkan manusia ketawa dengan aksi comelnya, rakan-rakan kecil berbulu ini, maka lahirlah Hari Kucing Antarabangsa.

Pada mulanya, Hari Kucing Antarabangsa telah diasaskan oleh IFAW atau Badan Amal Antarabangsa untuk Kebajikan Haiwan untuk menghormati dan menghormati kucing pada tahun 2002. Sambutan ini diumumkan untuk mengetengahkan kaedah melindungi kucing daripada keganasan.

Cara meraikan Hari Kucing Antarabangsa ialah dengan mengambil kucing atau kucing terbiar dari tempat perlindungan tempatan anda. Terdapat banyak anak kucing miskin yang tidak mempunyai apa-apa makanan selama berhari-hari. Kebanyakan kucing ini mati kerana kekurangan perlindungan daripada keadaan cuaca yang melampau atau didera oleh manusia.

Kajian: Kucing Lebih Berisiko Dijangkiti COVID-19 Berbanding Anjing.

Para saintis menganalisis serum darah 239 kucing dan 510 anjing peliharaan yang dikumpulkan antara pertengahan April dan pertengahan Jun 2020, mencari antibodi yang menunjukkan jangkitan SARS-CoV-2 sebelumnya.

Keputusan menunjukkan bahawa 8% kucing menunjukkan bahawa mereka mempunyai antibodi kepada jangkitan SARS-CoV-2, tetapi kurang daripada 1% anjing dijangkiti COVID-19. Ini menunjukkan bahawa virus itu boleh disebarkan antara spesies, dan kucing lebih cenderung untuk menangkap dan dijangkiti daripada anjing.

“Oleh kerana haiwan peneman boleh menjadi sumber pelbagai jenis penyakit berjangkit, menentukan sejauh mana dua spesies haiwan peliharaan paling popular di Amerika Syarikat terdedah kepada SARS-CoV-2 – dan sejauh mana penyakit itu berleluasa di kalangan mereka – boleh mempunyai kesan yang ketara. kesan terhadap kesihatan manusia dan haiwan, kata ahli biologi molekul Hinh Ly dari Universiti Minnesota.

Penemuan ini hanyalah sebahagian daripada gambaran besar yang mula dihimpunkan oleh penyelidik mengenai haiwan dan COVID-19.

Zaman Pemerintahan Islam, mengapa Abu Hurairah sahabat Nabi digelar 'Bapa Kucing'?

Abu Hurairah RA adalah seorang sahabat yang paling banyak meriwayatkan Hadis daripada Nabi Muhammad. Namanya ketika Jahiliyah ialah 'Abdu al-Shams bin Sakhr, (Hamba kepada matahari) kemudian apabila dia memeluk Islam, Nabi memberi namanya Abdul Rahman dan memanggilnya Abu Hurairah.

Beliau dari suku ad-Dusi, suku yang menerima dakwah Islam melalui sahabat Tufail al-Dusi. Dia antara yang terawal menerima pelawaan Tufail. Pada tahun ketujuh Hijrah, beliau pergi ke Madinah bersama rombongan Tufail bin Amru ketika berumur 28 tahun untuk bertemu Rasulullah dan menyatakan keislamannya. Selepas itu, beliau terus berdampingan dan menjadi pertemuan dengan Nabi Muhammad SAW.

Walaupun hanya tiga hingga empat tahun bersama Rasulullah berbanding sahabat yang lain, namun kegigihannya menghafaz hadith-hadith Nabi dan kerap bermesra dengan baginda membolehkan baginda meriwayatkan lebih 5000 hadith dalam tempoh empat tahun itu.

Mengenai gelarnya Abu Hurairah, Hurairah berasal dari kata Hirr artinya kucing, Hurairah adalah ism tasghir untuk hirr yang ertinya anak kucing. Dia dipanggil begitu kerana dia sering melihat kucing bersamanya.

Dia berkata: "Saya pernah memelihara haiwan ternakan keluarga saya, dan saya membela seekor kucing kecil, pada waktu malam saya meletakkannya di bawah pokok, apabila siang hari saya membawanya berjalan bersama saya, saya bermain dengannya dan mereka menghamparkan saya kerananya" .

Gelaran itu juga disebabkan sifat peribadinya: Dia seorang yang lemah lembut dan berbudi bahasa, periang dan jenaka. Baginda sangat menyayangi Nabi Muhammad SAW, sehinggakan jika baginda merindui baginda, baginda tidak akan merasa tenang sehinggalah baginda dapat berjumpa, berjumpa dan tinggal bersama baginda.

Selepas kewafatan Nabi, Abu Hurairah, pada zaman Khalifah Abu Bakar al-Siddiq, beliau menyertai perang riddah menentang golongan murtad, kemudian menyertai perang menentang Parsi pada zaman Khalifah Umar r.a. Beliau dilantik sebagai gabenor Bahrain semasa pemerintahan Umar al-Khattab.

Setelah selesai pemerintahan Khalifah Umar, beliau kembali ke Madinah, tinggal di sana mengajar hadis dan mengeluarkan fatwa kepada murid-muridnya seperti Anas bin Malik, Hassan al-Basri dan lain-lain. Beliau meninggal dunia pada tahun 59 H, ketika berumur 78 tahun dan dikebumikan di tanah perkuburan al-Baqi'.

RUJUKAN:

1) Al-Mubarakfuri, Abdul Rahman (n.d.) Tuhfah al-Ahuzi Syarah Jami 'al-Tirmidhi. Beirut, Dar al-Kutub al-Silmiah.

2) Al-Zahabi, Shamsuddin (1985). Siyar A'lam al-Nubala'. Beirut, Muassasah al-Risalah.

3) Al-Asqalani, Ibn Hajar (1995). Al-Isabah fi al-Tamyiz al-Sahabah. Beirut. Dar al-Kutub al-Silmiah.


Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

Soldiers Of Allah 1924 Rap, Learn your history


Soldiers Of Allah (No Compromise)


Soldiers of Allah - Vocal Nasheed - Muhammad & Ahmed Muqit 



Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails