Friday, July 29, 2022

Bank susu ibu patuh syariah pertama di Malaysia.

 


1. Penubuhan bank susu ibu mampu perkasa maqasid syariah

SAYA menzahirkan sokongan penuh terhadap penubuhan bank susu ibu, Pusat Susu Bonda Halimatusaadiah yang merupakan bank susu ibu patuh syariah pertama di Malaysia. 

Pelbagai aspek berkaitan syariah telah diberi perhatian antaranya sumber susu, kekerapan kekenyangan bayi, ibu-ibu menderma susu ibu secara sukarela kepada bayi-bayi yang memerlukan dan keluarga bayi serta penderma perlu mengenali antara satu sama lain selain wajib mendapat keizinan suami. 

Langkah ini membawa maslahah yang amat besar kepada masyarakat terutama bayi-bayi yang dilahirkan secara pramatang. Hal ini kerana, susu ibu yang dihasilkan dapat menyelamatkan nyawa bayi pramatang selari dengan maqasid lima, menjaga nyawa (hifz nafs) dalam masa yang sama, SOP yang dijaga ketat mampu memelihara kesucian hubungan mahram susuan itu sendiri sekali gus mampu mengelak percampuran nasab secara syarie seperti mana firman Allah taala dalam surah an-Nisa’ ayat 23;

وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَة

“Dan (diharamkan juga kamu mengahwini) ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu.”

Tambahan pula, susu ibu bukan sahaja diperlukan oleh bayi pramatang malah ia juga diperlukan kepada bayi yang kematian ibu serta ibu yang mempunyai penyakit dan sebagainya. Hal ini kerana, susu ibu mengandungi segala jenis zat yang diperlukan oleh bayi. 

Justeru, saya menyeru semua pihak terutama pihak kerajaan untuk menyahut usaha ini agar ia mampu diperluas dengan lebih banyak pusat bank susu ibu patuh syariah ditubuhkan. Hal ini bagi memastikan lebih banyak nyawa bayi pramatang khususnya, dapat diselamatkan sekali gus Maqasid Syariah iaitu menjaga nyawa (hifz nafs) dan menjaga nasab (hifz nasab) dapat diperkasakan. 

Islam Menyatukan Ummah”

YB SHAHARIZUKIRNAIN ABDUL KADIR

Ahli Parlimen Setiu – HARAKAHDAILY 28/7/2022


2. Bank Susu selari usaha wujudkan Keluarga Malaysia

PUSAT Susu Bonda Halimatussadia sebagai ‘Bank Susu’ patuh syariah merupakan satu lagi inisiatif penting dan bersejarah yang sangat terpuji lagi perlu disokong bersama oleh seluruh ahli Keluarga Malaysia.

Difahamkan ia ditubuhkan dari penyelidikan meluas termasuk mewujudkan prosedur operasi standard (SOP) yang komprehensif bagi mematuhi Maqasid Syariah terutama dalam memelihara keturunan.

Menariknya ia tercetus dari ibrah bonda susuan Nabi Muhammad S.A.W dan melibatkan bersama antara pakar-pakar di bidang agama dan perubatan serta pelbagai proses yang melibatkan penggunaan teknologi masa kini.

Hebatnya, usaha besar ini bukan sahaja akan memenuhi aspek kebajikan terutama membantu para ibu yang kekurangan susu badan, tetapi juga ke atas perkembangan atau tumbesaran bayi untuk mendapat gizi terpenting ini.

Malah, ia juga satu bentuk sumbangan daripada ibu-ibu ‘berkemampuan’ yakni memiliki susu badan yang banyak untuk meraih pahala, sekali gus membina hubungan persaudaraan dan kasih sayang dengan keluarga lain.

Melalui usaha positif pusat ini nanti akan memberi keyakinan kepada para ibu bapa untuk memiliki zuriat tanpa bimbang bebanan penyusuan hingga tercapai kebanggaan Rasulullah S.A.W memiliki umat yang ramai.

Dari idea hebat berpedomankan sunnah ini juga diharap bakal mencurah berkat daripada Allah S.W.T dengan harapan akan terbentuk masyarakat yang sentiasa taat dan patuh kepada ajaran Islam.

Semoga ia disokong oleh semua pihak untuk menjayakannya.

“Islam Menyatukan Ummah”
“Islam Memimpin Wanita Sejahtera”

USTAZAH SALAMIAH MOHD NOR


Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 05 - Lagu Klasik Melayu Lucah, Bunuh&Syirik?

AYO KEZAMBO: 

Petikan filem P.Ramlee "Panggilan Pulau" (1953)    

-Lagu Klasik Melayu Lucah?


Ismail Haron: Dendamku Kerana Maria.wmv -Bunuh?


Ismail haron: kutiada minta lahir di dunia  -Syirik?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails