Monday, July 25, 2022

Artis Zhao Liying, anak petani kampung di China..

 

Zhao Liying, anak petani dari kampung dijuluki Ratu Rating Drama China Foto: dok. Weibo
HALAMAN HIBURAN

KL/IH: Zhao Liying ialah pelakon terkenal China yang pernah bermain dalam banyak drama dan filem popular. Hampir sentiasa berjaya dalam menjalankan peranannya, wanita berusia 33 tahun itu kemudiannya digelar Ratu Penilaian Drama Cina.

Kisah kejayaannya turut menarik perhatian umum memandangkan Zhao Liying dilahirkan dalam keluarga petani yang pernah tinggal di kampung itu.

Anak Petani Yang Membesar Di Kampung

Zhao Liying mengukuhkan lagi statusnya sebagai Ratu Penilaian Drama Cina selepas bermain dalam Legend of Fei tahun lepas. Kejayaan pelakon bersama Wang Yibo menjadi perbualan memandangkan latar belakangnya sebagai anak petani. Pelakon yang juga dikenali sebagai Zanilia Zhao, dilahirkan di sebuah kampung di Wilayah Hebei, China.

Walaupun dia diserang oleh pembenci yang menganggap dia tidak layak menjadi artis kerana dia berasal dari keluarga petani, Zhao Liying berkata dia bersyukur dengan latar belakangnya.

"Saya dilahirkan di kampung tetapi pengalaman hidup di luar bandar menguatkan semangat saya dan memberikan saya keperibadian yang tegas dan gigih. Kerana pengalaman inilah yang menjadikan saya seperti sekarang," katanya.

Kerjaya Awal Zhao Liying

Kini dikenali sebagai pelakon, pemain drama Princess Agents ini sebenarnya memulakan kariernya menerusi acara nyanyian Yahoo Search Star Game di mana dia menjadi pemenang. Zhao Liying kemudiannya ditandatangani oleh sebuah agensi dan memulakan kerjaya dalam drama keluarga, Golden Marriage.

Drama Kejayaan Zhao Liying

Nama Zhao Liying mula meningkat sejak dia membintangi drama besar Legend of Lu Zhen di mana dia memainkan watak wanita biasa yang menjadi perdana menteri. Terima kasih kepada drama itu, dia mendapat populariti di Korea Selatan dan Jepun.

Sejak itu, siri dan filem yang dibintanginya hampir selalu mendapat rating yang baik, termasuk Boss & Me, The Journey of Flower, The Mystic Nine, Noble Aspirations, Princess Agents, The Story of Minglan, dan keluaran terakhir ialah Legend of Fei.

Artis Berpengaruh di China

Membintangi banyak drama dan filem yang berjaya memikat hati penonton, tidak hairanlah Zhao Liying menjadi antara artis paling berpengaruh di China. Lebih-lebih lagi dia juga sering mendapat anugerah dalam bidang lakonan. Wanita itu hampir selalu termasuk dalam Forbes China Celebrity 100. Pada 2017, dia juga menduduki tempat keempat.

Berkahwin dengan Rakan Seniman

Seiring dengan kejayaannya, kehidupan peribadi Zhao Liying juga menjadi perhatian umum. Dia sendiri telah berkahwin sejak 2018 dengan pelakon Cina Feng Shaogeng. Kedua-duanya bertemu dalam filem The Monkey King 3 dan dalam episod drama The Story of Minglan. Pada 2019, Liying diketahui telah melahirkan seorang bayi lelaki yang susuk tubuhnya masih dirahsiakan.
Zhao Liying bersama suami Foto: doc. Weibo

Duta Jenama Dior

Sebagai artis Asia yang cantik dan cemerlang, dia turut dipandang mata oleh jenama terkenal. Zhao Liying dikenali sebagai duta jenama Dior sejak 2017 yang mengukuhkan imejnya sebagai pelakon terkenal. Selain Dior, beliau juga merupakan model untuk jenama Longines dan Nars.

Projek Terkini Zhao Liying

Apatah lagi berlakon dalam drama terbaru, tetapi Zhao Liying merupakan pelakon suara dalam filem animasi Raya dan The Last Dragon versi Cina. Dalam filem Disney yang diilhamkan oleh budaya Asia Tenggara ini, ibu kepada satu anak ini menyuarakan watak utama.

Penutup

Di China, tiada perarturan hiburan 'patuh syariah' seperti juga di negara Persekutuan Malaysia. Kecuali di negeri-negeri Kelantan-Terengganu, kerana negeri itu diperintah oleh parti Islam Se Malaysia (PAS). Kalau negeri-negeri lain pun mahu begitu, pastikan PRU 15 kali ini dimenangi oleh PAS.

(IH)

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails