Thursday, October 07, 2021

K'tan perkenal dagang elektronik ‘Kalashop’. Al-hamdulillah.

 

Kelantan perkenal perdagangan elektronik ‘Kalashop’

KOTA BHARU: Majlis Pembangunan Usahawan Kelantan (MPUK) memperkenalkan perdagangan elektronik dengan aplikasi yang dinamakan ‘Kalashop’ bagi membantu usahawan pasca Covid-19.

Pengerusinya, Saiful Adli Abu Bakar berkata, pihaknya mengadakan karnival elektronik (e-karnival) untuk memasarkan produk keluaran usahawan di Kelantan

Menurutnya usaha itu merupakan kerjasama MPUK dengan Unit Pembangunan Ekonomi Negeri (UPEN), Perbadanan Kemajuan Negeri Kelantan (PKINK) dan NGO Pupuk Nilai Murni.

“Program itu disertai 80 peserta dalam kalangan usahawan. Kita sasarkan 100 usahawan dengan yuran penyertaan RM50 sebulan untuk pamer produk secara maya.

“Dalam web dan aplikasi Kalashop kita pamerkan produk usahawan yang berdaftar dan kita cuba pasarkan perniagaan mereka melalui Lazada, Shopee dan sebagainya,” katanya di sini.

Saiful Adli yang juga Adun Salor berkata, MPUK sedia membuka operasi Kala Sentral yang terletak di hadapan Masjid Muhammadi Kota Bharu.

Bagaimanapun katanya pembukaan premis terbabit masih bergantung kepada status dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang merupakan ‘road map’ bagi mengawal wabak Covid-19.

“Apabila Kelantan dapat memasuki fasa 3 PPN, insya-Allah kita akan buka Kala Sentral,” ujarnya.

Menurutnya juga sebanyak 700 produk usahawan Kelantan akan dipamerkan di Kala Sentral setelah melalui proses penilaian oleh PKINK dari segi pembungkusan serta persembahan menarik.  HARAKAHDAILY 6/10/2021

Komen Weblog Ibnu Hasim: Al-hamdulillah, naik bersama Islam. Bukan naik menyokong kafir penjenayah terowong di negara umat Islam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails