Saturday, October 03, 2020

Khabar Dari Turki: Perang &Jana Ekonomi..

 

1. Erdoğan: ''Perjuangan tetap berterusan sehingga Karabakh dibebaskan dari penjajahan Armenia''


Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan menyatakan bahawa perjuangan akan berterusan sehingga Karabakh dibebaskan dari penjajahan Armenia.

Bercakap pada upacara pembukaan Hospital Bandar Konya, Presiden Erdoğan mengatakan bahawa Armenia menyerang lagi ketika masalah Karabakh belum lagi diselesaikan, tetapi kali ini dia berhadapan dengan hasil yang tidak dijangka.

Presiden Turki Erdoğan menyatakan bahawa Azerbaijan telah memulakan gerakan besar untuk menyelamatkan Karabakh, dan tentera Azerbaijan, yang telah berjaya maju sejauh ini, telah menyelamatkan banyak tempat dari penjajahan.

"Dengan semua keupayaan dan sepenuh hati kami, kita tetap berpihak dan akan bersama Azerbaijan, saudara kami. Perjuangan ini akan berterusan sehingga Karabakh dibebaskan dari penjajahan." Katanya.

Presiden Erdoğan yang juga menyinggung perkembangan di Mediterranean Timur, menyatakan bahawa dengan perjanjian Libya, ia telah mengubah bahagian penting dari Mediterranean Timur menjadi kawasan kegiatan yang sah.

"Apabila anda menggabungkan titik krisis yang meluas, dari Syria sehingga ke Mediterranean dan Kaukasus, yang terlihat adalah usaha untuk mengepung Turki." Kata Erdoğan yang menjelaskan bahawa Turki telah melaksanakan langkah-langkah yang akan berguna dalam menghadapi pengepungan ini, sambil melindungi keutuhan wilayah, persatuan bangsa Turki dan mengekalkan kekuatan negara.

Presiden Erdoğan juga mengatakan bahawa ancaman yang sia-sia terhadap Turki di Mediterranean Timur, dan mereka yang tidak mengambil langkah mundur dengan ugut kosong, terpaksa memperhatikan seruan dialog,

"Mereka yang berencana mengancam kami di Syria, mesti melihat bahawa tidak ada peluang untuk mereka berjaya. Mana-mana tempat yang menimbulkan ancaman bagi negara kami, adalah kawasan operasi bagi kami." Tambahnya.


2. Turki: ''Jika Azerbaijan mahu, kami akan menyokong tak kira apa orang lain kata."


Menteri Luar Turki Mevlüt Çavuşoğlu mengatakan bahawa Turki tidak akan ragu-ragu untuk memberi sokongan, jika Azerbaijan memintanya.

Çavuşoğlu bercakap mengenai konflik antara Azerbaijan dan Armenia pada sidang media bersama yang diadakannya dengan rakan sejawatannya dari Itali, Luigi Di Maio di Rom.

Menteri Çavuşoğlu mengingatkan bahawa Turki selalu menginginkan penyelesaian masalah ini secara damai dan dalam kerangka resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC).

"Namun, sehingga hari ini belum ada langkah yang diambil. Azerbaijan memiliki kekuatan untuk merebut kembali tanahnya sendiri. Agar Azerbaijan dapat mengisytiharkan gencatan senjata, Armenia harus menarik diri. Sehingga hari ini, Azerbaijan belum membuat permintaan konkrit dari kami, namun jika ada permintaan kami akan memberi sokongan kepadanya tidak kira orang lain akan berkata apa.'' Katanya.

Menteri Turki Çavuşoğlu mengatakan bahawa jika masyarakat antarabangsa ingin melakukan sesuatu, ia mesti segera menarik Armenia dari tanah Azerbaijan.

Dia menyatakan bahawa keamanan dan kestabilan di rantau ini akan menjadi kepentingan terbaik Armenia,

"Adakah anda lebih suka kedamaian dan ketenangan atau perang? Armenia mesti membuat keputusan mengenai perkara ini." Ujar Çavuşoğlu.

Menteri Mevlüt Çavuşoğlu juga menyinggung perkembangan di Mediterranean Timur,

"Sekiranya Kesatuan Eropah (EU) mahu menjadi organisasi global, ia mesti dapat mengatakan kepada Yunani bahawa ia salah. Kami telah menunjukkan bahawa kami berniat baik dengan beberapa isyarat. Kami juga telah menunjukkan bahawa kami bertekad untuk melindungi hak-hak kami. Mari bekerjasama untuk berkongsi secara adil. Di sini cara EU penting." Katanya.

3. Jana Ekonomi: Projek madu Anzer.

Projek madu Anzer, di Turki, ia dihasilkan di wilayah distrik izekizdere Rize yang disebut Dataran Tinggi Anzer. Ia berbeza dengan madu lain dari segi aroma dan rasa kerana terdiri dari madu yang dikumpulkan oleh lebah dari bunga endemik yang hanya dapat ditanam dan tumbuh di dataran tinggi di kawasan itu. Oleh kerana ia mempunyai kawasan pengeluaran yang terhad, madu Anzer dianggap sebagai madu yang paling istimewa di dunia.

Madu anzer, yang dapat menunjukkan kesan antioksidan yang kuat setelah memasuki tubuh, membantu melindungi dari penyakit dengan menguatkan sistem kekebalan tubuh. Juga diketahui bahawa madu Anzer, yang mempunyai kesan positif pada proses penyembuhan penyakit, memiliki sifat antibakteri.

Satu sudu madu Anzer, yang mengandungi banyak zat bermanfaat termasuk vitamin C, kalium dan kalsium, cukup untuk mendapat manfaat daripada semua manfaat ini. Namun, kerana mengandungi banyak gula, tidak boleh dikonsumsi lebih dari satu sudu sehari. Terutama orang yang mempunyai penyakit kronik dan serius seperti diabetes atau mereka yang mengalami alahan mesti mendapatkan persetujuan doktor sebelum mengambil madu Anzer.

4.  Buah Ara Segar: Eksport Turki meningkat 12%.

Eksport Turki pada buah ara segar dalam masa 2 bulan meningkat 12 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas, dari 34 juta 992 ribu dolar menjadi 39 ribu 306 dolar.

Menurut maklumat yang diperoleh dari Aegean Exporters Union, Turki, eksport buah ara segar yang bermula bermula pada tempoh 26 Julai hingga 15 September, berbanding tempoh yang sama tahun lalu, meningkat 12 peratus dari 34 juta 992 ribu dolar menjadi 39 juta 306 ribu dolar.

Sebilangan besar eksport buah ara segar, yang menghiasi meja di sekitar 50 negara, dibuat ke Jerman dengan 13 juta 456 ribu dolar.

Dari negara ini diikuti oleh Rusia dengan 4 juta 30 ribu dolar dan Belanda dengan 3 juta 979 ribu dolar.

(MH)

46 comments:

Anonymous said...

IH crita buah ara ni aku teringat si Amos sipemetik buah ara yang menulis firman di al kitab anutan kristen.

Lebih kurang lebai2 PAS yang mengubah hukum hakam Islam sesuka hati dan jadi anutan penganut ajaran PAS

innalillahiwinnalillahiraaajiuuuunnnnnn

Anonymous said...

Ada penganut dap kata Islam adala tiruan dari kristian. Tapi dalam injil ada disebut tentang kedatangan nabi muhammad. Bengong sungguh parti yg berkawan dengan dap.

Anonymous said...

Khabarnya islam akan menang di akhir zaman. Tapi bukan islam liberal anutan ph.

Anonymous said...

Habis kau tk brkawan dgn dap? Kau dgn sedara mara kau xder yg kerja dgn dap? Makanan, barangan yg kau guna hari hari lansung tk melibatkan dap?
Nk salahkn puak lain tu senang. Tp ada kau tengok level kau Sampai mana? Brapa byk peluang kerja yg kau boleh bagi utk anak bangsa kau?
Jawab dulu soalan aku secara jujur.. Baru boleh salahkn puak lain diatas kekurangan diri dan bangsa sendiri..

Anonymous said...

Pilih kawan yg baik. Jangan promote kejahatan dan jahil atau kafir. Jika hidup baik, akhir hidup pun baik.

Anonymous said...

Banyak pemimpin bijak berkata2.Hakikatnya sekadar menari dibibir.Bila berhadapan dng realiti mereka rebah dan tersungkur.Apa yang dikata sekadar retorik.Mereka tidak mampu mengotakan apa yang dikata.

Terlebih malang golongan TOK GURU bersekongkol melindungi kezaliman,kemungkaran dan pembohongan.Hukum Allah berubah2 demi kepentingan politik mereka.

Anonymous said...

Hukum Allah DIUBAH UBAH OLEH PEMIMPIN PAS ikut selera DAN kepentingan politik mereka (hamPAS).

Anonymous said...

Di abad 20 PAs dalam PR /Pakatan Rakyat bersama DAP, hukum IslamPAS penganut PAS wajib undi calon2 DAP dan Parti PAS menang banyak kerusi dan menguasai di beberapa negeri hasil berPELOKAN dgn DAP dlm PR.

Dlm abad 21 nih penganut PAS jika undi DAP hukum IslamPAS haram pula. Sebaliknya penganut2 PAS diWAJIBkan pula mengundi pembohong perompak pemfitnah penyamun penipu dan pengkhianat duit dan mandat rakyat yang majoritinya umat Islam juga.

Anonymous said...

Jawatan dan gelaran Dato' idaman utama PAS kini sahinggakan ada usul dlm mu`tamar PAS baru2 ini . Amat bertentangan dng dasar ilmu tasawuf. Penyakit gila dunia orang islamPAS menjatuhkan mertabat ALIM ULAMA` pewaris NABI SAW.

Anonymous said...

Godaan habuan dunia memerlukan kekuatan ilmu dan amal.Allah sentiasa menguji hamba2nya dari berbagai sudut setaraf kuasa yang ada.Silap langkah mereka terjerumus menjadi hamba mencari kemewahan,kedudukan dan pangkat.

Anonymous said...

ATGNA berjaya membina satu persepsi kearah jalan dakwah gabungan politik ilmu dan amal.Akhirnya sampai ketahap ZUHUD dng memandang kuasa dunia hanya sementara malah punca segala penyakit.

Masyarakat bukan Islam cukup kagum kehebatan ATGNA mengotakan apa dikata.Sekali gus falsafah Islam yang merangkumi siasah Islamiah, syariat,usul fiqh dan Fikrah berpolitik tidak secara langsung dihayati sepanjang memimpin gerakan Islam.

Anonymous said...

ALMARHUM TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT tidak bersandar kpd politik Asobiah bangsa malah menjadi musuh kpd dasar tersebut.Islam untuk semua umat.Peranan dakwah menjadi keutamaan mengajar umat manusia dari jahil kpd faham.Untuk apa kita berbalah dng umat bukan Islam sedangkan kita KALIFAH atas muka bumi ini.Jangan jadikan ISLAM RAHMATAN LIL ALAMIN retorik satu ungkapan menari dibibir sahaja.

AL FATIHAH BUAT ATGNA

Unknown said...

Hoi rba kafir...apa kau merepek ni woiii

Anonymous said...

Liberal bawa aliran baru yg tersasar. Ini perpecahan yg nyata. Kitabnya bersandarkan kitab liberalisma. Apa yg islam liberal bawa ada dalam kitab liberlisma.

Anonymous said...

PM Mohyiddin Yassin pernah kata bahawa PAS ADALAH PARTI AJARAN SESAT!!!

Anonymous said...

Erdogan tu bukan orang PAS

Erdogan boleh masuk syruga ke tak ibenu oiiiiii.........

Anonymous said...

IH crita buah ara ni RBA 10:23 teringat si 'Amos' sipemetik buah ara yang menulis firman di al kitab anutan kristen.

Lebih kurang ular-ma pandapigs yang mengubah hukum hakam Islam sesuka hati dan jadi anutan penganut ajaran pandapigs yang suka menjilat gonna end tak basuh berak.

Cukup-cukuplah RBA menyamar sebagai orang Islam.

innalillahiwinnalillahiraaajiuuuunnnnnn

Anonymous said...

Wah RBA 8:15 ternakan parti kafir harbi Dajjal Action Party sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak !

RBA ini sibuk menjilat pemimpin-pemimpin kafir harbi tak basuh berak yang telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam dan kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll.

Sejak umat Islam mempromosi BMF, mengapa puak peniaga kafir dan puak Dajjal Action Party meroyan histeria ?

Jika orang Melayu memulaukan perniagaan kafir, peniaga kafir akan muflis !

Wahai umat Islam, SOKONGLAH BMF untuk memperkasa dan memartabatkan ekonomi umat Islam.

Anonymous said...

Banyak pemimpin kafir harbi roket dan khadam munafik liberal mereka pandai berkata-kata untuk kencing rakyat.

Hakikatnya sekadar menari dibibir.Bila berhadapan dng realiti mereka rebah dan tersungkur selepas 22 bulan.

Apa yang dikata sekadar retorik.Mereka tidak mampu mengotakan apa yang dikata. Semuanya air kencing hancing sahaja.

Terlebih malang golongan TOK GURU pandapigs bersekongkol dengan tuan kafir harbi roket mereka melindungi kezaliman,kemungkaran dan pembohongan.Hukum Allah berubah2 demi kepentingan politik liberal mereka.

Anonymous said...

Hukum Allah DIUBAH UBAH OLEH PEMIMPIN pandapigs ikut selera DAN kepentingan politik tuan kafir harbi roket mereka Yang tak basuh berak (hamPIGs).

Anonymous said...

RBA 10:34 lidah biawak cuba kencing orang ramai tetapi orang ramai tahu Dajjal Action Party dan khadam munafik liberal mereka suka kencing rakyat. Sudah terbukti selama 22 bulan.

FAKTA:

Parti Islam pernah berkerjasama dengan Dajjal Action Party kerana Dajjal Action Party berjanji mahu menghormati hak Islam dan hak umat Islam. Bahkan gonna end sanggup menyamar sebagai khalifah Umar untuk kencing umat Islam.

Parti Islam telah membatalkan kerjasama dengan Dajjal Action Parti sebaik sahaja parti kafir harbi itu menunjukkan permusuhan terhadap Islam dan umat Islam.

Maka tindakan parti Islam menentang parti kafir itu adalah tindakan yang bijaksana

Nabi juga pernah membatalkan kerjasama dengan puak Yahudi sebaik sahaja puak Yahudi menunjukkan permusuhan terhadap Islam.

Anonymous said...

Puak Dajjal Action Party termasuklah RBA cuba menggunakan TGNA dalam propaganda jahat mereka tetapi mereka menentang anjaran Islam yang dibawa oleh TGNA kerana mereka adalah kepala bapak munafik.

Anonymous said...

Awas RBA ternakan parti kafir harbi roket sedang menyebarkan pelbagai fitnah untuk melaga-lagakan, memecah-belahkan dan melemahkan umat Islam.

Anonymous said...

Abah dah bertaubat. Yg teruk macam pan, makin sesat dan rosak aqidah bila bersama dengan dap. Pkr pun sama. Liberalnya makin menebal.

Anonymous said...

Dap pun bukan ahli pas. Erdogan ada potensi masuk syurga. Dap ada potensi masuk neraka. Begitulah agaknya.

Anonymous said...

Hudud sm ruu355 apa citer wahai anjing2 Pasumno??

Anonymous said...

RBA laknatullah 2:49 hanya pandai memaki hamun umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya. Inilah akibatnya RBA menjilat pemimpin kafir harbi tidak basuh berak.

Anonymous said...

PAS juga ada potensi masuk neraka. Begitulah agaknya.......kah kah kah

Anonymous said...

Anonymous said...
Jawatan dan gelaran Dato' idaman utama PAS kini sahinggakan ada usul dlm mu`tamar PAS baru2 ini . Amat bertentangan dng dasar ilmu tasawuf. Penyakit gila dunia orang islamPAS menjatuhkan mertabat ALIM ULAMA` pewaris NABI SAW.

October 4, 2020 at 10:53 AM
Anonymous said...
Godaan habuan dunia memerlukan kekuatan ilmu dan amal.Allah sentiasa menguji hamba2nya dari berbagai sudut setaraf kuasa yang ada.Silap langkah mereka terjerumus menjadi hamba mencari kemewahan,kedudukan dan pangkat.

October 4, 2020 at 10:56 AM

IHibenu,

2 di atas tu belum ente beri sanggahan, jadi benar ya!!!.......

Anonymous said...

Hudud dan ruu355 apa citer?

Anonymous said...

So bila nk laksanakan hudud??
Sapa pgg kuasa skrg?

Anonymous said...

Menteri TikTok PN PENGKHIANAT MENYIKSA RAKYAT lagi, baca nih sbb takda di AKBAR SERAKAHONLINE

Tindakan drastik KPT menangguhkan pendaftaran secara fizikal/bersemuka bagi pelajar baharu dan lama untuk kemasukan ke kampus bulan ini mengundang kecaman bertalu-talu dalam kalangan pelajar malah ia menjadi ‘trending’ di Twitter dengan tanda pagar “Menteri KPT Sila Letak Jawatan”. Ramai pelajar melahirkan rasa kecewa dengan keputusan itu kerana ada dalam kalangan mereka terpaksa mengeluar perbelanjaan ribuan ringgit untuk membeli kelengkapan, sewa rumah, pengangkutan sebelum masuk ke kampus.

Anonymous said...

Perbuatan MELANGGAR SOP PKP oleh elit2 politik KERA2jaan MN PN BN JADI IKUTAN rakyat.

ulil amri penjahanam rakyat dan negara, akibat PRN sabah penularan covid19 seluruh negara meningkat drastik mendadak disemua peringkat dan sangat membimbangkan

front liner amat2 kecewa pengorbanan membendung covid19 selama ini menjadi sia sia

sedarlah wahai elit2 PUAKA POLITIK

Anonymous said...

WALAUPUN DAP nyata menentang HUDUD DAN RUU355 namun ALMARHUM TUAN GURU NIK AAZIZ hingga ke hujung nyawanya TIDAK bawa PAS keluar dari pakatan pembangkang Pakatan Rakyat untuk bersujud memungut ghanimah di kaki pemerintah seperti mana yang dilakukan oleh hj hadi awang dan elit2 PAS hari ini. Ini FAKTA nya.

Anonymous said...

Ana tidak menghina umat dan agama Islam. Ana hina parti dan pemimpin PAS yg kini MENGHINA dan MEJATUHKAN MARTABAT MARUAH ISLAM di mata dunia

NABI SAW BERPERANG MELAKSANAKAN ISLAM. PARA ULAMA` PEWARISNYA SANGGUP DIPENJARA MALAH MATI DI PENJARA PEMERINTAH MEMPERTAHAN AQIDAH, BUKAN BERSUJUD DI KAKI PEMERINTAH DEMI GHANIMAH.

NABI SAW BERSABDA,

AKAN AKU POTONG TANGAN ANAK KU FATIMAH JIKA IA MENCURI

TAPI LEBAI HAJI DAN ULAMAK PAS MENDOAKAN SIPENCURI DUIT RAKYAT MALAYSIA AGAR TERLEPAS DARI HUKUMAN. INI ANTARA CONTOH AJARAN ISLAMPAS HARI INI, MEMBELA DAN MELINDUNGI PENJENAYAH!!!

PAS SESAT LAGI MENYESATKAN UMAT

Anonymous said...

ha ha haha kah kah kah kah kah...........

tinggal 2 pengunjung je blog IH ni? kah kah kah kah kah,,,,,,,,,,

Anonymous said...

Kes arwah Adib yg Pas terpekik terlolong dlu apa citer?

Anonymous said...

dlu bg amanat nak lawan undang2 penjajah. Skrg Pas dah berkuasa masih amalkan jgk undang2 penjajah. Ni tunggang agama atau ditunggang syaitan?

Anonymous said...

Nika Gee dah masuk islam ke IH?

Anonymous said...

Doakan pm dari pas.

Anonymous said...

Dlm Pas sapa layak jd PM??? Cer bg nama

Anonymous said...

Ramai yg layak. Pilih jer.

Anonymous said...

Di atas contoh2 bodoh RBA DAP. Diikuti semua gang bahlol

Anonymous said...

Ni lagi bodoh. 8.06 pm tanya siapa yg layak dlm pas jd PM. Jawap soalan boleh tak? Yg melalut Sampai RBA DAP tu kenapa?

Anonymous said...

Xde yg layak la tu. Tu yg jwpn pusing maut punya..kah355x

Anonymous said...

Dah x mampu bg fakta, terus modal maki. Mmg terer lebai ajar ko maki. Donald trump pn surender. Keh355x!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails